Ktoré Porsche sú tie naj? To je samozrejme otázka, na ktorú neexistuje správna odpoveď. Jednému sa páči Cayman, inému 911, ďalšiemu zase Cayenne. Odpovede sú vždy len subjektívne a aj preto berte tento rebríček ako osobný pohľad na vec. Budem však veľmi rád, ak dáte do komentárov vedieť, ktoré modely Porsche sú najviac cool pre vás.
5. Porsche 356
Pre niekoho možno prekvapivý účastník tohto zoznamu, no Porsche 356 podľa mňa patrí k tomu najzaujímavejšiemu, čo automobilka zo Štuttgartu vyprodukovala. Napriek tomu, že sa zďaleka nemôže rovnať dnešným športovým autám, garantujem vám, že na ulici by ste sa za ním otočili. Toto dvojdverové kupé sa začalo vyrábať v roku 1948, pričom ho poháňal 1,6-litrový štvorvalec (verzia 356 A), ktorý produkoval len 44 kW (60 koní) a 110 Nm krútiaceho momentu. Ten sa prenášal na zadné kolesá, a to prostredníctvom štvorstupňovej manuálnej prevodovky. Áno, nie sú to žiadne ohromujúce parametre, no 356 na druhej strane vážila len 771 kg.
4. Porsche 911 (993) Turbo
Dizajnovo podľa mňa jedno z najkrajších Porsche, ktoré kedy vznikli. Ak by som bol v čase jeho vzniku na svete, určite by mi jeho plagát visel na stene. Srdcom auta bol dvomi turbami preplňovaný plochý šesťvalec s objemom 3,6 litra, ktorý produkoval maximálny výkon 300 kW, teda 408 koní. Čo je však na tomto aute asi najzaujímavejšie, je fakt, že ide prvú 911 Turbo s pohonom všetkých kolies. Zároveň to bolo posledné vzduchom chladené Porsche, jeho nástupca už dostal kvapalinou chladený agregát.
3. Porsche Carrera GT
Úprimne, Carrera GT nepatrí k mojim najobľúbenejším modelom značky Porsche, no musím uznať, že patrí k tomu najzaujímavejšiemu, čo Nemci vytvorili. Zaujala nielen svojim netradičným a jedinečným dizajnom, ale aj svojou náročnou ovládateľnosťou a aj skúsení piloti mali pred týmto autom rešpekt, dvojnásobne na bežných cestách. Porsche Carrera GT je superšport, ktorý vznikol v roku 2003 a vo svojich útrobách skrýva 5,7-litrový vidlicový desaťvalec. Ten prostredníctvom šesťstupňového manuálu posiela len na zadné kolesá 590 Nm krútiaceho momentu a maximálny výkon 450 kW (612 koní). To sú veľmi slušné hodnoty, no zďaleka nie také závratné, aby vysvetľovali, prečo s týmto autom mali problémy i skúsení jazdci. Nuž, Carrera GT síce mala pomocníkov, ako je ABS, lenže má motor uprostred a jej reakcie na limite boli skrátka také ostré a rýchle, že ju zvládali len tí najlepší z najlepších.
2. Porsche 911 (991) GT2 RS
Keď niekto hovorí o okruhovom aute na bežné cesty, medzi prvými mi obvykle napadne 911 GT2 RS v generácii 991. Táto neskutočná mašina bola predstavená v roku 2017 a odzrkadľovala azda to najlepšie, čo štuttgartská automobilka mohla v tom čase ponúknuť svojim zákazníkom. Auto poháňa 3,8-litrový šesťvalec twin-turbo s výkonom až 515 kW (v prepočte rovných 700 koní), čo z neho stále robí doteraz najvýkonnejšiu sériovú 911 všetkých čias. Poháňané sú pritom len zadné kolesá, na ktoré sa cez sedemstupňovú dvojspojkovú prevodovku PDK prenáša až 750 Nm krútiaceho momentu. Z nuly na 100 km/h tak vystrelí len za 2,8 sekundy pričom maximálna rýchlosť sa zastaví až na hodnote 340 km/h. Porsche 911 GT2 RS tak nie je len najvýkonnejšou, ale aj najrýchlejšou 911. Auto váži o niečo menej ako 1500 kg, pričom inžinieri Porsche sa snažili ušetriť hmotnosť kde sa len dalo. Strecha je napríklad vyrobená z horčíka, predné "lízatko", krídla a veko batožinového priestoru sú z uhlíkových vláken, predný a zadný nárazník zase z ľahkého polyuretánu a výfukový systém z titánu.
1. Porsche 918 Spyder
Prvé miesto nemôže patriť inému modelu. Toto vozidlo spoločne s McLarenom P1 a Ferrari LaFerrari navždy zmenilo automobilový svet. Hovorím samozrejme o Porsche 918 Spyder, ktoré síce vzniklo už v roku 2013, no doteraz je podľa mňa tým najviac "cool" autom, ktoré kedy Porsche vyrobilo. Kombináciou atmosférickej 4,6-litrovej V8 a dvoch elektromotorov (jeden na každej náprave) ponúka maximálny systémový výkon až 652 kW (886 koní) a krútiaci moment 1280 Nm. Plug-in hybrid, ktorý nevyužíva elektrický pohon, aby sa zavďačil ekoaktivistom, ale kvôli vyšším výkonom či lepšej akcelerácii. Napriek tomu zvládne čisto na baterky 19 km. Ako som už naznačil, poháňané sú obe nápravy, čo vo výsledku znamená zrýchlenie z nuly na sto len za 2,6 sekundy. A čo maximálna rýchlosť? 345 km/h! Porsche 918 Spyder je auto, ktoré svojou technológiou ohromuje dodnes a ak by som mal zachádzať do podrobností, zaslúžilo by si vlastný článok. Navyše spolu s P1 a LaFerrari prakticky stálo za zrodom segmentu hyperšportov a podľa môjho názoru patrí medzi najikonickejšie modely značky.