Stratégia jedného modelu schopného ponúknuť elektrický pohon i spaľovacie motory či alternatívne hybridnú techniku sa BMW vypláca.

Kým Mercedes vlani predal 185 tisíc elektromobilov a registrácie jeho batériových áut sa medziročne prepadli o viac ako 23 percent (!) a Audi len 164 tisíc elektromobilov (- 8 percent), v Mníchove sa oslavovalo. BMW sa totiž po celom svete podarilo dodať skoro 331 tisíc elektrických vozidiel a jeho predaje stúpli v porovnaní s rokom 2023 o skoro 12 percent.

Namiesto tvaru kvádra valce

Ďalšiu výhodu chce BMW nad konkurenciou získať vďaka úplne novej platforme nazvanej Neue Klasse. Jej základom je šiesta generácia pohonu eDrive, ktorý prvýkrát využíva 800-voltovú architektúru. Vyššie pracovné napätie akumulátora automobilka umožní zrýchliť nabíjanie o 30 percent, ale úplne nové sú tiež články.

BMW prechádza z prizmatických na cylindrické, pričom hovorí o 20-percentom zvýšení energetickej hustoty a vďaka tomu o 30-percentnom predĺžení dojazdu. Za samozrejmosť potom považujte tiež techniku obojsmerného nabíjania, takže autá postavené na Neue Klasse budú môcť fungovať ako veľká power-banka.

Ročne až 600 tisíc elektromotorov

S novými batériami (z tovární Parsdorfe, Hallbergmoose a Mníchove) sú spojené tiež nové elektromotory, ktoré sa začínajú vyrábať vo fabrike Steyr v Rakúsku. Kapacita závodu je až 600 tisíc jednotiek za rok!

Je to pomerne vysoké číslo, je však dôležité dodať, že BMW nebude vyrábať elektromobily len s jedným alebo dvomi elektromotormi, ale chystá tiež vysokovýkonné modely divízie M s tromi alebo dokonca štyrmi elektrickými motormi. Významným faktorom má byť tiež navýšenie celkovej účinnosti nových áut až o 20 percent v porovnaní so  súčasnými modelmi.

Bez permanentných magnetov

Základom budú samozrejme autá s jedným elektromotorom na zadnej náprave. Pôjde o synchrónnu jednotku s budením (EESM), takže jej magnetické pole nebude generované permanentnými magnetmi, ale v rotore vinutím napájaným jednosmerným prúdom.

Jednoduchšie štvorkolky potom dostanú na prednej náprave asynchrónny elektromotor s budením. Ani v tomto prípade teda nebude magnetické pole generované permanentnými magnetmi, ale ani klasickým elektrickým budením. Asynchrónna jednotka využíva pre vznik krútiaceho momentu točivé pole vznikajúce v statore, ktoré indukuje elektrický prúd v rotore. Samotný rotor má podobu kovovej klietky a BMW k tomu dodáva, že tento typ má kompaktnejšie rozmery a veľmi dobrú nákladovú efektivitu.

Všetky cesty vedú do Debrecína

V porovnaní s piatou generáciou sa autá Neue Klasse s novou technikou môžu pochváliť so znížením energetických strát až o 40 percent, redukciou hmotnosti o 10 percent a konštruktérom sa navyše podarilo znížiť náklady na výrobu o 20 percent. Aby vozidlá skutočne využili lepšie parametre elektromotorov a článkov, BMW kompletne prepracovalo kvapalinový chladiaci systém a každá vysokonapäťová batéria bude ovládaná centrálnou riadiacou jednotkou Energy Master.

Komponenty z Nemecka a Rakúska pre Neue Klasse bude následne expedované do maďarského Debrecína. V miestnej továrni už v tomto roku začína sériová výroba nových elektromobilov, pričom ako prvé by sa malo na cestách objaviť SUV vychádzajúce z konceptu Neue Klasse X, ktoré nahradí doteraz predávané BMW iX3. Vzápätí Nemci spustia produkciu sedanu, ktorý sa stane alternatívou klasického radu 3 so spaľovacími motormi, a ktorý vlastne popiera doteraz fungujúci koncept „jedno auto, rôzne typy pohonu“, ako ho poznáte napríklad z BMW 5/i5 alebo 7/i7.

zdroj: BMW