Aby sme boli trochu konkrétnejší... Od januára do júna 2024 sa v európskej 28 predalo 6 847 842 osobných automobilov. To je v porovnaní s rovnakým obdobím roka 2023 pomerne malý nárast len 4,4 percenta, respektíve vlani to bolo 6 559 213 vozidiel.
Ako konštatujú analytici JATO Dynamics, sú to čísla, ktoré sú ďaleko od úrovne pred pandémiou kvôli „komplikovanejšiemu tržnému prostrediu, emisným predpisom a rastúcim cenám“. A Európska asociácia výrobcov automobilov (ACEA) k tomu dodáva, aj o koľko – zaostávame na minulým obdobím približne o 18 percent.
Čisto elektrické automobily, respektíve ich podiel medziročne narástol naproti tomu o 2 percentá. V 28 štátoch únie sa ich predalo 949 981 kusov a ich podiel tvoril 13,9 %.
Metodika ACEA naproti tomu hovorí, že ich je ešte menej. Podľa výsledkov asociácie v EU tvorili batériové vozidlá 12,5 percenta z celkových registrácií osobných vozidiel. Ich podiel je vyšší len v prípade, ak do výsledkov započítame aj Island, Nórsko, Švajčiarsko a Veľkú Britániu – konkrétne stúpne na skoro 14 percent.
Zatiaľ stále vedie Model Y
Spomaľovanie záujmu o elektromobily je pritom zjavné aj s postupujúcimi mesiacmi. ACEA hovorí, že v júni tohto roku klesol medziročne ich podiel z 15,1 na 14,4 percenta.
Najžiadanejším elektromobilom v Európe je podľa JATO stále Tesla Model Y, predalo sa ich 101 181 kusov. Tento model sa ale medziročne prepadol o 26 percent. Automobilke Elona Muska čiastočne kompenzuje straty druhá pozícia Modelu 3, ktorý má za sebou facelift, predalo sa ich 58 400 kusov a to predstavuje nárast o 37 percent.
Málo radosti majú v segmente batériových vozidiel značky koncernu VW, naopak radosť musia mať Číňania. Predaje Volkswagenu ID.4 a ID.3 medziročne spadli o 30, respektíve 14 percent a dvojpercentný prepad má za sebou i Škoda Enyaq, pričom tieto tri vozidlá obsadili 5., 6. a 7. miesto.
Oslavuje koncern Geely, ktorý sa vďaka 36 980 registráciám nového Volva EX30 vyšvihol v rebríčku modelov na tretiu priečku a tiež SAIC. Ten drží vďaka 31 922 predaných kusov MG 4 štvrté miesto.
Čínsky vplyv rastie
Ako dodáva JATO Dynamics, Číňania v priebehu prvého polroka 2024 zaregistrovali v Európe 70 tisíc elektromobilov, čo síce z celkových 950 tisíc možno nevyzerá byť veľa, ale v porovnaní s prvým polrokom 2023 poskočili o 26 percent (!) a ich podiel v segmente batériových vozidiel narástol z 5,97 na 7,37 percenta.
Otázkou v tejto chvíli je, ako trh zareaguje na nedávno uvalená clá na čínske automobily, ale JATO si myslí, že ak sa zvýšia ich ceny, rásť budú aj ceny ostatných elektromobilov, a preto analytická firma očakáva ďalší pokles dopytu po týchto vozidlách.
Ak budeme trh hodnotiť ako celok, väčšina automobiliek či konkrétnych značiek môže byť spokojná. Volkswagen vedie, keď sa mu od januára do júna 2024 podarilo predať 706 265 áut a zaznamenal medziročný rast o 2 %. Druhá Toyota (482 275 ks) je na tom výrazne lepšie, zaznamenala nárast o 16 % a tretie BMW o 13 % (397 866 ks).
Čierneho Petra naopak drží Audi (mínus 8 %), až 17-percentný prepad zaznamenal Ford a o 13 percent poklesla Tesla, keď sa v európskom rebríčku najžiadanejších automobiliek presunula až na 18. priečku.
JATO komentuje pád firmy Elona Muska veľmi zrozumiteľne. „Žiadna značka nemôže udržať rast s obmedzenou ponukou produktov, ktoré navyše začínajú starnúť. Jej registrácie ovplyvňuje tiež konkurencia, ako je BMW a nepomáha už ani stratégia vyvolávať cenové vojny, pretože stále viac čínskych automobiliek ponúka autá za konkurencieschopné ceny,“ hovorí Felipe Munoz, analytik JATO Dynamics.
Zaujímavo potom vyzerá tiež rebríček konkrétnych najpredávanejších modelov. V priebehu prvých šiestich mesiacov tohto roka motoristi najviac kupovali Daciu Sandero, konkrétne 143 596 kusov, čo predstavuje medziročný nárast o 16 percent. Vynikajúce výsledky má tiež VW Golf – 126 993 registrácií a plus 43 percent! Tretie Clio je na tom tiež veľmi dobre, 114 623 áut a plus 15 percent.
Prekvapí nová C3 a Grande Panda?
Ohromný nárast zaznamenáva ďalší cenovo dostupný model, nový Citroën C3. Oslovil viac ako 102 tisíc zákazníkov a medziročne vystrelil o 50 percent. Niečo nám hovorí, že do konca roka by tento automobil mohol atakovať aj prvú trojku a analogický vývoj očakávame aj v prípade nového sesterského modelu Fiat Grande Panda.
Zaujímavé tiež je, že v prvej desiatke najobľúbenejších áut v EÚ sú len tri modely zo segmentu crossoverov a SUV, štvrtý VW T-Roc, ôsma Tesla Model Y a deviata Toyota Yaris Cross. Tým samozrejme nechceme tvrdiť, že záujem o tieto autá upadá, ale je zaujímavé, že na prvých troch miestach sú obyčajné hatchbacky: Sandero, Golf a Clio...