BMW M5 je vo svete rýchlych sedanov pojem. Aj keď to v Mníchove dvakrát skúšali s verziou kombi, u nich označenou ako Touring, ani jeden pokus pravdepodobne nevyšiel podľa zámeru. A tak môžeme povedať, že M5 je pravým super sedanom, ktorý v pohodlí odvezie 4-člennú posádku a k tomu zvláda šprinty s najmodernejšími superšportami a nebude príliš pozadu.
História BMW M5 sa začala hlboko v 80-tych rokoch. Svetu predstavili model M5 na báze generácie E28 a možno si to v Mníchove ani neuvedomili, čo vytvorili. Následne pokračovali s ďalšími generáciami a postupne sa pridala aj konkurencia v podobe AMG a RS. Prvenstvo sa však BMW nedá uprieť. M5 bola vždy tak trocha stelesnením odlišného prúdu. Veľmi dlho vzdorovala a zostávala na atmosférickom motore a tiež len s pohonom zadných kolies. Veľmi dlho sa v predaji držala aj s manuálnou prevodovkou, aspoň na trhu v USA. Až táto generácia F90 to zmenila na pohon všetkých kolies MxDrive a výlučne s 8-stupňovou automatickou prevodovkou.
Takže tu máme najnovšiu M5 po modernizácii, ktorá jednoducho musela prísť ešte s niečím zaujímavým. A tak tu máme verziu M5 CS. Tá prichádza s rovnakým 4,4-litrovým preplňovaným V8, avšak so zvýšeným výkonom na 467 kW (635 k). Krútiaci moment zostal na rovnakých 750 Nm. Samozrejmosťou je tiež 8-stupňová automatická prevodovka a pohon všetkých kolies MxDrive. Konštruktéri upravili turbodúchadlá, vstrekovací tlak je na úrovni 350 bar. Úpravou prešlo aj chladenie a mazanie motora.
Dynamika na úrovni superšportov
Máme tu teda najvýkonnejšie BMW, avšak je aj najrýchlejšie? Súčasná M8 Competition zvládne šprint z 0 na 100 km/h za 3,2 sekundy, M5 Competition na to potrebuje o desatinu sekundy viac. BMW M5 CS je však skutočne najrýchlejšia, zvládne šprint na 100 km/h za rovné 3 sekundy. Z 0 na 200 km/h to zvládne za 10,4 sekundy. A to už je skutočne takmer revír superšportov, pritom tu máme štvormiestny sedan, ktorý zvládne odviezť posádku na dovolenku bez "vytrasenia kostí". Auto stojí na 20-palcových diskoch s bronzovým odtieňom, vpredu s rozmerom 275/35 a vzadu 285/35. Podvozok je voči M5 Competition o 7 mm nižšie, konštruktéri použili aj tlmiče vyvinuté pre M8 Gran Coupe. Maximálna rýchlosť je 305 km/h, avšak BMW dodalo, že je elektronicky obmedzená.
Z karbónu na aute nájdeme prednú kapotu s výduchmi, predný spojler, kryty zrkadiel, zadný spojler či zadný difúzor. V sérii sú laserové predné svetlá s LED denným svietením v bielej farbe. Už dávnejšie oznámené žlté svetelné trubice sú pri prepnutí na stretávacie svetlá, vtedy tak tvoria funkciu parkovacích svetiel. Efektné, ako sa na "limitovku" patrí. V interiéri nájdeme podsvietené nástupné lišty s logom M5 CS. Ďalej predné škrupinové sedadlá, vzadu sú jednotlivé sedadlá pre 2 pasažierov. Opierky hláv dopĺňa obrys okruhu Nurburgring. Ďalej tu máme head-up displej, 12,3-palcovú digitálnu obrazovku či volant v Alcantare. Nová M5 CS však nie je lacná, to vôbec. V Nemecku jej základnú cenu stanovili na 180 400 eur. BMW by ju nemalo ako limitovanú edíciu pritom predávať dlho, odhaduje sa, že to bude maximálne rok.
Zdroj: BMW