Svetová výstava EXPO 2020 v Spojených arabských emirátoch mala pôvodne prebiehať od 20. októbra minulého roka, organizátori sa však rozhodli presunúť jej termín kvôli pandémii koronavírusu. Priznávame sa, že netušíme, či mala spoločnosť Matador Group spolu s Technickou univerzitou v Košiciach pripravený svoj prototyp vodíkového auta už pred rokom, je dosť možné, že áno. O pár dní sa na neho však bude môcť pozrieť doslova celý svet.
Mnoho detailov o chystanom prototype nízkeho dvojdverového športového auta zatiaľ nemáme. Matador, ktorý sa dnes zaoberá výrobou komponentov pre automobilový priemysel, konkrétne informácie nezverejnil, pár technických drobností ale poznáme.
S košickým patentom pod kapotou
Auto by malo mať údajne veľmi nízky koeficient odporu vzduchu Cx len 0,2 a za jeho dizajnom, konštrukciou i výrobou konceptu stojí práve Matador. Pohonné ústrojenstvo využíva vodíkový palivový článok, predovšetkým ale unikátne nádrže, za ktoré košická univerzita získala v roku 2019 na Medzinárodnom strojárenskom veľtrhu v Nitre cenu Techfórum – konkrétne za prototyp tandemového vodíkového kompresora s metalhydridovou zliatinou a tepelným čerpadlom a na toto zariadenie má TUKE dokonca i patent.
Univerzita vyskúšala túto technológiu v prvom vodíkovom slovenskom autobuse (postavenom na základoch Iveca), ktorý by mal byť tiež súčasťou expozície na výstave EXPO 2020. A v čom sú tie nádrže unikátne? Vodíkové autá obvykle skladujú svoje palivo v plynnom stave pri tlaku 350 až 700 barov v masívnych kompozitových nádržiach. Tie od TUKE však dokážu to isté, akurát pri tlaku „len“ 10 až 30 barov.
Je to možné práve vďaka spomínanej metalhydridovej zliatine, ktorá rozkladá molekuly vodíka na atómy a viaže ich vo svojej vnútornej pórovitej štruktúre. Z prvého uvoľneného videa usudzujeme, že MH2 (pravdepodobne skratka od Matador H2 alebo názvu „vodíkový Matador“) bude poháňaný hneď štyrmi elektromotormi, na informácie o jeho výkonoch či dynamike si však budeme musieť ešte pár dní počkať.
zdroj: Matador Group