SEAT el-Born je prvé 100 % elektrické auto španielskej značky. Je skonštruovaný na báze stavebnice elektromobility MEB koncernu Volkswagen. Model pomenovali po jednej z najznámejších štvrtí v Barcelone.
Sériový model sa začne predávať v roku 2020
Ťažisko auta je veľmi nízko aj vďaka akumulátorovej batérii, ktorá je uložená v podlahe karosérie medzi nápravami. V SEATe sa zamerali aj na aerodynamiku, ktorá vie výrazne prispieť k väčšiemu dojazdu. Logo SEAT na prednej časti karosérie je plynulo zapustené do predného čela. Na prednej časti nie je klasická maska chladiča, nakoľko netreba chladiť žiadny spaľovací motor. Vzduch na chladenie batérie sa privádza iba cez štrbiny v nárazníku, čo zároveň zlepšuje obtekanie karosérie vzduchom. el-Born dostal až 20-palcové kolesá s diskami z ľahkej liatiny. Ich dizajn by mal nielen zlepšiť aerodynamiku, ale aj chladí brzdy.
„Som presvedčený, že jazda v elektrickom automobile má byť vzrušujúca a prinášať pôžitok. Usilujeme sa, aby sa zákazníci zamilovali do idey elektrického automobilu,“ Alejandro Mesonero-Romanos, riaditeľ dizajnu SEAT.
Je SEAT el-Born výkonný?
SEAT popisuje el-Born ako športovo ladené vozidlo s výkonovým potenciálom. Aj keď je prvý elektromobil pre španielsku značku nepochybne veľký krok, treba krotiť vášne. Elektromotor produkuje výkon 150 kW (204 koní) so zrýchlením z 0-100 km/h za 7,5 sekundy, čo v dnešnej dobe nie sú žiadne dychberúce čísla, zvlášť na „športovo ladené vozidlo“. Aj keď je el-Born popisovaný SEATom ako športový, jeho hlavnou disciplínou bude dojazd. Značky produkujúce elektrické modely sa neustále predbiehajú, kto ponúkne viac kilometrov na plné nabitie, a práve tu môže el-Born uspieť. Pri plnom nabití by sa mal dojazd vyšplhať až na 420 km, pričom s rýchlonabíjačkou na jednosmerný prúd s príkonom 100 kW batériu nabijete na 80 % iba za 47 minút. Aby bolo možné dosiahnuť čo najväčší dojazd v extrémnych klimatických podmienkach, auto je vybavené systémom tepelného manažmentu. Na temperovanie kabíny posádky slúži tepelné čerpadlo, ktoré znižuje spotrebu elektrickej energie na vykurovanie natoľko, že ušetrí až 60 km dojazdu.
Autopilot po španielsky
SEAT sa rozhodol vybaviť el-Born najnovšími produktmi z oblasti autonómnej jazdy a konektivity aby čiastočne znížil napätie a stres, s ktorým sa vodič potýka. SEAT el-Born umožňuje čiastočne autonómnu jazdu vďaka dvom systémom. Jedným je asistenčný systém pre jazdu, ktorý dokáže automaticky ovládať riadenie, akcelerátor a brzdu. Druhým je parkovací asistent, umožňujúci automatické zaparkovanie a vyparkovanie všetkými spôsobmi.
S elektromobilmi sa v posledných mesiacoch akoby roztrhlo vrece. Uvidíme, ako si el-Born poradí v rastúcej konkurencii.