Ako sme už na Topspeed.sk spomenuli, sedemmiestne elektrické Volvo EX90 predstavuje štart Volva do úplne novej éry. Nejde však len o jeho elektrický pohon, či zmenu filozofie modelového portfólia reflektujúceho trvalú udržateľnosť. Zmeny, a rozhodne nie malé, sa totiž dejú aj na poli bezpečnosti. Na mysli pritom nemáme ani tak pasívnu, ako skôr aktívnu bezpečnosť a vybavenie sériového auta novou generáciou bezpečnostných asistenčných systémov. Ich komplexnosť je tak rozsiahla, že by si mali poradiť aj s neduhom trápiacim policajné zložky na celom svete. Nejde pritom len o ojedinelý výstrel do tmy, na podobnom princípe budú onedlho povinne pracovať asistenčné systémy všetkých nových áut.
Pil si? Tak šoférovať nebudeš
V oblasti legislatívy na odhaľovaní opitých vodičov už svoje podniká aj samotná EÚ, dôkazom je aj povinná predpríprava nových vozidiel na inštaláciu alkoholových testerov do nových vozidiel. Zatiaľ len ako príprava na budúce povinné systémy, no nie je ďaleko čas, kedy sa v autách stanú bežnou realitou. Kým sa tak stane, automobiloví konštruktéri postupne pracujú na systémoch, ktoré vodičov na chystané zmeny postupne pripravia. Okrem externých kamier, radarov a lidaru bude napríklad nové Volvo EX90 pozorne skenovať aj svoju kabínu a celú posádku bude sledovať celá sada senzorov a kamier. Systém monitorujúci únavu vodiča bude podľa Volva vďaka tomu schopný identifikovať aj opitého vodiča. Aké budú následné protiopatrenia auta na zabránenie nešťastia, záleží aj od aktuálnej legislatívy. Isté je však jedno – Volvo je už dnes technicky schopné v prípade podozrenia samo auto odstaviť na kraji cesty a znemožniť mu ďalšiu jazdu. Systémy sledovania vodiča sú pritom už dnes v štádiu, kedy vedia osobu za volantom bezpečne identifikovať pomocou snímania očnej rohovky, podľa toho nastaviť všetky možné systémy v aute, ukladať do „čiernej skrinky“ jazdné údaje priradené ku konkrétnej osobe a rohovku priebežne kontrolne snímať aj počas šoférovania. Samozrejmosťou je online spojenie čiernej skrinky so vzdialenými servermi a schopnosť auta kontaktovať tretie osoby. Práve Volvo EX90 je prvou ukážkou toho, že aktívne systémy bojujúce proti alkoholu a návykovým látkam za volantom sa v mene vyššej bezpečnosti a ochrany ľudí pomaly ale iste dostávajú už dnes do praxe.
zdroj: Volvo