Ak by som rozhodoval ja, prvé miesto by obsadil Mercedes 600 :)
1. miesto: Rover P6 2000 - 76 bodov
Značka Rover už pár rokov neexistuje. Je to dobre, alebo je to škoda? Ťažko povedať... Poďme ale do histórie. Absolútne prvým víťazom ankety Európske auto roka sa stal Rover P6 2000. Titul im už nik nevezme. Auto, ktoré ste na našich cestách asi nikdy nevideli, si ocenenie v danom roku asi ozaj zaslúžilo. Získal najvyšší počet hlasov. Čím? Neviem... Spoľahlivosť bola jedná veľká katastrofa. Vyrábal vlastne niekedy Rover kvalitné a spoľahlivé autá?
Rozmery sedanu na dnešné pomery nie sú nič extra. Bol dlhý 4,53 metra, široký 1,69 metra a vysoký 1,39 metra. Karoséria bola samonosná.
2. miesto: Mercedes 600 - 64 bodov
Predpokladám, že keď raz budeme ešte písať o týchto troch finalistoch, jediný, ktorý dostane veľký priestor, bude tento Medveď. Ten sa medzičasom stal legendou na kolesách. A má na to nárok.
Tento luxus vyrábali neuveriteľných 18 rokov, konkrétne medzi r1963 až r1981. S týmto autom sa spájajú slávne osobnosti, herci a politici, či diktátori. Za zmienku stoji napríklad Coco Chanel, Hugh Hefner, Fidel Castro, či Josef Tito. Akí boli, takí boli, je to história... Jedno im ale musím uznať. Vedeli, čo je dobré... :)
V podstate by sa dalo konštatovať, že krátke verzie mal riadiť sám vlastník auta. Dlhé verzie boli určené pre vozenie sa vzadu. O auto sa tak staral zvyčajne veľmi starostlivo vybraný vodič. Existovali 4 verzie. Klasický sedan, Pullman, 6-dverový Pullman a Landaulet. Poviete si, za 18 rokov muselo vzniknúť dosť kusov. Omyl! Spolu vzniklo len 2677 kusov. Klasických sedanov bolo najviac, 2190 kusov. Najvzácnejší je Landaulet, ktorých vyrobili len necelých 60.
Niektorí by mi možno teraz skočili do reči. V podstate existovala ešte jedna verzia. Bolo to coupé. Vyrobili len 2 kusy, ktoré majú o 22 cm kratší rázvor. Neskôr postavili ešte jeden. Stavalo ho 600 expertov a použili na to jeden krátky sedan.
Zopár zaujímavých čísel. Objem motora 6332 cm3. Výkon 180 kW (250 k). Krútiaci moment 500 Nm. Na kolesá to prenášala 4-stupňová automatická prevodovka. Krátka verzia vážila pohotovostne 2600 kíl, štvordverový Pullman zhruba o 170 kíl viac. Rozmery? Imponujúce. Dĺžka 5450 mm, šírka 1950 mm, výška 1500 milimetrov. Pullman bol dlhší o necelých 80 centimetrov. Ostatné rozmery sa výrazne nelíšili. Rozdiel v cene medzi krátkou verziou bol na začiatku len 7000 vtedajších mariek. Na konci to už bol rozdiel vyše 20-tisíc. Pre ilustráciu, BMW 525i E28 začiatkom 80. rokov stálo nejakých 30 000 mariek.
3. miesto: Hillman IMP - 31 bodov
Hillman IMP bolo maličké auto, ktoré pri príchode spustilo malý poplach. Odhalenie sa konalo 3. mája 1963. Išlo o prvé sériovo vyrábané britské auto, ktoré malo aj hlavu aj blok motora z hliníka. Drobčeka vyrábala spoločnosť Rootes Group a neskôr Chrysler Europe. Vo výrobe zostal do r1976. Keď sa na neho tak pozerám, klasický sedan vo mne evokuje sovietsky Zaporožec.
Auto využívalo tradičnú koncepciu „všetko vzadu“. Za tie roky zišlo z výrobných liniek viac ako 20 rozličných modelov, ktoré mali 4 druhy karosérie. 2-dverové coupé, 2-dverový sedan, 2-dverové kombi a trojdverová úžitková verzia. Základný model meral na dĺžku len 3,5 metra a vážil iba o trochu viac ako 700 kíl. Pod zadnou kapotou sa skrýval motor s objemom 875 cm3 alebo neskôr o trochu väčší litrík.
Lenže ako to chodilo v britskom automobilovom priemysle, auto nebolo tak kvalitné, ako často prezentovali alebo sľubovali. Prvotné vážne technické problémy naštrbili povesť tohto auta, ktorá sa s ním ťahala až do samotného ukončenia výroby. Auto sa aj napriek povesti predávalo. Síce nie až tak dobre, ako si plánovači želali. Sú majitelia, ktorí naň nedajú dopustiť. Keby som vám ale dal na výber medzi starým Mini a Hillmanom, určite by ste si zvolili klasické Mini. A práve tak to je aj na Britských ostrovoch.
Odpovedalo 108 ľudí
Foto: drive-my.com