Asi vám nemusíme pripomínať, ako nepríjemné môže byť nasadnutie do auta, keď sa teploty pohybujú pod bodom mrazu. V takom prípade ste nepochybne radi, že vás hreje tlstá páperová bunda, čiapka či šál. Šanca, že tým predídete nachladnutiu, je pomerne vysoká, riskujete ale v inom smere. A to poriadne.

Háčik nie je len v tom, že zimné oblečenie významne obmedzuje pohyb a vy nemusíte byť schopní adekvátne reagovať. Primárny problém je niekde inde. V tomto momente totiž bezpečnostný pás neprilieha dostatočne k vášmu telu a takmer s istotou nie je správna ani jeho pozícia voči bedrám a bruchu.

Vážne zranenia už pri nízkych rýchlostiach

Ako zistil nemecký autoklub ADAC pri nárazových skúškach s testovacími figurínami, riskujete vážne zranenia už pri rýchlosti 16 kilometrov za hodinu! Prudké zastavenie aj z takto nízkeho tempa znamená, že dôjde k aktivácii predpínačov a spoločne s posunom tela voči bezpečnostnému pásu vzniká nebezpečná situácia.

Ako uvádza ADAC, „priečny popruh sa zarezáva hlboko do žalúdka dospelých i detí a to môže spôsobiť vážne poranenia mäkkých tkanív, ako sú črevá, pečeň či slezina“. Dokonca môže viesť k vnútornému krvácaniu.

Nepríjemné na tom je, že sa podobná vec prihodí nielen pri náraze. Riskantné sú podľa ADAC aj núdzové brzdenia. V takých prípadoch sú zranenia ľahšie, ale tiež sa im nemusíte úplne vyhnúť.

Aj preto nemecký autoklub jasne hovorí, že ak je to len trochu možné, nemali by sme do áut sadať v hrubých bundách či vetrovkách. Ak je vám príliš zima, mali by ste ju aspoň rozopnúť, alebo vytiahnuť spod pása.

Nielen bundy

Bezpečnostným rizikom podľa ADAC nie sú len „nafúkané“ vetrovky. Ani zvyšok zimného oblečenia za volant nepatrí. Čiapky či šály môžu obmedziť zorný uhol a hrubšie rukavice pre zmenu zhoršujú presný úchop volantu.

Asi tušíte, že aj zimné topánky majú k ideálu ďaleko. Hrubé podrážky komplikujú citlivé dávkovanie brzdného účinku i ovládanie pedálu akcelerátora. Predpisy v tomto smere neexistujú, ale ADAC nabáda, aby sme ani túto časť oblečenia nepodceňovali.

Ako nemrznúť?

Vo všeobecnosti preto platí: používajte nezávislé kúrenie, ak ho máte v aute. Majitelia elektromobilov by mali využívať funkciu predhrievania. Vodiči by si mali pred šoférovaním vyzliecť kabát či vetrovku alebo si ich aspoň pretiahnuť cez bezpečnostný pás po jeho zapnutí. Pre deti platí to isté. S ešte väčšou výstrahou. Proti chladu počas prvých minút jazdy vašim deťom môže pomôcť napríklad nahriata deka, ktorou ich po pripútaní zakryjete.

zdroj: ADAC