Ford Escort - 326 bodov
Ford s novinkou titul získal veľmi tesne. Ford Escort Mk3 znamenal pre automobilku veľkú zmenu. Okrem organizačnej mám na mysli predovšetkým zmenu v koncepcii. Zatiaľ čo predchodca Escort Mk2 bol ešte "zadohrab", Mk3 už dostal motor a pohon dopredu.
Základná výbava nebola nič extra, klasika doby. Servo na riadenie za príplatok, prípadne za predné elektrické okna, centrálne zamykanie, či vtedy veľmi obľúbené strešné okno.
Základný motor s objemom 1116 cm3 a výkonom 40 kW (54 k) mal rozvod OHV. Väčšia 1,3-ka a 1,4-ka už mali rozvod OHC. Od r1983 mali päťstupňový manuál, prípadne trojstupňový automat.
V r1983 prišiel aj kombík, či sedan s názvom Orion. Nezanevreli ani na priaznivcov vetra vo vlasoch. O otvorenú verziu sa postaral nemecký výrobca Karmann.
Ford v minulosti myslel aj na športovo orientovaných vodičov. Prvý športový Escort niesol označenie XR3, ktorú čoskoro doplnil model RS1600i. Objemy mali rovnaké, 1,6 litra, ale výkon bol iný. XR3 mala 71 kW (96 k) s karburátorom a RS1600i 85 kW (115 k) so vstrekovaním. XR3i – verzia so vstrekovaním - mala 77 kW (105 k). Na vrchol potravinového rebríčka sa posadil Escort RS Turbo v r.1984. Ten mal turbo od Garett a výkon 97 kW (132 k). Bolo ich vyrobených len 5000 kusov.
Väčšia modernizácia prišla v r. 1986. Dodnes sa vedú polemiky, či je to obyčajný facelift, alebo nová, štvrtá generácia. Je interne označovaná ako Erika-86. Pod ich kapotou bol aj nový motor s objemom 1,4 litra a výkonom 55 kW (75 k). Zmeny sa týkali exteriéru, aj interiéru. O trochu neskôr prišli aj naftové verzie s objemom 1,753 cm3.
Fiat Panda - 308 bodov
Vedeli ste, že prvú generáciu Fiat Panda vyrábali až do roku 2003? Toto malé, 3,3 metra dlhé autíčko si za svoj život získalo neuveriteľne veľa zákazníkov a fanúšikov. Ako ju môžeme charakterizovať? Jednoduchá technika, sparťanský interiér... No prosto nič naviac. Fiat už vtedy presadzoval koncepciu všetko vpredu a Panda nebola výnimkou. Základný motor bol pôvodom zo 126ky. Mal objem 652 cm3 a chladil ho iba vzduch. Väčší vodník mal objem 903 cm3. Výkon? 22 a 33 kW, teda 30 a 45 k. O rok neskôr prišiel opäť vodník s objemom 843 cm3 a výkonom 25 kW (35 k). V r.1982 dostali Pandy novú prednú masku a nový znak.
Prvá, väčšia modernizácia doletela až v r.1986. Svoje miesto si v tomto miniaute našiel aj pohon 4x4. To je nezvyk, čo? Pod kapotou mala litrový motor z Autobianchi A112 s výkonom 35 kW (48 k). Na asfalte ste sa museli rozbiehať rovno na druhom prevodovom stupni. Pohon 4x4 dodávali Rakúšania.
Zhrnúť všetky zmeny a modifikácie tohto maxipopulárneho miniauta by bolo neskutočne náročné. Vyššie spomenutá veľká modernizácia priniesla aj nové motory. Priniesla motory FIRE – Fully integrated robotized engine. Mali objem 0,65 a 0,9 litra. Okrem Pandy ste ich mohli neskôr nájsť aj type Cinquecento. Menšia verzia mala 25 kW (35 k) a väčšia 33 kW (45 k) a vo verzii 4x4 37 kW (50 k). Kusy po modernizácii navyše rozlíšite aj veľkým bočným oknom, kde už nie je bočný trojuholník. Ak ste chceli naftovú verziu, mohli ste mať atmosférickú verziu s výkonom 27 kW s päťstupňovou prevodovkou.
Posledná modernizácia sa udiala v r. 1991. Zmenili prednú masku, prišlo vstrekovanie aj motor s objemom 1,1 litra s výkonom 38 KW (52 k). Prišla aj automatická prevodovka. Tento motor dostal v r. 2001 viac bodové vstrekovanie, aby mohol plniť normu Euro3.
Na konci výroby sa Panda mohla pýšiť 4,5 miliónmi predaných kusov. Na Pyrenejskom polostrove ste ju mohli stretnúť aj so štítkom Seat. Tam sa však tak dlho nevyrábala, keďže Seat prevzal VW a spolupráca padla.
Austin Metro - 255 bodov
Britský podnik British Leyland sa topil v problémoch. Ako záchrancu pripravili ľudové auto s názvom Austin Metro. Hneď od začiatku mal ťažkú úlohu. Chceli ním nahradiť legendu medzi legendami, Mini. Stvorili model Austin Metro, ktoré malo rozmery 3405 x 1549 x 1631 mm. Briti sú povestní marketingovými schopnosťami. Skúsili preto marketing a v r.1982 názov koncernu zmenili na Austin Rover Group. Austin mal vyrábať len cenovo prijateľné autá, luxusnejšie prenechali Roveru. Zároveň prišla aj športová verzia MG Metro.
Bežné verzie mali spočiatku pod kapotou štvorvalcové motory s rozvodovom OHV, ktoré mali objem 1,0 litra a poskytovali výkon 32 a 34 kW (44 a 46 k). Trošku silnejšia bola 1,3-litrová verzia s výkonom 46 kW, čiže 63 koní. Neskôr autíčko premenovali na Rover Metro. V podstate s týmto momentom prišla aj modernizácia. Spolu s vyššie zmienenými motormi ste pod kapotou mohli nájsť aj motory ako povedzme 1,3 Turbo, alebo 1,1 a 1,4 SPI, či dokonca 1,4 MPI. Obe jednaštvorky mohli mať 8 alebo 16 ventilov.
S týmto modelom chceli spraviť dieru do sveta v motoršporte. Prichystali si MG Metro 6R4. Pod kapotou, teda lepšie povedané v strede, bol veľký atmosférický šesťvalec do V s objemom 3,0 litra s výkonom cez 400 koní, ktorý sa nechal točiť až k 9000 otáčkam za minútu. Veľké úspechy na medzinárodnom poli však nedosiahol.
Do roku 1994 vyrobili vyše 2 milióny kusov, a to v troj a päťdverovom hatchbacku, či dokonca bez strechy. Jeden som dokonca donedávna vídaval aj v Bratislave.
Foto: readcars.co