Finále druhého ročníka ankety bolo naozaj pestré. Novinári obsadili na popredné pozície skutočne všetko. 

1. Austin 1800 - 78 bodov

Značka Austin neexistuje už vyše 30 rokov. Počas jej histórie sa im sem-tam podarilo vyrobiť auto, ktoré si získalo novinárov a aj verejnosť. Ale len do krátkeho času. Detské choroby sa na nich lepili jedna radosť. A model Austin 1800, víťaz Európske auto roka 1965, nebol výnimkou. Tento titul bol najväčší úspech v celej ich histórii. Austin 1800 (resp. známy aj ako Morris 1800) je na Britských ostrovoch známy pod interným označením ADO17. Za hlavného konštruktéra je považovaný Alec Issigonis. Karosériu navrhla Pininfarina. Auto na dnešné pomery nie je vôbec veľké. Rozmery boli 4,17 x 1,7 x 1,41m. Interiér bol očalúnený do kože, prítomné bolo aj drevo a chrómované doplnky. 

Všetky 4 kolesá mali nezávislé zavesenie. Vpredu boli kotúčové brzdy, vzadu bubnové. Systém bol podporený posilňovačom.

Pod kapotou bol iba jeden motor, a to ešte s rozvodom OHV. Objem mal 1798 cm3 a výkon 62 kW. Prevodovka bola 4-stupňová. 1800ka mala už  predný náhon. Na tú dobu netypické. Práve v tomto období sa pomaly začalo prechádzať na túto koncepciu. 

Ako auto jazdilo? Na stovku zrýchlilo za 16-17 sekúnd. Maximálka činila 150 km/h a priemerne žralo 10 litrov. 

Auto prechádzalo tak povediac neustále vývojom. Počas rokov prichádzali rôzne zlepšováky, ktoré mali vyliečiť detské choroby. Najprv predstavili možnosť sklopenia sedadiel, rok na to už prišli s iným stálym prevodom prevodovky, či dokonca s novou mierkou oleja, iným ovládačom smeroviek, zmenami v zadnej náprave, či dokonca úpravami riadenia, ktoré bolo od r1966 strmejšie.

Mk2

Austin a Moris už mali po prvej modernizácii iné zadné svetlá. Miernymi zmenami prešiel aj interiér. Použili menej hodnotné materiály. 

Zmeny sa dotkli aj motorickej stránky. Zmenili kompresný pomer a prišla aj verzia S, ktorá mala dvojitý karburátor. Výkon narástol na 71 kW a v roku 1970 dokonca na 72 kW.

Mk3

MK3 prišla na trh v r1972. Pod kapotu sa už dostali aj šesťvalce s objemom 2227 cm3. Z toho sa logicky zmenil aj názov na Austin/Morris 2200. Tieto 2 autá sa navonok už takmer vôbec nelíšili. Odlišné bolo iba logo. 

Aby som nezabudol. 1800vka, resp. 2200vka existovala aj ako luxusná verzia pod značkou Wolseley.

2. Autobianchi Primula - 51 bodov

Autobianchi Primula? Čo to je? Nič vám to možno nehovorí. Autobianchi bolo súčasťou talianskeho Fiatu, a medzi r1964 a 1970 vyrábalo toto malé ekonomické auto. Fiat vďačí tomuto modelu za veľa. Zatiaľ čo klasické Fiaty v tej dobe ešte využívali koncepciu všetko vzadu. Väčšie modely síce mali motor vpredu, ale zadný pohon.  Na experimenty využili práve tento model. Hlavný dizajnér Fiatu Dante Giacosa uznal potenciál koncepcie, ale aby zbytočne neriskovali renomé Fiatu, vytvorili práve tento sériový „prototyp“. Ten sa neskôr stál základom pre ďalšie populárne modely, vďaka ktorým si automobilka v nasledujúcich rokoch odniesla domov ďalšie tituly v prestížnej  ankete.
 
Auto bolo dlhé necelých 3,8 metra, široké 1,6 metra a vysoké zhruba 1,4 metra. Spočiatku sa pod kapotu usadil motor s objemom 1221 cm3 pôvodom z Fiatu 1100 D. Neskôr, v roku 1968 si pod kapotu našli cestu motory z Fiatu 124. Výkon motora sa pohyboval niekde medzi 60 až 70 koňmi, a to v závislosti od verzie. 
 
Viete koľko ich bolo vyrobených? Necelých 80 tisíc za 6 rokov. Stretnúť toto auto niekde inde ako v Taliansku je malý zázrak. A aj na súčasných talianskych cestách ho len tak ľahko nenájdete.

Autobianchi Primula? Čo to je? Nič vám to možno nehovorí. Autobianchi bolo súčasťou talianskeho Fiatu a medzi r1964 a r1970 vyrábalo toto malé ekonomické auto. Fiat vďačí tomuto modelu za veľa. Klasické Fiaty v tej dobe ešte využívali koncepciu všetko vzadu. Väčšie modely síce mali motor vpredu, ale zadný pohon. Na experimenty využili práve tento model. Hlavný dizajnér Fiatu Dante Giacosa uznal potenciál koncepcie, ale aby zbytočne neriskovali renomé Fiatu, vytvorili práve tento sériový „prototyp“. Ten sa neskôr stál základom pre ďalšie populárne modely, vďaka ktorým si automobilka v nasledujúcich rokoch odniesla domov ďalšie tituly v prestížnej  ankete.

 
Auto bolo dlhé necelých 3,8 metra, široké 1,6 metra a vysoké zhruba 1,4 metra. Spočiatku sa pod kapotu usadil motor s objemom 1221 cm3 pôvodom z Fiatu 1100 D. Neskôr, v roku 1968 si pod kapotu našli cestu motory z Fiatu 124. Výkon motora sa pohyboval niekde medzi 60 až 70 koňmi, a to v závislosti od verzie. 
 
Viete, koľko ich bolo vyrobených? Necelých 80-tisíc za 6 rokov. Stretnúť toto auto niekde inde ako v Taliansku je malý zázrak. A aj na súčasných talianskych cestách ho len tak ľahko nenájdete.

Ford Mustang - 18 bodov

V dnešnom dieli si legendu menom Ford Mustang predstavíme v úplnej krátkosti. Je to auto, resp. kult, ktorý si jednoznačne zaslúži v budúcnosti samostatnú sériu článkov. Prvej generácii, vyrábanej od r1964 do r1973, sa podaril nečakaný úspech. Podarilo sa jej na starom kontinente obsadiť tretiu pozíciu v rozbiehajúcej sa ankete. Práve toto auto stálo pri zrode osobitnej kategórie áut, známych ako „pony cars“. Mustanga ste si mohli, a stále ešte môžete dopriať ako uzavretú a aj ako otvorenú verziu. V roku 1971 prišla masívna modernizácia a auto už vyzerá úplne inak. V mojich očiach podstatne horšie. 

Paleta motorov bola počas rokov rozsiahla. Samozrejme, auto bolo atraktívne aj pre úpravcov. Výkon vtedajších kusov siahal od základných približne 115 koní až po upravené kúsky so 400 koňmi.

Myslím si, že asi všetci by ste teraz ako prvý volili práve tretieho v poradí, Mustanga. Na druhom mieste by som si vedel predstaviť malého Taliana a "angličáku" by teda neostalo nič iné, ako tretie miesto. 

KTORÉHO Z FINALISTOV 2. ROČNÍKA EURÓPSKE AUTO ROKA BY STE CHCELI VLASTNIŤ?
  • Austin 1800 ( 3% )

     

  • Autobianchi Primula ( 9% )

     

  • Ford Mustang 1.gen ( 88% )

     

Odpovedalo 65 ľudí