V tomto roku prvýkrát debutoval Renault. Počas histórie sa na trón ešte zopárkrát posadil. 

Renault 16 - 98 bodov

R16 nebol prvým hatchbackom na svete. Pár automobiliek ho už predbehlo. Ale aj napriek tomu ho môžeme označiť za pradeda všetkých moderných hatchbackov. Renault zo základu tejto koncepcie ťažil desiatky rokov, a to aj pri vrcholových modeloch, akými bola R25, či Safrane, hoci boli liftbackmi. Základná myšlienka je veľmi podobná...


Vďaka presadzujúcej sa koncepcii "všetko vpredu" mohla R16ka využiť celý zvyšný priestor kabíny. A to spravili na tú dobu dokonalo. Tento model, ktorý nám Slovákom pripomína licencovanú Daciu, mal pre značku ešte jeden veľký význam. Prvýkrát v histórii značky v R16ke vrčal celohliníkový motor. Na dnešné pomery bolo aj netypické uloženie. Dali ho totiž pozdĺžne. Mal objem 1,5 litra a spočiatku výkon 40 kW. To stačilo na maximálku 142 km/h a priemerne ťahal z nádrže 8,5 l/100km. Renault 16 bol 4,26 m dlhý, 1,63 m široký a 1,45 m vysoký, čiže na vtedajšie pomery stredná trieda.


Dnes nepochopiteľný, v minulosti bežnou praxou, bol aj nerovnaký rázvor náprav. Ako to? Zadná náprava bola totiž vlečená s torznými (skrutnými) tyčami a osový rozdiel medzi pravou a ľavou stranou činil takmer 7 centimetrov!  


Spať k interiéru. Hatchbacky sú známe svojou variabilitou a praktickosťou. Päťmiestna R16ka nebola výnimkou. Okrem sklopných operadiel zadných sedadiel bolo možné sedadlá vybrať celé. Do kufra sa zmestilo 350 litrov, po sklopení až 1200 l.


Výbavy sa líšili. Už vtedy Francúzom trochu hrabalo a dalo by sa povedať, čo kus to originál. Neskôr prišli pod kapotu nové motory. Prvý silnejší hráč na trhu bol motor s objemom 1565 cm3, ktorý mal 61 kW. Upaľoval po rovine 160 km/h. Vďaka vyššej dynamike a silnejšiemu motoru museli vylepšiť aj brzdy.  


Od roku 1969 si záujemca mohol objednať aj automatickú prevodovku, ktorá mala 3 stupne. V roku 1973 predstavili model TX. Išlo o motor s objemom 1647 cm3 a s výkonom 68 kW. Maximálka poskočila o 10 km/h. 


A viete, čo ste mohli mať za príplatok? Elektrické ovládané predné okná, centrálne zamykanie, či dokonca klímu. Na 70. roky super, nemyslíte? 


O popularite auta svedčili aj jeho predajné úspechy. Vďaka tomu R16ka ostala vo výrobe 15 rokov. Spolu ich vyrobili takmer 1,85 milióna. 

Rolls-Royce Silver Shadow - 81 bodov

Druhé miesto obsadil superluxusný Rolls-Royce Silver Shadow. Prišiel v roku 1965 a nahradil vychádzajúci Silver Cloud. Vďaka tvaru karosérie a základným líniám auto budilo a stále budí v ľuďoch nesmierne emócie. Pre automobilu tento model znamenal veľa. Dalo by sa povedať, že vďaka nemu prešli do moderného obdobia. 

Čo to znamenalo? Automobilka zaspala na vavrínoch. Staré modely už nedokázali konkurovať novším prémiovým značkám. Až pokým neuzrel svetlo sveta tento šľachtic. Poriadne na ňom zapracovali oproti predchodcovi. Prišlo nezávislé zavesenie všetkých kolies, samonosná karoséria, či dokonca 4 kotúčové brzdy. Zaujímavosťou je aj hydropneumatický podvozok, ktorý Rolls v tej dobe kupoval od francúzskeho majstra komfortných podvozkov, od Citroenu. Neostaňte zmetený. Auto môžete stretnúť aj ako Bentley. Už tradične sa od seba veľmi nelíšili. Rozdiel spočíval len v maske chladiča a v emblémoch.   
Čo bolo pod kapotou? Poriadne auto potrebuje aj poriadny motor. Srdce auta bolo skutočne silné. Pod kapotou sa usadila V8čka s objemom 6,2 litra. V priebehu života však na jeho miesto nastúpila väčšia, 6,75 litrová osemvalcová legenda. Tá v automobilke prežila ešte dlhé roky. Samozrejme, s modernizáciami a úpravami. Prevodovka bola trojstupňová automatická z ameriky, GM400, alebo štvorstupňová. Výrobca vtedy dekltoaroval maximálnu rýchlosť 185 km/h, stovku za necelých 11 sekúnd.
V úvode som naznačil, že z časového hľadiska ostal vo výrobe rovnako dlho ako finalista od Renaultu. Viete ale, koľko sa ich za ten čas vyrobilo? Zhruba 30 tisíc. V porovnaní s masovým Renaultom pekný rozdiel, hoci to je miešanie hrušiek s jablkami   

Čo to znamenalo? Automobilka zaspala na vavrínoch. Staré modely už nedokázali konkurovať novším prémiovým značkám. Až pokým neuzrel svetlo sveta tento šľachtic. Poriadne na ňom zapracovali oproti predchodcovi. Prišlo nezávislé zavesenie všetkých kolies, samonosná karoséria, či dokonca 4 kotúčové brzdy. Zaujímavosťou je aj hydropneumatický podvozok, ktorý Rolls v tej dobe kupoval od francúzskeho majstra komfortných podvozkov, Citroenu. Neostaňte zmetení. Auto môžete stretnúť aj ako Bentley. Už tradične sa od seba veľmi nelíšili. Rozdiel spočíval len v maske chladiča a v emblémoch. 

 
Čo bolo pod kapotou? Poriadne auto potrebuje aj poriadny motor. Srdce auta bolo skutočne silné. Pod kapotou sa usadila V8čka s objemom 6,2 litra. V priebehu života však na jeho miesto nastúpila väčšia, 6,75 litrová osemvalcová legenda. Tá v automobilke prežila ešte dlhé roky. Samozrejme, s modernizáciami a úpravami. Prevodovka bola trojstupňová automatická z Ameriky, GM400, alebo štvorstupňová. Výrobca vtedy deklaroval maximálnu rýchlosť 185 km/h, stovku za necelých 11 sekúnd.
 
V úvode som naznačil, že z časového hľadiska ostal vo výrobe rovnako dlho ako finalista od Renaultu. Viete ale, koľko sa ich za ten čas vyrobilo? Zhruba 30-tisíc. V porovnaní s masovým Renaultom pekný rozdiel, hoci to je miešanie hrušiek s jablkami. :)  

Oldsmobile Toronado 59 bodov

Keď sa na auto pozriete, po dizajnovej stránke či po stránke techniky nemá s prvými dvomi veľa spoločné. Pôsobí priam kozmicky. Toronado vyrábali desiatky rokov, ale v Európe sa v ankete presadila iba prvá generácia, ktorá zotrvala vo výrobe len 4 roky. Prvé náznaky dizajnu vznikli ešte v r1962 a navrhol ich David North. Mal to byť hlavný konkurent pre Ford Thunderbird. 

Auto by bolo na európskych cestách neprehliadnuteľné. Vážilo zhruba 2,3 tony, dlhé takmer 5,4 metra a do šírky takmer 2 metre. Pod kapotou sa hrdil 7,0 litrový V8 motor s 287 kW. Vďaka nemu dokázal na stovku zrýchliť za 7,5 sekundy. Maximálka bola 217 km/h. Koľko auto žralo? Malé deti popri ceste iste občas stiahlo. Prevodovka bola len trojstupňová automatická. Existoval aj o pollitra väčší motor. Mal len o 10 kW viac.

Auto počas krátkych rokov prešlo viacerými úpravami. Takmer každý rok priniesol nejakú zmenu. Hľadať preto originál je nesmierne ťažké.

Pri pohľade na auto a pri všeobecne známej histórii amerického automobilového priemyslu by sa mnohí z vás dušovali, že ide o zádohrab. Tiež som si to myslel. Ale omyl. Je to predokolka!  

Foto: Autorevolution