Značky dvoch vtedajších finalistov už na aktuálnej automobilovej mape nenájdeme. Zanikli...
NSU RO 80 - 197 bodov
Vždy, keď sa pozriem na autá značky NSU, mám pocit, že vznikli neskôr. Môže za to dizajn. Detaily sú výrazne iné ako u iných vtedajších áut. Dizajn NSU však nie je to hlavné. Takmer všetci určite viete, že na pohon týchto strojov slúžil Wankelov motor. A práve NSU so svojím starším modelom Spider bola prvá automobilka, ktorá uviedla sériový motor s rotačnými piestami.
Fiat 125 - 133 bodov
O poľskej alternatíve Fiat 125p som už písal. Je čas pozrieť sa na zúbky pôvodnému originálu. Ako to všetko začalo? V 60. rokoch dostal šéfkonšturktér Dante Giacosa veľmi ťažkú úlohu. Vo veľmi krátkom čase bolo nutné zahájiť výrobu sedanu strednej triedy. Už vtedy bolo jasné, že tento boj s časom je možné vyhrať len vtedy, ak sa použije maximálne množstvo už osvedčenej existujúcej techniky. Projekt sa na plno rozbehol len pár mesiacov pred uvedením finalistu minulého ročníka, Fiatu 124.
Pod kapotu osadili motor pôvodom zo 124ky, ale so zväčšeným objemom na 1,6 litra. O zmes sa staral dvojitý karburátor, a to buď typu Weber, alebo Solex. Výkon činil 66 kW (90 k). Motor bol so zadnou poháňanou nápravou spojený 4-stupňovou manuálnou prevodovkou.
Väčšinu podvozkových dielov zdedil od staršieho súrodenca 1300/1500. Na vývoj nového riešenia nebol čas a z radu 124 by podvozok nestíhal. O zastavenie sa starala štvorica kotúčových bŕzd.
Simca 1100 - 94 bodov
Posledným zástupcom je autíčko z ďalšej už neexistujúcej automobilky. Reč je o Simce 1100. Tento model sa za krátky čas stal najlepšie predávaným modelom značky, i keď na jeho vývoj nepotrebovali veľa času. Práve čas bol jedným z dôvodov, prečo jej spočiatku odborná verejnosť takmer vôbec neverila.
Pri návrhu koncepcie auta si vzali príklad z Renaultu 16, ktorý mal tiež karosériu hatchback, a teda disponoval veľmi dobrou variabilitou vnútorného priestoru. Úplne na začiatku výroby si zákazník mohol vybrať len trojdverový a päťdverový hatchback, alebo trojdverové kombi. Klasické 5-dverové kombi prišlo až rok po premiére.
Interiér bol vo väčšine odetý do rôznych farieb koženky. Za príplatok bola k dispozícia koženka a látky. Palubná doska je jednoduchá. Okrúhle budíky prišli v r1969. Všetky kolesá mali nezávislé zavesenie. Motor položili dopredu priečne a poháňal predné kolesá cez 4-stupňovú prevodovku. Predné brzdy boli kotúčové, zadné bubnové.
Základný motor mal objem 1118 cm3 a výkon 53 koní. Lepšie verzie dolovali z rovnakého motoru výkon 58 koní. Neskôr prišiel aj motor s objemom 1294 cm3. Ten dával 75, resp. 82 koní. V roku 1972 prišiel aj najmenší motor s objemom pod jeden liter, konkrétne 944 cm3 a s výkonom 47 koní.
Tento model sa ku nám nikdy nedovážal, a to ani prostredníctvom Tuzexu.
foto: motoringresearch.com