Fiat 127, Renault 15/17, Mercedes SL (r/c107)? Ktorému z nich by ste dali hlas, ak by sa anketa konala dnes?
Fiat 127 - 239 bodov
Fiat 127 predstavili v r.1971 a niesol interné označenie X1/4. Bol to priamy nástupca modelovej rady 850. Novinka mala malý motor pod prednou kapotou priečne a poháňal predné kolesa. Čo bolo spočiatku pod kapotou? Maličký motorček s objemom 903 cm3, ktorý poskytoval výkon 33 kW s maximálnym krútiacim momentom 64 Nm. Rozmery autíčka Boli 3595 x 1525 x 1360 mm. Za dizajnom karoséria bol Pio Manzù, ktorý sa však premiéry auta nedočkal. Zomrel ako 30-ročný v r. 1969 pri autonehode.
Renault 15/17 - 107 bodov
V minulých častiach sme R15 a R17 zmienili. Bolo to konkrétne pri modeli R12, z ktorého prakticky vychádzali. Aký bol hlavný rozdiel v dizajne medzi R15 a R17? Rozoznali ste ich ľahko. R15 mala hranaté predné svetlá, R17 zdobili 4 okrúhle predné lampy. Samozrejme, to by neboli Francúzi, ak by nekombinovali. Na niektorých trhoch boli kusy R17 so svetlami R15. Pri pohľadu z boku sa autá líšili viac. 15ka mala tenké stĺpiky strechy s veľkými oknami, 17ka mala hrubé stĺpiky s menšími oknami. 17ka mala navyše na poslednom stĺpiku na tú dobu veľmi efektné rebrovanie. Obe modely boli dvojdverové coupé a okrem detailoch na karosérii sa líšili aj použitými motormi. Obe modeli sa rozmermi nijako nelíšili. Tie boli 4260 x 1630 x 1310 mm.
Autá na dobu vzniku vyzerajú fakt krásne. Nesmiernou škodou je, že pod kapotou sa nedostal aj poriadny motor. Motorová paleta štartovala na motore s objemom 1269 cm3 vo verzii R15 TL s výkonom 44 kW (60 k). R15 TS a R17 TL dostali pod kapotu 1,6ku s výkonom 66 kW (90 k). Na vrchole stál model R17 TS so vstrekovaním paliva od Bosch s výkonom 79,5 kW (108 k). Motor pochádza z Renaultu 16. R17 TS neskôr premenovali na Gordini. Autá dokázali jazdiť od zhruba 145 km/h až po 180-190 km/h. Veľkou frajerinou bola R17 s veľkou textilnou strechou, ktorú predstavili v r1973. Vo výrobe zostali do r.1979, kedy ich nahradilo Fuego.
Mercedes 350 SL (r107) - 96 bodov
Mercedes SL R107 si v dnešnej časti prebehneme len veľmi letmo. O tomu skvoste na kolesách v budúcnosti určite prinesieme samostatný článok. Čo by ste mali o tom aute vedieť? Vyrábali ho 18 rokov, a to ako v otvorenej, tak v uzavretej karosérii. To prišlo na trh trochu neskôr a pôvodne ho plánovali iba exportovať do USA. Až po nejakom čase usúdili správne a ponúkali ho celosvetovo.
Kým R107 uzrela svetlo sveta, prešla dlhým vývojom. Projekt definitívne dostal zelenú v r.1968. Zaujímavosťou je, že roadster meral na dĺžku 4,39 metra a coupé bolo dlhé až 4,75 metra. Coupé vzhľadom na rozmery pribralo len 50 kíl. Každé jedno SLko malo nezávislé zavesené kolesá s pružinami a teleskopickými tlmičmi. Štandardne boli obuté 14-palcové disky kolies. Brzdy mali kotúčové s dvomi samostatným okruhmi.
Čo môže byť pod kapotou? 350 SL má 3,5 liter s výkonom 147 kW (200 k). Neskôr prišla 450 SL s osemvalcom a objemom 4,5 litra. Výkon 162 kW (220 k). V r.1974 prišli šesťvalce s rozvodom DOHC a vstrekovaním Bosch v modeloch 280 SL. Výkon 136 kW (185 k). Postupom času motory museli prejsť úpravami, a to okrem iného aj kvôli emisiám. Vstrekovanie upravili a k slovu sa dostalo Bosch K-Jetronic. Okrem iného poklesol výkon motorov o pár kW, zmenšil sa aj kompresný pomer.
V r1977 prišiel model 450 SLC 5.0 s motorom OHC a usporiadaním V8. Ako správne tušíte, mal objem 5 litrov a výkon 240 koní.
Menšia modernizácia prebehla v r.1980. Prišli nové motory a označenia. 380 SL malo V8 s objemom 3,8 litra a 160 kW. Namiesto 450 SL prišlo 500 SL, ktoré zdedilo motor od 450 SLC 5.0. Od modernizácie prišiel od Nemcov trochu netypický krok. Všetky roadstery dostali bez príplatku hardtop. Coupé už na trhu dlho neostalo. Len rok po modernizácii ho nahradila c126 (vychádzalo z W126). Otvorená verzia ostala v ponuke až do r.1989. Výkon 3,8 litrového motora narástol na 150 kW. Veľký 8-valec tiež neostal nepovšimnutý. Výkon narástol na 170 kW. Obom verziám upravili aj stály prevod.
Do ukončenia výroby však prešli ešte jednou modernizáciou. V roku 1985 prišli menšie dizajnové zmeny a 15-palcové kolesá v štandarde. Prišli aj verzie 300 SL s trojlitrom pod kapotou, ktorý si našiel miesto aj napr. vo W124ke. Výkon 138 kW, v prípade verzie s katalyzátorom o 5 kW menej. Existovala aj 420 SL, ktorá mala výkon 160 kW, prípadne s katom o 10 kW menej. Verzie pre US trh mali mierne odlišné špecifikácie a existoval dokonca aj model 560 SL.
Foto: Autorevolution