Ankete Európske Auto roka 1973 uprednostnili porotcovia tradičného a jednoduchšieho zástupcu. Víťaz bolo Audi 80 B1.
Audi 80 - 114 bodov
Prvá 80tka od Audi, interne označovaná ako B1, prišla v roku 1972. Prototyp dokončili o 3 roky skôr, a to v dobe, keď sa Audi pomaly spájalo s NSU. V ponuke boli od začiatku 2 karosárske verzie. Klasický sedan a dvojdverové coupé. V oboch prípadoch sa do interiéru naskladalo 5 ľudí.
Renault 5 - 109 bodov
O Renaulte 5 by sa dali písať romány. Povieme si iba základné informácie, ktoré by ste mali vedieť. A to iba o prvej sérii, ktorú vyrábali od roku 1972 do roku 1984. Navrhol ho Michel Boué, ktorý 5ku navrhoval vo voľnom čase. Keď sa predstavenstvo Renaultu dozvedelo o jeho práci, boli z projektu unesení a okamžite sa z toho stal oficiálny projekt. Boué pôvodne chcel, aby zadné koncové svetla smerovali od nárazníka k C-stĺpiku až po strechu, obdobne, ako to mali svojho času Fiaty Punto a i. Tento návrh však neprešiel a zelenú dostali zmenšené dvojfarebné svetlá. Boué sa však oficiálnej premiéry nedočkal. Pár mesiacov pred predstavením skonal na rakovinu.
Mohli by sme povedať, že 5ka technikou kopírovala štvorku. Mala pozdĺžne uložený motor za prednou nápravou, predný pohon, polosamonostnú karosériu s pomocným rámom. Na samom začiatku sa predávali iba so štvorvalcovým motorom s objemom 782 cm3, ktorého maximálny výkon bol 25 kW (34 k) a vo verzii TL s objemom 956 cm3 32 kW (43 k). Vozidlu s pohotovostnou hmotnosťou 730 kg (785 kg vo verzii TL) postačovali tieto parametre na dosiahnutie maximálnej rýchlosti 125, resp. 135 km/h.
Počas dlhého života dochádzalo k drobným zmenám a modernizáciám. Kým staré kusy mali radiacu páku pri volante, neskôr ju presunuli do podlahy. V roku 1974 začali predávať model Renault 5 LS s motorom 1286 cm3 (47 kW / 64 k) pod. V roku 1976 pripravil Renault dve novinky. Boli to R5 GTL s motorom z typu TS (so zníženým výkonom) a bočnými ochrannými pásmi a športovú verziu Alpine.
Pod kapotou bolo spolu 8 motorov s objemom od 0,8 litra až po objem 1,7 litra. Nechýbalo ani Turbo. Výkon siahal od 26 kW až po 118 kW.
Kde všade 5ku vyrábali? Okrem francúzskeho Billancourte to bolo aj v španielskom Valladolid, venezuelskej Mariare, v slovinskom Novom Meste a dokonca aj iránskom Teheráne. 5ky putovali aj do USA. Tam ich predávali ako "Le Car", čo sa do nemčiny prekladá ako Das Auto. :)
Alfa Romeo Alfetta - 95 bodov
Alfa Romeo Alfetta Tipo 116 prišla ako sedan a tiež ako coupé. Vyrábali ju medzi rokmi 1972 a 1987 Sedan skončil v roku 1984. Meno vychádzalo z talianskeho pretekárskeho špeciálu Alfa Romeo Tipo 159 Alfetta a v taliančine to znamená malá Alfa. Alfetta mala netypickú koncepciu. Motor bol vpredu, prevodovka, spojka a diferák vzadu. Pre tento krok sa rozhodli z dôvodu lepšieho rozloženia hmotnosti. Vďaka unikátnej konštrukcii mala Alfetta vynikajúce jazdné vlastnosti a okrem skvelej stability poskytovala dostatočné množstvo trakcie.
Čo bolo skryté pod kapotou? Okrem 2 chrochtákov s turbom určených výhradne pre sedan s objemom 2,0 a 2,4 litra označované ako Turbo D (rovnako ako v súčasnosti Opel), to boli práve benzínové motory, ktoré týmto autám kraľovali. Podľa karosérie ste si mohli dopriať od 1,6ky s výkonom 109 k, cez 1,8čky, atmosférické dvojlitre, prepĺňaný dvojliter. Dostávame sa k tomu zaujímavému. Pod kapotou boli aj 2,5 V6 ako atmosférické, tak TwinTurbo a dokonca V8, hoci len s objemom 2,6 litra. Výkon siahal po 233 koní.
Alfy počas života prechádzali modernizáciami. Vždy ste však vedeli jasne určiť, že ide o malú Alfu. Sem-tam pridali plast, upravili svetlá, zlepšili interiér. Proste taká klasika. Spolu z výrobného pásu zišlo zhruba 450-tisíc vozidiel. Auto si zahralo v množstve talianskych filmov, okrem iného našlo svoje uplatnenie v tamojších ozbrojených zložkách. Svoj najväčší úspech asi zažilo, keď bolo súčasťou sprievodu talianskeho premiéra Alda Mora, ktorého uniesla a následne zabila talianska teroristická skupina Červené brigády. Teda aspoň sa k tomu prihlásili... K Alfe sa tiež dostaneme ešte v budúcnosti. Ak sú vám tieto talianske stroje blízke, máte sa na čo tešiť. :)
Foto: 1zoom.me