K finalistom Európske Auto Roka 1974 nemám žiadne výhrady :) 

I. miesto - Mercedes-Benz 450 SE (W116)  - 115 bodov

Piano pozná asi každý. Je to mladšia a menšia W123. Počuli ste však o veľkom piane? Je to W116ka, ktorú na našich cestách len tak nestretnete. Problém je stretnúť aj jej nástupcov (typy W126 a W140).

Dizajn W116ky začal novú éru dizajnu typickú pre Mercedesy. Základnej línie sa držali do deväťdesiatych rokov, kedy skončil typ W201 (predchodca triedy C). 

W116 predstavili v r.1972 a nahradila W108/W109. Na úplnom začiatku výroby mohol solventný zákazník zvoliť 3 druhy benzínových motorov. Základ tvoril dvojvačkový radový šesťvalec s objemom 2746 cm3, označovaný ako 280S. Ako jediný mal karburátor. Odladili ho na 120 kW (163 k) a krútiaci moment mal 225 Nm. Základná prevodovka bola 4- alebo 5-stupňová manuálna, ale na prianie ste mohli zvoliť aj 3-stupňový automat. 

280 SE (SEL) mal srdce rovnaké. Aspoň čo sa mechaniky týka. Namiesto karburátora dostal vstrekovanie paliva Bosch D-Jetronic a neskôr K-Jetronic. Mercedes nezabudol ani na osemvalce do V s uhlom zovretia valcov 90 stupňov. Prvý a slabší, 350 SE, mal objem 3499 cm3 a výkon 150 kW (204 k). Na vrchole sa usadil model 450 SE s motorom 4517 cm3 a výkonom 165 kW (224 k). 

Veľká premiéra nafty s turbom v luxusnom segmente

Od roku 1977 ste mohli zvoliť naftový model 300 SD prepĺňaný turbom Garett. Išlo o radový 5-valec, ktorý na začiatku poskytoval výkon 82 kW (111 k) až po 89 kW (121 k). Sériový motor odvodili od projektu C111. Auto bolo zvyčajne spárované so 4-stupňovým automatom. Prerábky na manuál boli však veľmi časté. Prečo vlastne nafta v tomto type auta? No jednoducho preto, že svet sa v dobe zmietal v ropnej kríze a potrebovali predávať autá, ktoré by dokázali spĺňať prísne limity. 

Elegantný dizajn, paleta motorov, spracovanie a bezpečnosť. To boli hlavné argumenty, prečo sa W116 stala víťazom ankety Európske auto roka 1974. Ale to však nebol koniec. Pre totálnych fajnšmekrov prichystali verziu 450 SEL 6.9. Ten mal pod kapotou motor s objemom 6834 cm3 s výkonom 210 kW a zrýchľoval na 100vku za 7,4 sekúnd. Cenovka tohto modelu štartovala na sume 70 000 DM, čo bolo pre bežného nemeckého robotníka snom. Najväčší búm mal v USA. Okrem iného si W116 zahrala v seriáli Dallas, kde na nej jazdil J. R. Ewing (Larry Hagman).

II. miesto - Fiat X1/9 - 99 bodov

Viete, v čom má Fiat X1/9 prvenstvo? Bol prvým veľkosériovým autom, ktoré malo motor v strede. Kde sú tie roky, keď Taliani svojimi autami valcovali trhy? A to práve vďaka inováciám, ktoré do sveta bežného motorizmu pravidelne prinášali. Ale pozor. Fiat X1/9 klamal telom. Veľa technických riešení prevzal zo sesterských modelov. Ako prototyp Fiatu však figurovalo Autobianchi A112 Runabout z roku 1969.


Celá predná časť pochádza z Fiatu 128 (o ňom sme písali v staršej časti). Ako to myslím celá predná časť? Aby boli originálni, vopchali ju za časť pre posádku. Medzi motor a kabínu umiestnili rezervu a nádrž. Z toho teda plynie, že všetky ťažké časti umiestnili medzi nápravy. 

Fiat X1/9 mal priamo nahradiť model Fiat 850 spider. Predstavili ho len týždeň po autosalóne v Turíne. Ako bolo spomenuté vyššie, karosériu vyrábal Bertone, kompletizácia auta sa diala v Lingotte. O takmer 10 rokov od predstavenia sa kompletná výroba presunula k Bertonemu. Vtedy však prešiel aj názov. Už to nebol Fiat X1/9 ale Bertone X1/9.

Spočiatku výroby bol pod kapotou motor s objemom 1290 cm3 a výkonom 55 kW (75 k). Ten dosahoval krútiaci moment 99 Nm pri 3400 ot./min. Mal hliníkovú hlavu a rozvod DOHC. O zmes sa staral karburátor Weber. Motor bol spojený so štvorstupňovou manuálnou prevodovkou. Vďaka sprevodovaniu dosahovala X1/9 maximálku 170 km/h. Neskôr prišiel motor s objemom 1498 cm3 a výkonom 63 kW (86 k). Tu bola 5-stupňová prevodovka. Maximálka narástla na 185 km/h.

Tieto údaje nie sú v žiadnom prípade oslnivé. A ani vtedy neboli. Mohla za to vyššia pohotovostná hmotnosť auta ako celku. Daň v podobe vyššej hmotnosti spočívala v množstve výstuh, keďže chceli z toho spraviť rovnako bezpečné auto, ako klasický sedan.

III. miesto - Honda Civic - 90 bodov

70. roky, konkrétne rok 1972, bola doba, kedy sa zrodila legenda menom Civic, často prirovnávaná k japonskému Golfu. Civic, auto, ktorým sa Honda dostala do povedomia celosvetovo, poskytoval vzhľadom na vonkajšie rozmery kvalitnú porciu priestoru. Prečo sa auto dostalo do ankety až o 2 roky neskôr? No jednoducho preto, že do Európy ho začali voziť až v r.1973. Pohotovostná hmotnosť bola 760 kíl a pod kapotu sa usadil motor s objemom 1,2 litra s výkonom 50 koní. Vďaka svojim vlastnostiam dokázalo autíčko upaľovať takmer 150 km/h. A to všetko pri kombinovanej spotrebe zhruba 6 litrov. 

Postupom času dochádzalo k modernizáciám. Základný motor nadopovali. Prišla aj väčšia 1,5 CVCC - (Compound Vortex-Controlled Combustion), ktorá dokázala plniť emisné normy aj bez katalyzátoru. A čo to vlastne CVCC je? Úplne po lopate povedané mal tento motor v každom valci ešte jeden malý spaľovací priestor, kde sviečka zapálila bohatú zmes, a to sa následne prenieslo na zapálenie chudobnej zmesi.  

O zastavenie sa štandardne starali vpredu kotúčové brzdy. Za zmienku príplatkovej výbavy patrí drevený volant, zadný stierač, či kožená hlavica radiacej páky. 

Do konca výroby prvej generácie, teda do r. 1979 vytvorili viacero karosárskych verzií. Od dvojdverového sedanu, cez 3d a 5d hatchbacky, až po kombi. 

Foto: flickr