Stretnúť niektorého z 3 finalistov roku 1976 na ceste je takmer nemožné. Chce to riadnu dávku šťastia. 

Simca 1307-1308-1309 - 192 bodov

Simca, značka, na ktorú si dnes spomenie už len málokto. Som rád, že sme mali jednu v rodine. Hoci staršiu 1501ku, ale predsa. A práve 1307/1308/1309 bol jej plnohodnotný nástupca. A pritom starší model akosi nástupcu ani nepotreboval. Predajné čísla boli dobré, tak sa s novinkou neponáhľali.

Prišiel rok 1975 a spoločnosť Chrysler France na autosalóne v Paríži predstavil nový hranatý model. Keďže chute zákazníkov pribúdali, menili sa aj normy, tak sa museli v automobilke hecnúť. A použili veľmi populárny kľúč k úspechu. Samonosnú 5-dverovú karosériu a koncepciu všetko vpredu. A okrem titulu si auto získalo aj prívlastok najpodarenejší model značky.

Na začiatku boli 3 úrovne: 1307 GLS, 1307 S a 1308 GT, neskôr vrcholný model 1309 SX. Nápis Simca a číselné označenie typu sa nachádza na piatych zadných dverách kufra. Vpredu bolo označenie Chrysler-u.

Dizajn bol na tú dobu moderný. Predným partiám dominovali veľké svetlá s nastavením sklonu, vedľa ktorých trónili smerovky. Rezervné koleso bolo uložené pod podlahou kufra - tohto riešenia sa Francúzi držali desaťročia. Kľúč na kolesá a hever mali svoje miesto pri motore.

Podvozok a pohon pochádza zo Simcy 1100. Usporiadanie prednej nápravy a umiestnenie motora je takmer zhodné. Zadná náprava sa líšia použitím vinutých pružín. Prevodovka bola plne synchronizovaná s kulisou v podlahe. Brzdy boli kvapalinové  s  posilňovačom. Vpredu kotúčové, vzadu bubny. Simca mala všetky kolesá nezávisle zavesené.

Základná 1307 GLS mala objem 1294 cm3, 68 koní, jednoduchý karburátor. Dosahovala najvyššiu rýchlosť 140 km/h. 1307 S mala rovnaký objem, výkon 82 koní, dva dvojité karburátory a maximálku 155 km/h. 1308 GT má objem 1442 cm3, 85 koní, dvojitý karburátor a maximálku 165 km/h.

V r. 1978 prišla najluxusnejšia 1309 SX. Mala motor s objemom 1592 cm3, 88 k a maximálku 156 km/h. Táto Simca bola na svoju dobu a triedu nezvyčajne luxusná. Palubný počítač s tempomatom (!!!), samonavíjacie pásy na zadných sedadlách, bočné ochranné lišty, elektróny, centrálne zamykanie... Za príplatok sa na najdrahšie typy dávala aj čierna vinylová strecha. Tento typ nebol nikdy dodávaný s manuálnou prevodovkou.

  

1307 - 1309 vyrábali od r. 1975. Od začiatku výroby sa stala najpredávanejším modelom. Denne vyrobili viac ako 1000 ks. V r. 1979 Simcu získal koncern PSA a tým došlo aj k okamžitému ukončeniu výroby. Ako Talbot Simca 1510 to bol  prvý "nový model" s značky Talbot. 
 

Už dlho sa čakalo na nástupcu vozidla Simca 1301/1501, ale nábeh výroby nového modelu bol pre stály záujem o súčasný model niekoľkokrát odložený. Nový model bol zatiaľ označovaný ako Simca 1300. Spoločnosť Chrysler France stavila na úspech svojej tisícstovky, ktorú trochu zväčšila a prispôsobila požiadavkám doby.

BMW 3 - 144 bodov

BMW radu 3, interne E21, si prejdeme len letom-svetom. Je to auto, ktoré v budúcnosti predstavíme podrobne. Čo by ste však mali vedieť? Je to oficiálne prvá generácia radu 3. Vyrábali ju osem rokov, a to medzi r. 1975 a r.1983. Mohol by som konštatovať, že auto bolo síce sedan, ale malo len 1 pár dverí. Neskôr o tri roky prišiel aj kabriolet, ale vyrábaný výlučne manufaktúrou Baur.

Rozmery auta sú v porovnaní s dnešnými BMW radu 3 komické. Dĺžka 4 355, šírka 1 610 a výška 1 380 m však bohato postačovala. Rázvor bol 2 563 metra. Zavesenie kolies bolo nezávislé, predná náprava bola typu MacPherson. Brzdy boli u slabších modelov v zostave vpredu kotúč, vzadu bubon. Najsilnejšie verzie mali 4x kotúčové brzdy. 

Prevodovky? Ako štandard v prvých rokoch bola 4-stupňová prevodovka Getrag. Neskôr, od r. 1980 prišli 5-stupňové Getrag-y. Ako voliteľná možnosť bola pre niektoré motorizácie automatická trojstupňová prevodovka ZF 3 HP – 22.

A čo motory? Spolu ich bolo 11. Najslabšia 315-ka mala objem 1,6 litra a výkon 55 kW (75 k). Najsilnejšia 323i mala 105 kW (143 k). Na prvý pohľad sa dali slabšie verzie odlíšiť prednými partiami. Všetky modely po 318i mali vpredu len pár predných svetiel. Od 320 už bola štvorica. 

Ešte trošku ku kabrioletom. Nepredstavujte si pod tým klasické otvorené auto. Dvere mali konštrukciu a aj 3 stĺpiky. S kabrioletom malo spoločné akurát to, že látková strecha bola sťahovateľná. Vyrobili len necelých 5-tisíc kusov. Všetky takto upravené autá mali rovnakú garantovanú záruku ako bežné uzavreté modely. 

Renault 30 TS - 107 bodov

Predstavíme si modely R20 a R30 spolu. Líšili sa len použitou technikou. Zvonku boli takmer identické. 20tka mala hranaté svetlá, 30tka 2 páry okrúhlych. Popravde, na treťom mieste sa usadil konkrétne model Renault 30 TS. Bol to prvý Renault po druhej svetovej vojne, ktorý mal motor väčší ako 4-valec. Išlo konkrétne o motor PRV s usporiadaním V6, ktorý by sme mohli o trochu neskôr nájsť v Peugeote a Volve. Dosahoval výkon 96 kW (130 k). Maximálka 185 km/h.

Renault stavil na karosériu hatchback/liftback. A drží sa tejto filozofie v podstate dodnes. Ako prvý prišiel na trh model R30, presne osem mesiacov na to predstavili R20. Práve druhý zmieňovaný model bol predstavený namiesto R16. Pod kapotou bol motor s objemom 1647 cm3, s výkonom 66 kW (90 k). Tento model mal vzadu bubnové brzdy, 13-palcové disky kolies a nádrž bola tiež o trošku menšia. Stupne výbavy boli 3: L, TL, GTL. V roku 1979 priniesli motor s objemom 2068 cm3, ktorý však spaľoval naftu. Mimochodom, bol to prvý Renault spaľujúci tento typ paliva.  

Auto počas života nebolo extrémne spoľahlivé. Trpelo vážnymi a drahými nedostatkami. Mimochodom. maximálna nespokojnosť bola hrdza. Až v r.1982 celkovo problém ako tak vyriešili.  Ďalším problémom, ktorý modelu neprispieval, bol slabý pomer hmotnosť/výkon v prípade R20. V prípade R30 to bol zase problém cena/protihodnota. Zlatý kompromis bol model R20 TS, ktorý mal dvojlitrový motor s výkonom 80 kW (109 k). Ten bol spoločný aj pre modely PSA. Trošku neskôr prišiel model R30 TX, ktorý mal vstrekovanie miesto karburátorov. Pred koncom výroby sa dostal do produkcie aj model s turbodízlom pod kapotou. Priamym nástupcom sa stal model R25. 

Foto: TopGear

Zdroj: Simca-club