Jano_1987
20.03.20 10:34
J
@MaroS TOPSPEED.skMaroš: môj pohľad
1) Ak by sme šli od začiatku, tak súhlasím, že vodičák by nemali dostať všetci. Na druhú stranu poznám dosť ľudí, čo v autoškole, či doma s otcom alebo inou autoritou jazdili pekne a keď jazdia samotný, či s kamošmi, jazdia ako prasatá. Tam je to o vyspelosti a uvedomení. Aj mladý šofér môže jazdiť zodpovedne a starší človek s 1 miliónom km môže jazdiť ako prasa. V Poľsku mali prípad šoféra, čo jazdil bez vodičáku, najazdil cez 3 milióny km bez nehody, bez pokuty. Nikdy ho nechytili. Podľa kolegov to bol najlepší šofér vo firme. Ak sa tam nedostal on, tak nikto. Odhalili ho pri obyčajnej rutinnej kontrole. Áno je to extrém, ale také sa stáva. Ako vyselektovať takých ľudí? Psychotesty? Nič v zlom, ale poznám ľudí čo majú zbrojný pas a zbraň a im by som nezveril na chodník ani kolebežku a nieto zbraň. Poznám X cholerikov, čo budú vykrikovať na blbcov všade na ceste, ale jazdia bezpečne a X flegmafikov, že čo, stalo sa, videl ma, zabrzdil... Už len tá prvotná selekcia by bola náročná. Netreba si robiť ilúzie. Stačí sa pozrieť na školy, či základné alebo stredné, ako nám raketovo rastie problém detí s poruchou správania. V 99% prípadoch rodičia nezvládli výchovu a aby ochránili dieťa, vybavili papier od doktora a problém vyriešený.
2) cena je tiež dôležitá. Sesternica je z Nemecka. Pred 10 rokmi robila vodičák a stál ju 1500€ či mariek alebo čo to vtedy mali. Keď sme sa bavili, tak mali taký istý štýl výučby ako u nás. Vo Fínsku stojí vodičák cez 5000€ a robí sa rok a viac.
Za predpokladu že budú povinné školy šmyku atď. Koľko ich je na Slovensku? A kde sú? A čo to bude stáť? Zaplatí ich vybudovanie štát? Alebo súkromník? Nemám predstavy o cenách za výstavbu takého areálu, ani o prevádzkových nákladoch, ale predpokladám, že aj u vás, máte zisk z jedného človeka tak do 20-50€ za kurz. Viac asi nie. Ďalšia vec, na Slovensku reálne máme len 4 mestá s komplikovanejšou dopravou, Bratislava, Košice, Prešov, Banská Bystrica/Trnava. Inde nemajú veľmi komplikovaný sieť, alebo vysokú hustotu vozidiel. Nerád by som znevažoval prácu inštruktorov napríklad v Trebišove, ale keď som tam bol naposledy, tak dopravná špička znamenala 4 autá na ich 3 svetelných križovatkách. Väčšinu križovatiek nahradili kruháčmi. Taký človek potom príde do BA. A je v šoku. Milión áut, 2-4 pruhové cesty, komplikované svetelné križovatky atď. Ja sám som tolerantný a keď vidím cudzie EČV tak netrúbim. Ale oni sú naučený že keď naskočí zelená, tak si zaradí rýchlosť a v pohode sa pohne. Ďalší počká 2 sekundy a ide. Im to stačí, prejdú všetci na zelenú. Len ich štýlom by v BA cez križovatku prešlo tak 3-5 áut namiesto 10-15, či dokonca 20. Kde sa tak majú naučiť jazdiť? Svojím spôsobom by pomohla virtuálna realita. Okuliare sú už na vysokej úrovni, ľudia na tom hrajú preteky, tak by sa dal vytvoriť simulátor veľkého mesta. Je to riešenie. Ale zase odpadajú iné vnemy z toho, čo robí auto na ceste a stále to je simulácia, kde vie človek, že nič sa nestane. Všetky veci niečo stoja a nie každý má rovnaké podmienky.
3) samostatnou kapitolou sú inštruktori. U mňa sa striedali 2. Jazdil som na Fabii 1 s 1.2HTP. Jeden inštruktor, radíme max 2000 otáčok (keď som náhodou prekročil 2000 otáčok, tak stúpal na brzdu, že čo robím, či chcem pretočiť motor), rozbiehame sa pomaly, ideme max 40. S ním som aj na Panónskej či Dolnozemskej keď som tam 2x zablúdil nešiel rýchlejšie ako 40. Inak som bol celý čas v Starom meste a fickal sa v tých jednosmerkách rýchlosťou 10-20km/h. Druhý inštruktor ma hneď zdrbal, že ako jazdím. Keď som mu povedal, že to ma inštruktor XY takto núti jazdiť, tak sa chytil za hlavu a ospravedlnil sa mi. Hneď začal, že táčkomer je do 6000 či koľko, takže pri rozbiehaní kľudne do 4500 môžem točiť, pod 2000 otáčok sa nejazdí. Rozbieha sa svižne, treba sledovať autá pred sebou, aby som bol pripravený sa rozbehnúť. Jazdí sa max povolenou rýchlosťou, lebo všetci nemajú toľko času ako ja. Ak sme v hustej doprave, ideme rýchlo ako dav, že ideme o 10km nad limit? Tak ideme. Idú tak všetci a nebudeme všetkých brzdiť. Normálne ma zobral na obchvat, skúšanie pripájania vo veľkej rýchlosti atď. Proste ako sa reálne jazdí. Na na pedále ani raz nesiahol, zatiaľ čo ten druhý večne šliapal na pedále. Ani raz som sám pri ňom poriadne nedobrzdil, vždy mi šliapol na brzdu. Bývam v Petržalke, na Panónskej 80, Dolnozemská 70, sú postavené širkovom profile ako diaľnica. Napriek tomu 10/10 autoškôl tam jazdí do rýchlosti 40km/h. Žiaľ to nie je chyba žiakov. O tom, či to je chyba inštruktora, systému, či majiteľa autoškoly sa dá polemizovať. Áno, mám právo sa sťažovať sa ako žiak autoškoly. Ale čo to reálne pomôže? Zmeniť autoškolu? Peniaze mi nevrátia. Takže som stratový.
4) polícia na skúške. Tiež kapitola sama o sebe. Na mojom prvom termíne sme dostali policajta. Keď ho videl inštruktor, už nám len povedal, že spravíme tak 2/20, viac nie. 7 ľudí stihol vyraziť len pred opustením parkoviska na cestu (prekážkovú dráhu spravili všetci). Jeden letel za to, že zabudol zapnúť svetlá a zapol ich pol sekundy na to, ako sa pohol, ďalší letel za to, že pri vychádzaní na parkovisku z parkovacieho miesta nedal blinker, jednému to 2x skapalo, ďalší asi málo otočil hlavu na stranu, takže sa podľa inštruktora nepozrel na stranu, mňa vyrazil za to, že keď som odbáčal v Ružinove doľava cez koľajnice, tak auto čo prichádzalo zprava muselo spomaliť. Pritom to auto zablikalo diaľkovými, nech idem a spomalenie bolo v štýle dám nohu z plynu. Sú to chyby, nehádam sa. Ale ozaj je to chyba, za ktorú sa má vyhadzovať? Potom somho mal ešte raz, jazda ráno z Petržalky z Kopčian po obchvate o 7:30, časť som mal po diaľnici, išlo sme smer Einsteinova. Vyletel som, lebo som nešiel minimálnou rýchlosťou 65km/h. To že celá kolóna vozidiel išla tak 50-60 mu asi bolo jedno. 3. pokus, úplne nový policajt, jazda 30 minút. V pohode zažartoval, aj keď som od Dulovho námestia smer Miletičova zle odbočil, minul som odbočku, na jeho otázku prečo som tam neodbočil do ľava, ja že som si myslel že to je výjazd cez ten stredový pás s protismeru, lebo ozaj to negramotne vyzerá tam, navyše to bolo bez značky. Povedal, nič sa nedeje a trochu ma povodil a keď sme tam boli znova, tak len povedal, že či viem, kam mám odbočiť. Po jazde sa ma spýtal, kde som spravil chyby a aké. Som mu povedal, že tam to atď. Som čakal že ma vyrazí, ale povedal, OK máte to. Sú to bežné chyby, ktoré robí každý. A poďakujte šoférovi 212 v protismere, že na vás zablikal, keď ste odbáčal na semaforoch doľava na celý zelený signál, že môžte ísť, inak by ste trocha trčal v jeho pruhu. Ale uvedomili ste si hneď svoju chybu. Trolejbus bol dosť ďaleko a normálne autá by prešli ešte 2 za mnou pri normálnej jazde, takže katastrofa to nebola, ale mohol ma sfleku vyraziť za to. Zase poznám aj prípady, kde sa jazda s policajtom konala len na 500m úseku cesty a koniec skúšky a úspešný.
Odpovedať