Toto dokážu len Japonci, postavia auto v japonskom štýle určené primárne na európsky trh.

Nobuo Nakamura a jeho tím vytvorili štýl, ktorému hovoria J-Playful. Zahrnuli do neho všetko, čím je posadnutá japonská mládež, J-Pop, J-Rock, Manga, Anime, či bláznivé kreácie z Harajuku. Dôraz kládli na výrazné a priamočiare tvary. Aygo ale musí byť malé, milé a zároveň neprehliadnuteľné a vyzývavé. Presne také, aby vyvolalo úsmev na tvári vždy, keď sa na neho pozriete. Hlavný dizajnér Nobuo Nakamura k tomu povedal: „Hrdosť z vlastníctva pochádza v prvom rade z dizajnu. Zakaždým, keď sa pozriete na svoje nové vozidlo zaparkované pred domom, chcete cítiť istotu, že ste sa rozhodli správne. Preto sme nepristúpili na žiadne kompromisy z hľadiska dizajnu.“

Toyota Aygo

Aygo sa chce hrať

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 12 obrázkov

Špunt síce narástol o 25 mm, no s dĺžkou 3455 mm stále patrí medzi najkratšie autá v triede. Zvonku vyzerá kompaktne a hravo, no vyžaruje z neho istá dávka mohutnosti a zdravej agresivity. Určite tomu pomohol aj o 8 mm zväčšený rozchod vpredu aj vzadu a výška o 5 mm menšia ako pri predchádzajúcej generácii. Pán Nakamura dodáva: „Navrhovanie kompaktného vozidla, ako je toto, nie je vôbec jednoduché. Chcete, aby ho ľudia milovali, ale zároveň si v uliciach mesta musí vedieť obhájiť svoje miesto. Preto musí vyzerať pevne a silno, zastať si svoj priestor a na ceste sa nestratiť.“

Toyota Aygo

X štýl

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Dizajn postavili na tvare písmena X, ktoré sa tiahne od znaku Toyota na kapote cez svetlá, spätné zrkadlá, bočné okná až dozadu, kde končí dverami batožinového priestoru. Tým vytvorili pevnú klietku, do ktorej nafúkli zvyšok auta. Niečo podobné ako keď bojového škrečka vpracete do brnenia a oči mu pretriete čiernou linkou. Aby dosiahli takýto efekt, museli sa vzdať najlacnejších riešení. Pán Nakamura vysvetľuje prečo: „V záujme zachovania integrity tohto dizajnu sme museli urobiť niekoľko ťažkých rozhodnutí. Napríklad, ak mali byť svetlomety dostatočne úzke, aby sa vošli do grafického riešenia v tvare X, museli sme použiť projekčnú technológiu. V segmente A je to dosť výnimočné, lebo tu výrobcovia uprednostňujú lacnejšie a väčšie svetlá reflektorového typu. Ide o dobrý príklad toho, ako často sme odmietli robiť kompromisy, aby sme nakoniec vytvorili lepšie vozidlo.“

Ako hlavný motív interiéru zobrali lichobežník. Zakomponovali ho na viacerých miestach, napríklad stredová konzola, otvory vetrania, výplne dverí, či okolie radiacej páky. Lichobežníkovou stredovou konzolou podopreli širokú palubnú dosku s matnou antireflexnou úpravou. Prístrojový panel vytvorili pomocou sústredných kruhov, kde do stredu umiestnili multifunkčný displej, „za neho“ rýchlomer a potom ďalšie prístroje, ktoré ale netvoria celý kruh. Hlavný konštruktér, David Terai hovorí: „Veľa sme pracovali na ergonómii. S ohľadom na mladších zákazníkov, ktorí sa upriamujú na tento segment, sme znížili sklon volantu z 28 na 26,6 stupňa, ako aj vzťažný bod bedrového kĺbu na predných sedadlách o 10 mm a sedadlo vodiča sme vybavili možnosťou výškového nastavenia. Vďaka tomu by ste nemali mať problém nájsť si vhodnú polohu za volantom.“

Toyota Aygo

Čo mi toto pripomína? Ahá, už viem, Enclave helmu z Falloutu :)

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 18 obrázkov

Aby neostalo len FM/AM rádiu v základnej výbave, Toyota ponúka pre Aygo x-touch, cenovo dostupný multimediálny systém s možnosťou pripojenia smartphonu. Keď to má byť moderné, tak dotykový displej, a keď japonské, tak menu v Manga štýle. Hudbu vám dovolí okrem rádia a Bluetooth prehrávať aj z USB a AUX. Samozrejme máte prístup k svojmu telefónu, kde okrem volania pribudla nová funkcia MirrorLink. Tá vytvorí kópiu obrazovky smartphonu a kompatibilné aplikácie zobrazí na 7-palcovom displeji x-touch. Nesmú chýbať údaje o vozidle ako napríklad dojazd na zostávajúce množstvo paliva, okamžitá a priemerná spotreba paliva, uplynulý čas jazdy a záznamy o predchádzajúcich jazdách. Môžete si priplatiť za Navi Box, ktorý vložíte do špeciálne vrecka v priehradke pred spolujazdcom. Navi Box vás potom môže navigovať po cestách celej Európy.  Navyše všetko poňali veľmi hravo. „Aj samotný dizajn systému sme poňali hravým spôsobom. Po vypnutí audiosystému sa zobrazia veľké digitálne hodiny s preklápacími číslicami v retro štýle. A súčasťou stavovej lišty v hornej časti obrazovky je aj teplomer v štýle Manga zobrazujúci teplotu vonkajšieho vzduchu. Keď vonkajšia teplota klesne pod 3 °C, displej sa bude javiť ako zamrznutý. Pri teplote nad 40 °C sa displej sfarbí do červena a bude pôsobiť, ako by sa z neho parilo,“ hovorí pán Terai. Ak zaradíte spiatočku, x-touch sa zahrá na parkovaciu kameru.

Prečo byť šedým priemerom, keď Aygo dovoľuje jednoducho prispôsobiť auto vlastnej osobnosti?

Mladí ľudia, pre ktorých je Aygo určené sú výrazné individuality. Nikto z nich nechce patriť medzi šedý priemer. Už si zvykli, že veci si môžu prispôsobiť rôznymi farebnými kombináciami a doplnkami. Toyota im vychádza v ústrety, vidí to aj pán Terai: „To bolo pre mňa obzvlášť dôležité. V prvom rade preto, lebo zákazníci si už zvykli na široký výber farieb a vyhotovení pri väčšine svojich nákupov, a je najvyšší čas, aby sa tomu prispôsobil aj automobilový priemysel. A po druhé preto, lebo možnosť vytvoriť si vo veľkej miere svoje vlastné Aygo je kľúčom k atraktivite, ktorú som chcel dosiahnuť. Vedomie, že vaše vozidlo je určitým spôsobom jedinečné, mu vo vašich očiach pridáva na hodnote.“ Vymysleli teda koncept, kde môžu veľmi jednoducho vymeniť časti exteriéru (maska chladiča v tvare písmena X, vložka zadného nárazníka, ozdobné obloženie predného blatníka a zliatinové disky kolies) a interiéru (prístrojová doska, stredová konzola, vetracie otvory, hlavica a okolie radiacej páky). 

Toyota Aygo

69 koní a 95 Nm drobcovi stačí

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 15 obrázkov

Čo skrýva drobec pod kapotou? Trojvalec! Nebojte sa, nie je to ten istý ako v starom Aygu. Konštruktéri v Toyote si na neho posvietili a trochu mu pomohli. Zvýšili kompresný pomer z 11,0:1 na 11,5:1, zlepšili chladenie, optimalizovali vírenie v nasávacích kanálikoch, do hlavy zabudovali výfukové zberné potrubie, či vylepšili recirkuláciu výfukových plynov. Zmenám sa nevyhol ani program variabilného časovania ventilov VVT-i. Lenže japonský bojový škrečok sa zo svojho tieňa nevymaní. Môže mať čierne linky cez svetlá, môže mať zlatý a pritom agresívny postoj, môže prdieť z výfuku ako Cappuccino z Initial D, no talianskeho žrebca nepredbehne. On len chce, aby ste ho mali radi, aj s litrovým 3-valcom, aj s 51 kW (69 k) pri 6000 ot./min, aj s 95 Nm pri 4300 ot./min, aj s mizerným zrýchlením 14,3 s na stovku a topspeedom 160 km/h. Bude poslušne stáť pred domom, odvezie vás kam budete chcieť a veľa toho nezožerie, len 4,1 l na 100 km. Pritom ani veľmi nesmrdí, na kilometer z neho vyjde len 95 g CO2.

Toyota Aygo

Čierna linka dodáva agresívny vzhľad

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 12 obrázkov

Ak už Ayga zoberiete vyvenčiť po meste, nemusíte ho hnať len palicou v podobe páky manuálnej 5-stupňovej prevodovky. Za príplatok ho môže hnať ako formulu. Áno, dali tam pádla pod volant, aj režim manuálneho radenia pákou. Dokonca správne! Vyššie stupne radíte smerom dozadu a nižšie smerom dopredu. Prevodovku nazvali x-shift, a nie, nie je to dvojspojka, ale automatizovaná manuálna prevodovka s piatimi stupňami. Aygu síce odrezali spojkový pedál, to preto, že o hladké preradenie sa stará počítač. Okrem manuálneho režimu (M) dokáže jazdiť  v jednoduchom režime (E), ktorý je veľmi podobný automatickej prevodovke a radí si sám. Aygo s x-shiftom môže ísť aj dozadu, áno na to má R-ko :)

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Koľko si Toyota vypýta za bojového škrečka Aygo? Nie veľa, špunt v základnej výbave x s tromi dvermi vám z účtu odkrojí 7 990 eur, no môže zabudnúť na x-touch a x-shift. Automobilka stavia na výbave x-play, z ktorej sú odvodené uvádzacie edície x-cite a x-clusiv. Za x-play si vypýtajú 8 790 eur za 3-dverový variant a 9 190 za 5-dverový. Ak chcete drobca aj s x-shiftom, priplatíte si 800 eur. Najvyššiu výbavu x-wave ponúkajú za 10 590 eur za 3-dverové Aygo a 10990 eur za 5-dverové, x-shift aj v tomto prípade stojí ďalších 800 eur.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 15 obrázkov

Toyota Aygo

Vonkajšie rozmery: d = 3455 mm, š = 1615 mm, v = 1460 mm
Druh pohonu: predný
Zdvihový objem: 998 ccm
Počet valcov / ventilov: 3 / 12 DOHC VVT-i
Maximálny výkon: 51 kW / 69 k pri 6000 ot./min
Maximálny krútiaci moment: 95 Nm pri 4300 ot./min
Maximálna rýchlosť: 160 km/h
Zrýchlenie 0 - 100 km/h: 14,3 MT5, 15,5 x-shift
Spotreba: 4,1 l/100km MT5, 4,2 l/100km x-shift
Prevodovka: 5-stupňová manuálna, 5-stupňová x-shift
Pohotovostná hmotnosť (kg): 840-855 kg MT5, 860 kg x-shift
Brzdy: vpredu kotúčove 247 x 20 mm, vzadu bubnové 200 mm
Podvozok: vpredu MacPherson, vzadu torzná tyč
Rozmery kolies: 165/65 R14 alebo 165/60 R15
Rozchod (p/z), rázvor: 1430 mm / 1420 mm, 2340 mm
Objem nádrže: 35 l
Objem kufra: 168 l
Cena: od 7990 eur

Zdroj: tlačová správa