Predstavenie Toyoty GR 86 na Festivale rýchlosti, ktorý sa koná od 8. do 11. júla na pôde Goodwood House v grófstve West Sussex, je prvou verejnou premiérou pred spustením predaja modelu v priebehu roka 2022. Premiérou kupé súčasne vznikne nové trio globálnych modelov „Power of Three“, vyvinutých v spolupráci so tímom TOYOTA GAZOO Racing a s uplatnením toho istého konštrukčného umenia a špičkového dizajnu zo sveta motošportu ako v prípade všeobecne oceňovaných modelov GR Supra a GR Yaris.
Toyota GR 86 má DNA predchodcu
Na špeciálnej festivalovej prehliadke predvedie GR 86 agilitu v rukách skúseného jazdca počas preslávených pretekov do vrchu. Toyota GR 86 prvýkrát odhalená v apríli 2021 formou online prezentácie rozvíja kvality modelu GT86. To sú primárne v schopnosti sprostredkovať tú najrýdzejšiu radosť z jazdy. Nová generácia zachováva kľúčové charakteristiky predchodcu – stále je to zábavné, dostupné a ľahko ovládateľné športové kupé, schopné odmeniť vodiča za jeho snahu.
Klasická koncepcia, o 20 % väčší motor a o 50 % tuhšia
Aj keď dnes sa tento termín používa už veľmi sporadicky, pretože zo sveta áut takmer zmizol, ide o klasickú koncepciu konštrukcie – motor vpredu a pohon zadných kolies. Teraz s novým a výkonnejším štvorvalcom s objemom 2,4 litra. Z tohto prináša základná verzia 170 kW (230 k). Výrobca ešte nezverejnil všetky kľúčové parametre, no dá sa očakávať 20 % navýšenie krútiaceho momentu, čo bude pre najľahšie auto svojho segmentu skvelá správa. Rozmery sú prakticky totožné s predchodcom. Ale 50 % nárast torznej tuhosti prispel k výrazne ostrejšiemu handlingu a riadeniu. Vďaka sústredeniu konštruktérov na úsporu hmotnosti vrátane použitia hliníka v oblasti strechy a panelov karosérie by mal byť model GR 86 najľahším štvormiestnym kupé v triede (predbežná pohotovostná hmotnosť je 1 270 kg).
Konštrukcia zavesenia kolies používa vzpery McPherson na prednej náprave, resp. dvojité lichobežníkové zavesenie vzadu. Vozidlo jazdí na 18“ diskoch kolies obutých do pneumatík s rozmermi 215/40 R18. Nový model je výsledkom spoločného vývoja firiem Toyota Motor Corporation a Subaru Corporation v nadväznosti na novú obchodnú a kapitálovú alianciu, ktorú uvedené firmy uzavreli v septembri 2019. Vďaka účasti tímu TOYOTA GAZOO Racing v motoristických súťažiach sa do nového kupé premietli precízne navrhnuté aerodynamické diely, ako napr. predné kanály nasávania vzduchu alebo bočné nástavce prahov.
V Goodwoode mali premiéru aj dva predošlé športiaky klasickej koncepcie
GR 86 nasleduje príklad Toyoty GR Supra, ktorá sa ukázala vo svetovej dynamickej premiére na Festivale rýchlosti v roku 2018. Prvú premiéru tu absolvovala aj Toyota GT86 ešte v roku 2012. Model Toyota GT86 si za necelú dekádu kúpilo takmer 200 tisíc majiteľov. Toyota GR Supra je stále v predaji a minuloročná špecialitka Toyota Yaris GR šla doslova na dračku a pre enormný záujem o ňu museli Japonci celosvetovo stopnúť objednávky, aby dokázali uspokojiť už súčasný dopyt.
Zdroj: Toyota News