Dizajn
Začnime tým, čo udrie do očí ako prvé, dizajn karosérie. Vytvorili ho ešte pre koncept Toyota FT-1 v kalifornskom štúdiu CALTY. Mali ťažkú úlohu: skĺbiť históriu, tradíciu a modernu. Nový športiak mal odkazovať na prvopočiatky športových áut značky, Toyotu 2000GT, legendárnu 4. generáciu Supry a zároveň to celé zmiešať so súčasným dizajnom. Šéfdizajnér Nobuo Nakamura mal jasnú predstavu, musí to byť dvojmiestne auto klasickej koncepcie, teda motor vpredu a zadný pohon. Musí mať krátky rázvor, aby bolo obratné. A podarilo sa. Nová Supra má rázvor menší ako GT86. Zároveň však potrebuje vyjadriť silu širokým postojom a dlhou kapotou.
Pre Toyotu typický, nevšedný dizajn
Výsledok teda poznáme, auto má nezameniteľný dizajn, taký typický pre Toyotu, niekomu sa bude páčiť, niekomu sa bude zdať ohavný. Ale všetko má svoj dôvod. Napríklad bubliny na streche dávajú dostatok miesta na hlavu, no znížená časť medzi nimi zmenšuje čelnú plochu a tým aj odpor vzduchu. Do prednej masky zakomponovali veľké otvory na chladenie motora. Stabilite zadku pomáha integrovaný spojler. Nemôžu chýbať ani LED svetlá.
Kokpit
Kokpit je jednoduchý, no funkčný
Interiér je jednoduchý a funkčný, bez zbytočného rozptyľovania. Prístrojovku tvorí jeden 8,8-palcový displej s 3D efektom, otáčkomerom uprostred, indikátorom radenia a rýchlomerom vľavo od otáčkomera. Vkusnú palubovku však hyzdí „prilepený tablet“ infotainmentu, druhý 8,8-palcový displej nad stredovou konzolou. Infotainment ovládate buď dotykovým displejom, alebo ovládačom i-drive prebraným z BMW. Dobrý posed je základom športovej jazdy, do ruky padne 3-ramenný multifunkčný volant a zadok si budete vyvážať v sedadlách, ktoré kombinujú kožu a perforovanú alcantaru.
Pohonné ústrojenstvo
Srdcom novej Supry je 6-valec, dokonca to nie je V-čko. Ide síce o tradícii verný radový turbo 3-liter, akurát nie z Japonska, ale od nemeckých priateľov z BMW. Minulá generácia mala dve turbá, táto však iba jedno twin-scroll turbo. Bude to stačiť? Výkon nového 6-valca je 340 k a krútiaci moment 500 Nm. Novinka sa však nevyhne porovnaniu s 4. generáciou, tak sa na to pozrime. Obe majú 3 l R6 motor, stará dve turbá, nová jedno twin-scroll turbo, výkon 320 k v roku 1993 vs. 340 k v roku 2019. Nie je to malý nárast pre nástupcu legendy? Nová Supra zrýchli na 100 km/h za 4,3 s, to je pekné číslo, ale stačí to, keď mk4 to zvládla za 4,6 s? Názor si urobte sami.
Každý detail má svoje opodstatnenie
Čerešničkou na torte je automatická 8-stupňová prevodovka, ktorú môžete ovládať pádlami pod volantom. Automat je rýchly, výborný na dobré časy na okruhu, ale kde zostal fun faktor, radenie v H-čku manuálu a parádne medziplyny pri podraďovaní do zákruty? O manuálnej prevodovke zatiaľ nepadla zmienka, čo je škoda, snáď si v Toyote vstúpia do svedomia a doprajú ju Supre aspoň v nejakej limitovanej edícii. Moderný športiak musí mať Launch Control a niekoľko jazdných režimov. Supra nie je výnimkou a ponúka módy Normal, Sport, kde mení zvuk, odozvu motora, nastavenie tlmičov a charakteristiku diferenciálu. Nakoniec je ešte režim Track určený na okruhy, kde Toyota hovorí, že auto bude len obmedzene zasahovať do riadenia a vodič bude mať väčšiu kontrolu nad vozidlom. Dá sa to však vypnúť, jednoducho pritvrdiť podvozok, nastaviť diferenciál do pretekárskeho režimu a nechať šoférovanie kompletne v rukách vodiča? To, žiaľ, tlačová správa neuvádza a predpokladám, že to možné nebude.
Novinkou je aktívny diferenciál, moderná vychytávka, ktorá určite patrí do takéhoto auta. Pomôže pri zrýchľovaní, či rezkom prejazde zákrut. Diferenciál dokáže meniť svornosť od 0 až do 100 %, teda môže fungovať ako obyčajný otvorený, alebo úplne uzamknutý. O všetkom rozhoduje špeciálna riadiaca jednotka, ktorá vyhodnocuje dáta podľa natočenia volantu, polohy škrtiacej klapky, zošliapnutia brzdy, otáčok motora, či rýchlosti zatáčania a podľa toho nastaví charakteristiku diferenciálu.
Podvozok a jazdné vlastnosti
Na jazdné vlastnosti má veľký vplyv rozloženie hmotnosti, a to má Toyota Supra ideálne, 50:50 medzi prednou a zadnou nápravou. Dosiahli to posunutím motora čo najviac dozadu a dole. Tým dosiahli aj nízke ťažisko, nižšie ako má Toyota GT86! Kľúčom k výbornej stabilite je pomer rázvoru a rozchodu kolies. Automobilka uvádza, že špičkové výsledky dosahujú autá s pomerom 1,5 – 1,6. Oni zvolili strednú cestu 1,55. Tuhosť karosérie je ďalším dôležitým parametrom, hlavne pre dynamickú jazdu, alebo blbnutie na okruhu. Supra tu predčí dokonca supercar Lexus LFA!
Toyota GR Supra v limitovanej A90 Edition
Supra má vpredu zavesenia MacPherson a vzadu viacprvkovú nápravu. Vidíte dobre, vpredu je to najlacnejšie, čo tam mohli dať. Pýtam sa, Toyota, to double-wishbone je naozaj taký drahý, že si ho nezaslúži ani auto kalibru Supra? Prečo pri 4. generácii to bolo možné a dnes nie, má v tom vari prsty BMW? Áno, ramená sú hliníkové, odklony väčšie, to je všetko pekné, ale prečo ten MacPherson? Ku cti slúžia aspoň 19-palcové kované disky, pneu Michelin Pilot Sport a 4-piestikové brzdy Brembo.
Toyota GR Supra A90 Edition
Matná sivá sa volá Storm Grey
Toyota Supra na Festivale rýchlosti v Goodwoode 2018 na seba strhla veľkú pozornosť. Odetá do maskovania, ktoré kombinovalo čiernu, červenú a bielu, ukázala niečo z toho, čo dokáže. Kódové označenie A90, pod ktorým vystupuje Supra 5. generácie, zahrnula automobilka aj do úvodnej limitovanej edície. Toyotu GR Supra A90 Edition ponúknu 90 prvým európskym zákazníkom. Tí, ktorí sa pre ňu rozhodnú, získajú exkluzívnu matnú sivú farbu Storm Grey, čierny kožený interiér a budú jazdiť na matne čiernych diskoch.