Toyotu GR Yaris vám asi predstavovať nemusíme, je to jedno z najzaujímavejších športových áut dneška, ktoré bolo také úspešné, že sa jeho výrobca rozhodol predĺžiť pôvodne limitovanú výrobu. Prečo vám ho opäť predstavujeme, sme vysvetlili v úvode, teraz by sme si mohli povedať niečo viac o jeho technike.
Automobilka hovorí, že pod prednou kapotou ostal namontovaný pôvodný preplňovaný benzínový trojvalec G16E-GTS s objemom 1,6 litra, bol však upravený tak, aby mohol spaľovať čistý vodík.
Zelený je nielen syntetický benzín
Pretože tento prvok horí rýchlejšie ako zmes uhľovodíkov známych pod menom benzín, Toyota si pochvaľuje reakcie motora a zároveň vyzdvihuje i ekologickú stránku takto modifikovaného agregátu. Bodaj by nie. Pri spaľovaní vodíka so vzdušným kyslíkom vzniká len voda, takže ak ste predtým do auta natankovali toto palivo vyrobené vďaka elektrickej energii z veternej, vodnej, solárnej či atómovej elektrárne, môžete kľudne hovoriť o perfektne „zelenom“ aute, aj keď má medzi prednými kolesami spaľovací motor.
Táto pohonná jednotka dostala mierne zosilnený blok práve kvôli výbušnosti, respektíve rýchlej reaktivite vodíka, nové sedlá ventilov a prepracované vstrekovanie. Zároveň museli konštruktéri do auta namontovať špeciálnu nádrž schopnú skladovať palivo pod tlakom 350 až 700 barov, Toyota však tento konkrétny detail vo svojej tlačovej správe nespomína.
Čo Toyota naopak zdôrazňuje, je to, že „aj v budúcnosti, vo vozidlách s nulovými emisiami, je stále možné užívať si vzrušenie z áut tak, ako to môžeme robiť i dnes“. Thiebauld Paquet, zodpovedný za vývoj tejto pohonnej jednotky, výkon trojvalca neprezradil, hovorí ale, že jeho tímu sa podarilo dosiahnuť podobnú účinnosť, ako má jeho benzínový ekvivalent.
Čo bude ďalej? To Japonci nešpecifikovali, pripomínajú nám ale, že tento experimentálny motor už testujú v pretekárskej Toyote Corolla Sport, ktorá jazdí v domácom šampionáte Super Taikyu v tíme Rookie Racing, ktorý je odnožou hlavnej továrenskej stajne Toyota Gazoo Racing. Tak držte palce, aby boli výsledky praktických skúšok pozitívne. Okrem iného by to znamenalo, že budúcnosť nemusí byť len elektrická.