Nedávno uplynul rok od premiéry druhej generácie Subaru BRZ, ktorá nebude z emisných dôvodov dostupná na starom kontinente. Jej súrodenec značky Toyota však dorazí aj k nám. Model prekrstený na GR86 sme pôvodne spoznali začiatkom apríla, ďalšie informácie sme sa dozvedeli v priebehu roka. Pred spustením predaja ho automobilka rozobrala do detailov.

Atmosférický boxer narástol na 2,4 litra

Dizajn športiaku už dnes dobre poznáme, tajomstvom nie sú ani exteriérové rozmery či rázvor náprav. Teraz sa do skladačky pridal rozchod kolies. Predné sú od seba vzdialené 1 520 mm, na poháňanej zadnej osi ide o 1 550 milimetrov. Novou informáciou je tiež objem batožinového priestoru dosahujúci 226 litrov. Ide o číslo, ktoré patrí v tejto kategórii k tým najmenej sledovaným. Dôležitá je najmä technika.

Pod kapotou kupé zostal plochý atmosférický benzín. Využíva rovnaký blok ako doteraz, vďaka vŕtaniu zväčšenému z 86 na 94 mm však dosahuje 2,4-litrový zdvihový objem. Boxer prešiel aj množstvom ďalších zmien týkajúcich sa palivovej sústavy, vstrekovania, vložiek valcov či sacieho systému. Upravený výfuk sľubuje hrdelnejší zvuk naznačený v prezentačnom videu.

Doteraz sme počúvali o porcii 230 konských síl, v európskej špecifikácii má motor nakoniec najvyšší výkon presne 172 kW (234 k). Dosahuje ho pri siedmich tisícoch otáčok. Krútiaci moment vrcholí na úrovni 250 Nm už pri 3 700 ot./min., čo je podstatne nižšie než pri predchodcovi. V kombinácii s upravenými prevodovkami to má znamenať razantnejšiu akceleráciu a viac zábavy za volantom.

Športové kupé sa dostane na stovku v priebehu 6,3 sekundy a zrýchľovať prestane na úrovni 226 km/h. Tieto čísla platia pre variant vybavený manuálom. Okrem toho je k dispozícii automatická prevodovka so šiestimi stupňami a hydrodynamickým meničom, v tomto prípade trvá šprint 0-100 km/h o šesť desatín dlhšie. Najvyššia rýchlosť je 216 km/h.

Rozloženie hmotnosti v pomere 53:47

Obe nápravy modelu GR86 sú osadené vnútorne chladenými kotúčovými brzdami. Na prednej náprave sú 294-milimetrové kotúče, vzadu majú priemer 290 mm. Takmer identická veľkosť naznačuje dobré rozloženie hmotnosti. To dosahuje pomer 53:47 v prospech prednej nápravy. V pohotovostnom stave Toyota váži len 1 275 kg, pri plne vybavenom exemplári ide o stále výborných 1 314 kilogramov.

Od konkrétnej verzie závisí aj veľkosť kolies, štandardom sú desaťlúčové sedemnástky s pneumatikami Michelin Primacy HP. Alternatívu tvoria 18-palcové ráfiky navlečené do výkonnejšieho obutia Michelin Pilot Sport 4. Hrebeňové riadenie športiaku disponuje prevodovým pomerom 13,5:1 a medzi jeho krajnými polohami je presne 2,5 otáčky volantu.

Toyota v tlačovej správe upozorňuje, že druhá generácia kupé sa má v Európe predávať iba dva roky. Reálna dostupnosť však závisí od dopytu. Aktuálne nemožno vylúčiť, že v prípade veľkého záujmu sa bude produkcia predlžovať podobne ako pri úžasnom hot-hatchi GR Yaris. Slovenskú cenu modelu GR86 zatiaľ nepoznáme. No všetko nasvedčuje tomu, že sa ju dozvieme onedlho. Toyota plánuje predaj spustiť na jar.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 33 obrázkov