Prvá generácia zaznamenala od roku 2012 slušný úspech. Celosvetovo si Toyotu GT86 kúpilo viac než 200 tisíc zákazníkov. Úspech koncepcie malého, vrtkého a cenovo relatívne dostupného športiaku podčiarkuje ešte Subaru, ktoré prvú generáciu tiež predávalo prakticky po celom svete. Pre druhú generáciu však pre vyratúvané flotilové emisie Subaru s novým typom BRZ pre Európu zatiaľ nepočíta.
Prečo Toyota GR86 prichádza pol roka po BRZ?
A napriek tomu, že Subaru nebude na najprísnejšom a pre mnohých imidžovo najdôležitejšom trhu sveta, Akio Toyoda - prezident Toyota Motor Corporation sa relatívne neskoro v procese vývoja rozhodol, že chce aby tieto dve autá neboli dvojičkami tak ako v prvej generácii. Jeho pokyn bol jasný. Nariadil vývojovému tímu v Gazoo Racing, aby typ GR86 od BRZ v jazdnom prejave odlíšili. Mnohé anglicky hovoriace médiá tento pokyn predstavujú ako zmenu performance, čo však nie je možné ani správne prekladať doslovne v navýšení výkonu, pretože presne táto zmena sa nedeje. Je však veľmi možné, že GR86 má premiéru o pol roka neskôr preto, že má značne inak nastavený podvozok, teda tlmenie, geometriu, brzdy a nie je vylúčené, že aj prevodové pomery. Sme veľmi zvedaví, samozrejme.
20% viac motora, 15% viac výkonu a až o 50% väčšia torzná tuhosť
Toyota GR86 je evolúciou pôvodného typu. Zachováva si všetky kľúčové charakteristiky a vylepšuje to, čo bolo v prvej generácii kritizované. Pod dlhú prednú kapotu sa tak dostáva stále atmosferický boxer motor s o 20 % väčším objemom. Z objemu 2,4 litra prináša základná verzia 170 kW (230 k). Výrobca ešte nezverejnil všetky kľúčové parametre, no dá sa očakávať 20 % navýšenie krútiaceho momentu, čo bude pre najľahšie auto segmentu skvelá správa. Aby hmtnosť športového kupé väčším motorom, brzdami, chladením a mohutnejšou prevodovkou stúpla čo najmenej, II. generácia športiaku má hliníkovú strechu a viaceré časti karosérie. Okrem toho má Toyota GR86 až o 50 % väčšiu torznú tuhosť ako prvá generácia a zachováva si super nízke ťažisko.
Prepracovanejšia je aj aerodynamika, ktorá má v druhej generácii vpredu kanáliky na usmernenie prúdenia vzduchu, alebo bočné nastavce prahov. Novinka od Toyoty príde do predaja aj v Európe a teda na Slovensku. Svetom už neletia správy ako kedysi, že auto bude cenovo super dostupné a do 30 tisíc dolárov, ako tomu na predčasnú radosť mnohých fanúšikov bolo v prvej generácii. Cenník a ďalšie technické parametre sa dozvieme počas roka, je takmer isté, že auto príde do predaja aj na Slovensko a veríme, že cena nebude kopírovať navýšenie objemu motora :)
zdroj: Toyota News
Predbežné technické parametre(1)
Dĺžka (mm) |
4 265 |
|
Šírka (mm) |
1 775 |
|
Výška (mm) |
1 310 |
|
Rázvor (mm) |
2 575 |
|
Hmotnosť (kg): |
1 270 |
|
Motor |
Plochý štvorvalec s protibežnými piestami, DOHC, systém priameho vstrekovania paliva Toyota D-4S, viacbodové vstrekovanie |
|
Zdvihový objem (cm3) |
2 387 |
|
Pohonné ústrojenstvo |
Motor vpredu, pohon zadných kolies |
|
Zavesenie kolies |
Vpredu |
Vzpery McPherson |
Vzadu |
Dvojité lichobežníky |
|
Brzdy |
Vpredu |
Odvetrávané kotúčové |
Vzadu |
Odvetrávané kotúčové |
|
Pneumatiky (vpredu/vzadu) |
215/40 R18 |