Toyota zarába na hybridoch, zatiaľ čo ostatní vsádzajú na elektromobily

Kým spomalenie rozmachu elektromobilov ohrozuje plány mnohých automobiliek prejsť na čisto elektrický pohon, Toyota ťaží zo skoršej stávky na hybridný pohon a môže sa rozhodnúť zostať pri nej. Samotný Akio Toyoda nedávno vystríhal pred prechodom do takej budúcnosti, v ktorej budú jedinú alternatívu tvoriť elektromobily.

Podľa neho by to mohlo spôsobiť nežiaduce škody v automobilovom priemysle. Toyoda upozornil, že tento prechod by výrazne ovplyvnil ľudí pracujúcich na technológiách spaľovacích motorov, najmä dodávateľov, ktorí vyrábajú súčiastky pre tieto motory.

 

"V Japonsku pracuje v automobilovom priemysle 5,5 milióna ľudí. Mnohí z nich sa už dlho venujú výrobe motorov," povedal Toyoda. "Ak sa elektromobily stanú jedinou možnosťou, títo ľudia prídu o prácu." Toyoda je dlhoročným skeptikom pri téme elektromobilov a viackrát argumentoval, že existuje viacero spôsobov, ako bojovať proti uhlíkovým emisiám bez toho, aby sa obmedzovala mobilita ľudí.

Zástupcovia Toyoty už viackrát poukázali na to, že mnohí zákazníci automobilky žijú v oblastiach sveta s obmedzeným prístupom k elektrine. "Myslím si, že dosiahnu len 30 % trhového podielu," predpovedá Toyoda na margo čisto elektrických áut a dodáva: "Zvyšných 70 % budú tvoriť hybridné elektrické vozidlá, vozidlá na palivové články a vodíkové motory. A som presvedčený, že autá so spaľovacími motormi tu zostanú."

Toyota uprednostňuje hybridy pred elektromobilmi

Ešte v auguste 2024 sa objavili správy, že Toyota údajne plánuje pretransformovať väčšinu, ak nie všetky svoje existujúce modely s benzínovými motormi na hybridy. Týkať sa to má oboch značiek - Toyota aj Lexus. Toyota je zároveň presvedčená, že výroba hybridov dáva väčší ekonomický zmysel než prechod na elektromobily.

Podľa interného dokumentu Toyoty, ktorý automobilka zdieľala so svojou sieťou predajcov v zahraničí, Toyota vysvetľuje, že jej váhanie pri elektromobiloch súvisí s nedostatočnou infraštruktúrou pre nabíjanie, zlou cenovou dostupnosťou a najmä s obmedzenými zdrojmi surovín, ako sú lítium, kobalt, nikel a grafit.

Manažment Toyoty vysvetľuje, že suroviny potrebné na výrobu batérie jedného elektromobilu by za modelových okolností stačili na výrobu šiestich batérií pre plug-in hybridy alebo 90 batérií pre hybridné elektrické vozidlá (napr. Prius). "Namiesto jedného spaľovacieho motora ich môžete nahradiť až 90," popisujú predstavitelia Toyoty. "Celkové zníženie uhlíkových emisií týchto 90 vozidiel počas ich životnosti je 37-krát väčšie ako pri jednom batériovom elektromobile."

Toyota už začala predávať napríklad jeden zo svojich globálne obľúbených modelov, sedan Camry, výhradne s hybridným pohonom. Podľa najnovších dát tvorili elektrifikované vozidlá, čo je súhrnné označenie Toyoty pre hybridy, plug-in hybridy, čisto elektrické vozidlá a autá na palivové články, až 48,4 % z celkového predaja značky (za september 2024).

Zdroj: thestreet.com