Japonské automobilky sú presvedčené, že stávka len na jednu jedinú technológiu – konkrétne elektrickú mobilitu, ktorá by mala viesť k zníženiu emisií v doprave, nie je najlepší nápad. Preto Toyota, Mazda a Subaru vytvorili novú alianciu nazvanú Engine Reborn, ktorá je postavená na štyroch základných myšlienkach.
Prvá pripomína, že elektromobily nie sú bez emisií, ako mnohí stále tvrdia. Nemajú síce výfuk, ale množstvo CO2 vzniká pri ich výrobe (viac ako v prípade bežného auta so spaľovacím motorom) a podľa spôsobu výroby elektrickej energie, ktorou sú nabíjané, nemusia byť také čisté ani počas prevádzky. Tým Japonci pripomínajú, že batériové auto je emisiami v rovnakej lige ako hybridy, ktoré síce produkujú viac emisií pri prevádzke ale menej pri výrobe.
Druhý pilier už spomína chystanú novú generáciu spaľovacích motorov, ktoré podľa japonských automobiliek tiež môžu byť účinnou zbraňou proti zvyšovaniu emisií. Majú byť menšie, samozrejme prepojené s hybridnou technológiou, teda akumulátormi a elektromotormi a pozoruhodné je, že každá zo spomínaných značiek zachová na tejto ceste svoju vlastnú tradičnú stopu.
Toyota predstaví 1,5-litrový preplňovaný štvorvalec s výkonom na úrovni 2,5-litrovej atmosférickej pohonnej jednotky. K tomu pridá dvojlitrové turbo s lepšími parametrami, ako má ich súčasná preplňovaná dva-štvorka, pričom novinka má byť úspornejšia ako dnešné iné dvojlitre.
Subaru podľa rovnakých pravidiel vyvinie a postaví ploché motory typu boxer a Mazda má investovať prostriedky do rotačných agregátov. Všetky tri značky svorne priznávajú, že takéto zostavy samozrejme budú emitovať oxid uhličitý, ale zároveň k tomu dodávajú aj tretí bod: že ak budú spaľovať uhlíkovo neutrálne palivá, teda napríklad vodík, biopalivá či čistú syntetiku, môžu byť čistejšie ako elektromobily.
Odvolávajú sa pritom na starú dobrú energetickú hustotu kvapalných palív, ich skladovanie či prepravu, skrátka na dávno funkčnú infraštruktúru. Toyota práve nedávno oznámila, že chystá výrobu nízkoemisného bio-benzínu, ktorý vyvinula v spolupráci s Chevronom a aktuálne skúma jeho možnú distribúciu a predaj v Japonsku do roku 2030.
Štvrtá pripomienka japonskej aliancie podkopáva naratív o kompaktnej konštrukcii pohonu elektromobilov. Toyota, Mazda a Subaru síce uznávajú, že elektromotory môžu byť malé a spolu s plochými batériami otvárajú pre dizajnérov nové možnosti pri navrhovaní interiérov, ale podľa nich je možné niečo podobné dosiahnuť i s novou generáciou konvenčných motorov.
Spaľovacie pohonné jednotky majú byť menšie a vďaka nim bude možné znížiť prednú časť pri navrhovaní aerodynamickejších profilov. Toyota toto tvrdenie podporuje aj konkrétnymi číslami. Jej nový 1,5-litrový štvorvalec má v porovnaní s predchodcom o 20 percent menší objem a o 15 percent menšiu výšku.
zdroj: Carscoops