Na prvý pohľad modernizovaný Yaris nespoznáte. A popravde, ani na ten druhý. Teda ak náhodou nebudete schopní rozoznať v premávke novú verziu Premiere Edition s lakom Neptune Blue (alternatívne sa bude dodávať v bielej i striebornej farbe), čiernou strechou, 17-palcovými dvojfarebnými diskami a kontrastným modrým prešívaním čalúnenia. Inak totiž jeden z najmenších modelov Toyoty vyzerá rovnako, ako doteraz predávaný hatchback.
To dôležité, čo odlišuje Yaris modelového roka 2024 od súčasného auta, je ukryté pod identickou karosériou, presnejšie povedané pod prednou kapotou.
Aby sme boli konkrétni: Toyota začína do Yarisu montovať benzín-elektrický pohon piatej generácie. Ponesie označenie Hybrid 130 a číslovka je odkazom na celkový vyšší systémový výkon.
Aby náhodou nedošlo k omylu, doteraz predávaný hybridný model so 116 koňmi v ponuke ostáva. Silnejšia verzia ju len doplní a ponúkne celkovo 96 kW, teda 130 koní. Základom ostáva benzínový trojvalec s objemom 1,5 litra, identickým výkonom 68 kW (92 koní) pri 5500 otáčkach za minútu a 120 newtonmetrov od 3600 do 4800 ot./min. Významne vylepšená bola elektrická časť, takže krútiaci moment elektromotora stúpol zo 141 na 185 Nm.
Maximálna rýchlosť výkonnejšieho hybridu sa nemení (175 km/h), auto ale ponúkne nezanedbateľne lepšiu pružnosť a skrátil sa tiež čas akcelerácie z miesta na stovku z 9,7 na 9,2 sekundy. Priemerná spotreba silnejšieho prevedenia je pritom len nepatrne vyššia. Podľa metodiky 4,2 až 5,1 litra benzínu na 100 km.
Čo poteší menej, je absencia čisto benzínového modelu s výkonom 125 koní, ktorý aktuálna tlačová správa vôbec nespomína, zatiaľ ale netvrdíme, že končí. Túto možnosť musíme najskôr overiť, ak by to ale bola pravda, Yaris by dosť podstatne zdražel.
Ako sme už naznačili, prepracované auto dostalo nový digitálny prístrojový panel. Má uhlopriečku 7 alebo 12,3 palca a dopĺňa ho 9 alebo 10,5-palcový dotykový displej. K nim automobilka pridáva zdokonalené hlasové ovládanie Hey Toyota, bezdrôtový Apple CarPlay i Android Auto, digitálne kľúče a vylepšené bezpečnostné systémy i s diaľkovou inštaláciou aktualizácií.
Z aktualizovanej techniky môžeme spomenúť napríklad prevenciu pred prípadnými dopravnými nehodami – tento systém dostal novú kameru i radar, takže auto je schopné zaregistrovať viac prekážok, vrátane chodcov, cyklistov i motocyklov. Elektronika tiež stráži, aby ste neopatrne neotvorili dvere do cesty iným vozidlám alebo cyklistom blížiacim sa zozadu a senzory navyše dokážu zaregistrovať dieťa či zviera na zadných sedadlách, aby ste ich omylom nezabudli v aute.
Prepracovaný adaptívny tempomat je odteraz spojený s navigáciou a dokáže automaticky spomaľovať pred zákrutami, výkonnejšie audio vám podľa Toyoty ponúkne „intuitívnejšie ovládanie“, a aby sme to mali kompletné, dodávame, že spomínaná Premiere Edition a k tomu i variant GR Sport budú štandardne kombinované s novým silnejším hybridom.
zdroj: Toyota