Zvonka je Yaris modelového roka 2024 na nerozoznanie rovnaký s predchodcom, pár zmien ale predsa len prebehlo. Tým je verzia Premiere Edition, ktorá ako jediná dostala nový zelený lak Urban Khaki v kombinácii s čiernou strechou a novými 18-palcovými hliníkovými diskami.
Pre všetky prevedenia potom bude dostupná nová modrá nazvaná Juniper a Toyota pridáva k autu tiež čalúnenia s novými vzormi a mäkčené plasty v spodnej časti prístrojového panelu. Keď už sme pri ňom, v aute odteraz dostanete už len digitálny prístrojový panel. Buď štandardný 7-palcový alebo 12,3-palcový pre vyššie výbavy. Niečo podobné platí tiež pre stredovú dotykovú obrazovku. Bude mať 9 alebo 10,5 palca, to podstatné ale je, že je spojená s rýchlejšie reagujúcim multimediálnym systémom, zdokonaleným hlasovým ovládaním alebo cloudovou navigáciou.
Toyota tiež pripomína, že vylepšila komfort jazdy vďaka zdokonalenej protihlukovej izolácii v palubnej doske, na motorovej priečke a niekoľkých ďalších miestach.
V súvislosti s tým sa patrí pripomenúť, že základný trojvalec s objemom 1,5 litra a výkonom 125 koní je podľa všetkého vážne minulosťou. Toyota to v rámci oficiálnej tlačovej správy neuvádza, ale píše, že pre záujemcov o Yaris Cross je „hybridný elektrický pohon rozhodujúci“ a že ponuka je „100-percentne hybridná“. Možno sa mýlime, ale nám z toho vychádza, že bez elektromotora si tento model čoskoro už nekúpite.
Doterajší hybrid s výkonom 116 koní ostáva v ponuke a Toyota k nemu pridáva ďalšiu benzín-elektrickú verziu. Má ísť o techniku 5. generácie s novou prevodovkou s výkonnejším štartér-generátorom MG1. Inak povedané, trojvalec 1.5 s výkonom 92 koní a 120 Nm ostáva a k nemu dostanete vylepšenú elektrickú časť, pričom elektromotor s označením MG2 má krútia moment zvýšený zo 141 na 185 newtonmetrov.
Nový hybridný Yaris Cross má systémový výkon 132 koní a vďaka tomu dostanete tiež o niečo lepšiu dynamiku. V porovnaní so slabším modelom sa skrátil čas akcelerácie z miesta na stovku z 11,2 na 10,7 sekundy a pružné zrýchlenie z 80 na 120 km/h prebehne za 8,9 sekundy, teda o štyri desatiny sekundy rýchlejšie. To platí pre model s pohonom predných kolies. V prípade modelu AWD-i sa zlepšilo zrýchlenie z 0 na 100 km/h z 11,8 na 11,3 sekundy. Priemerná spotreba potom vychádza na 4,5 až 5,4 l/100 km.
Všetky detaily k dispozícii zatiaľ nemáme ale silnejší hybrid by mal byť dostupný s vyššími výbavami Premiere Edition a GR Sport. Naopak vylepšená bezpečnostná výbava je štandardom. V aute je nová kamera a radar s predĺženým dosahom v pozdĺžnom i priečnom smere, takže auto rýchlejšie zaznamená prípadnú krízovú situáciu a okrem chodcov či cyklistov dokáže po novom registrovať aj motorky.
Z ďalších noviniek stojí za zmienku napríklad systém Safety Sense, ktorý potláča akceleráciu v prípade hroziacej nehody, proaktívny asistent riadenia PDA rozoznáva zákruty a upravuje odpor v riadení tak, aby vodič intuitívne natočil volant v správnom smere a uhle. Nechýba ani núdzové zastavenie, ktoré stráži stav šoféra. Ak napríklad zo zdravotných dôvodov nereaguje, systém použije zvukovú výstrahu a ak sa nič nezmení, opatrne spomalí, zastaví, zapne výstražné svetlá a odomkne dvere.
Príplatkový asistent SEA zase prostredníctvom výstrahy pomáha s vystupovaním tým, že stráži okolitú premávku vrátane cyklistov prichádzajúcich zozadu, aby ste im do cesty neotvorili dvere. A keď už sme pri tom, modernizovaný Yaris Cross zároveň stráži zadné sedadlá (RSRS), aby ste na nich nenechali malé deti či nejaké domáce zvieratko.
zdroj: Toyota