Vozidlo zaznamenalo obrovský úspech, pričom sa stalo ďalším modelom Toyoty, ktorého globálny predaj presiahol hranicu 10 miliónov kusov. Yaris si získal uznanie nielen medzi zákazníkmi, ale aj od odborníkov v automobilovom priemysle. Je to jediné vozidlo v 21. storočí, ktoré dvakrát získalo titul Európske auto roka. Prvýkrát tento prestížny titul vyhral v roku 2000, a potom ho zopakovala súčasná, štvrtá generácia v roku 2021. Každá nová verzia Yarisu bola navyše nominovaná na titul Car of the Year.

Už 25 rokov všetky generácie mestského Yarisu prinášajú do segmentu významné inovácie, či už ide o pohon, bezpečnosť, štýl, technológie, dizajn, alebo priestranný interiér v kompaktnej karosérii. Tento model zásadne zmenil triedu mestských áut.

 

Debut Yarisu – nový začiatok v segmente B

Toyota Yaris vstúpila na trh v roku 1999. Ponúkla priestrannú karosériu so zaoblenými tvarmi a rozmermi, ktoré vyhovovali potrebám obyvateľov európskych miest. Vozidlo sa vyznačovalo pohodlným a praktickým interiérom s väčšou kapacitou, než je bežné vo vozidlách vyššieho segmentu C. Atraktívny dizajn a priestranný interiér boli dosiahnuté bez kompromisov v oblasti bezpečnosti, čo viedlo k tomu, že prvý Yaris bol podľa Euro NCAP označený za najbezpečnejšie vozidlo vo svojej triede.

Pod kapotou sa skrýval moderný 1,0-litrový benzínový motor s výkonom 68 koní, ktorý konkuroval vtedajším 1,4-litrovým motorom. Tento motor si vyslúžil najvyššie ocenenie v prvom ročníku súťaže International Engine of the Year v roku 1999. V ponuke vyšších výbavových verzií nechýbal ani 1,3-litrový agregát VVT-i s výkonom 87 koní. Yaris si rýchlo získal priazeň zákazníkov po celej Európe, ktorí oceňovali jeho praktickosť, štýlový dizajn, ľahkú ovládateľnosť v mestskom prostredí a spoľahlivosť.

Druhá generácia Yarisu – nový vyšší štandard

Druhá generácia Yarisu bola uvedená na trh v Európe v roku 2005 a priniesla so sebou väčšiu karosériu a pokročilejšie technológie. Interiér bol navrhnutý tak, aby sa svojou priestrannosťou a komfortom približoval vozidlám segmentu C. Vzadu mohli vďaka veľkému priestoru a rovnej podlahe pohodlne cestovať traja dospelí pasažieri. Batožinový priestor mal kapacitu 272 litrov, pričom so sklopenými zadnými sedadlami sa tento objem zvýšil na 737 litrov, čo bolo najviac v triede. Okrem toho auto ponúkalo funkciu podlahy Easy Flat. V bezpečnostných testoch Euro NCAP dosiahla druhá generácia Yarisu maximálne hodnotenie päť hviezdičiek, čím prekonala výsledok svojho predchodcu.

Druhá generácia Yarisu ponúkala tri rôzne karosárske varianty a tri motory, vrátane úsporného a dynamického 1,0-litrového VVT-i motora s výkonom 69 koní. Toyota tiež predstavila športovú verziu TS, ktorá bola vybavená 1,8-litrovým motorom Dual VVT-i s výkonom 132 koní.

Hybridný pohon vstupuje do segmentu B

Tretia generácia modelu Yaris priniesla v roku 2012 revolúciu do segmentu B tým, že zaviedla hybridný pohon. Po troch rokoch vývoja bola vytvorená menšia verzia pohonného ústrojenstva z modelu Prius, pričom boli zmenšené všetky komponenty a 1,8-litrový motor bol nahradený 1,5-litrovým agregátom. Vďaka tomu si hybridný Yaris zachoval výkon, vnútorný komfort a batožinový priestor rovnako ako konvenčná verzia. Premiéra prvého hybridného mestského auta potvrdila záväzok Toyoty zaviesť nízkoemisné pohony do celého modelového radu.

Hybridný pohon s výkonom 100 koní poskytoval najlepší výkon a najnižšiu spotrebu paliva vo svojej triede, pričom umožňoval aj jazdu čisto na elektrický pohon. Karoséria tretej generácie Yarisu bola kompletne prepracovaná, aby dosiahla aerodynamickejší tvar, čo vozidlu umožnilo dosiahnuť najlepší súčiniteľ odporu vzduchu vo svojej triede s hodnotou Cx 0,287.

V roku 2017 prešiel Yaris výrazným faceliftom, ktorý zahŕňal viac ako 900 nových dielov. Zmenil sa dizajn prednej a zadnej časti vozidla a došlo k vylepšeniu hybridného pohonu. Zavedené boli aj nové bezpečnostné prvky a technológie, vrátane systémov aktívnej bezpečnosti Toyota Safety Sense. Vďaka týmto vylepšeniam získal Yaris opäť päť hviezdičiek v bezpečnostných testoch Euro NCAP.

Dva hybridy a pokročilé technológie

Najnovšia verzia Toyoty Yaris, predstavená v roku 2020, dosiahla na európskom trhu obrovský úspech. Štvrtá generácia mestského hatchbacku bola kompletne prepracovaná na modulárnej platforme TNGA-B, čo jej prinieslo výrazne tuhšiu karosériu, nižšie ťažisko, širší rázvor a úplne premenené proporcie interiéru s nižšou a športovejšou pozíciou pri riadení.

Tento model bol vybavený štvrtou generáciou hybridného pohonu, ktorý obsahuje nový 1,5-litrový benzínový motor. Ten poskytuje ešte nižšiu spotrebu paliva, nižšie emisie a zlepšenú schopnosť jazdy výlučne na elektrický pohon až do rýchlosti 130 km/h. Yaris je tiež dostupný s 1,5-litrovým benzínovým motorom, ktorý je spojený so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou alebo bezstupňovou automatickou prevodovkou Multidrive S.

Aktuálna Toyota Yaris vstúpila na trh ako najbezpečnejšie mestské auto sveta

Okrem tuhej konštrukcie je vybavený pokročilými bezpečnostnými systémami Toyota Safety Sense, ktoré zahŕňajú asistenta udržiavania v jazdnom pruhu (LTA), systém predchádzania kolíziám v križovatke a nový centrálny airbag medzi prednými sedadlami.

V roku 2024 prešla štvrtá generácia Yarisu faceliftom. Najnovšia verzia mestského modelu Toyota získala množstvo vylepšení, vrátane nového výkonnejšieho hybridného pohonu s výkonom 130 koní. Zlepšená dynamika a flexibilita tohto pohonu sú výsledkom použitia novej prevodovky, výkonnejšieho elektromotora a vylepšeného softvéru na riadenie výkonu. Hybridný Yaris s výkonom 130 koní dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h o pol sekundy rýchlejšie (9,2 sekundy) a zrýchlenie z 80 na 120 km/h zvládne za 7,5 sekundy.

Aby si Yaris udržal vedúcu pozíciu vo veľmi konkurenčnom segmente B v Európe, bol vybavený vylepšenými systémami na podporu vodiča počas jazdy a parkovania Toyota T-MATE, vrátane najnovšej generácie Toyota Safety Sense. Novinkou v Yarise je aj prístrojový panel s uhlopriečkou 12,3 palca a multimediálny systém, ktorý sa ovláda pomocou väčších obrazoviek.

So štvrtou generáciou sa rodina Yaris rozšírila o ikonický hot hatch Yaris GR SPORT a Yaris Cross, mestský crossover, ktorý sa stal lídrom v segmente B-SUV.

Toyota Yaris je na Slovensku veľmi obľúbená. Od začiatku predaja tohto modelu Toyota na Slovensku zaregistrovala takmer 25 000 kusov tohto prelomového mestského vozidla.

zdroj: Toyota Slovensko