Automobilový trh čaká tento rok oživenie, s výnimkou – elektromobily. Predpovedá to analýza, ktorú si dal vypracovať nemecký internetový spravodajský portál Automobilwoche. Podľa predbežných záverov sa registrácie batériových vozidiel prepadnú približne až o tretinu!
Automobilwoche vychádza z momentálne dostupných údajov Nemeckého spolkového úradu pre automobilovú dopravu (KBA) a vychádza mu, že v tomto roku by sa malo na najväčšom európskom trhu predať okolo 350 tisíc elektromobilov. To je horší údaj ako v roku 2021!
Z odhadovaných 2,85 milóna áut len 350 tisíc elektromobilov
Nemci pripomínajú, že sa vlani u nich predalo 524 219 čisto batériových áut a v roku 2023 to bolo takmer 471 tisíc kusov. K tomu dodávajú, že čakať čosi podobné aj v roku 2024 je po zrušení dotácií nerealistické. Aktuálny pokles v porovnaní s minulým rokom vychádza na zhruba 12 %, presnejšie povedané – od januára do apríla sa na západ od ČR predalo „len“ 111 tisíc elektromobilov.
Ak by sa v tomto roku malo v Nemecku predať elektrických vozidiel ako v roku 2023, musel by ich podiel v najbližších ôsmich mesiacoch stúpnuť na 22 %. A tomu neveria ani Nemci. Mimochodom, celkovo sa za rok 2024 počíta s predajom 2,85 milióna áut.
Automobilwoche dodáva, že predaje momentálne ťahá do červených čísiel hlavne Tesla. Model Y i Model 3 sú hlboko pod vlaňajšími číslami. Aby sme boli konkrétni – dodávky Y klesli v marci o 42 % čo v absolútnych číslach predstavuje 19 tisíc automobilov. Aj preto prišiel o pozíciu najpredávanejšieho auta v Európe, keď v tabuľkách ho preskočila nielen Dacia Sandero ale dokonca i Volkswagen Golf.
Niet divu, že elektrickú stratégiu aktuálne začal spochybňovať aj šéf európskeho Fordu, Martin Sander (na úvodnom obrázku úplne vľavo). Americká značka mala v pláne predávať v EÚ už len elektromobily od roku 2030. Pretože sa však ich predaje nevyvíjajú podľa predpokladov, mohol by Ford ďalej ponúkať autá so spaľovacími motormi aj v budúcej dekáde.
Ford priznáva...
„Ak zaznamenáme výrazný dopyt, napríklad po plug-in hybridoch, ponúkneme ich,“ nechal sa počuť na nedávnej konferencii v Londýne Martin Sander, ktorý zároveň priznal, že záujem o elektromobily je „slabší“, ako Ford dúfal a dodal, že firma preto neplní stanovené ambiciózne ciele.
zdroj: Ford, Automobilwoche I, Automobilwoche II, Automobilwoche III