Nejde o utópiu, motor je hotový
Achates vyvíja technológie motora od roku 2004. Dielom je trojvalec s objemom 2,7 l, v ktorom pracuje 6 piestov. Ako to? Pozrite si video. V každom valci pracujú oproti sebe 2 piesty, ktoré stláčajú zmes benzínu a vzduchu. Áno, ide o kompresné zapaľovanie, nehľadajte tu ani zapaľovacie sviečky. Taktiež chýbajú ventily a hlava valcov, motor má otvory v stenách valcov! Ide o akúsi formu dvojtaktného motora. Kvôli 6 piestom má motor 2x kľukový hriadeľ. Tie sú navzájom prepojené pre dokonalé zosynchronizovanie piestov. Agregát podľa firmy pracuje s tepelnou účinnosťou až 45 %.
Lacnejší ako diesel
Že je to celé utópia a nemôže fungovať? Skepticizmus je pravom na mieste, Achates však hovorí, že motor je pripravený a nasadia ho do testovacích obrovských Fordov F150 (veľký, ťažký a s konvenčnými motormi žerie veľa), kde sľubuje spotrebu 37 mpg (7,6 l/100 km). Navyše tvrdia, že ide o ideálnu náhradu dieselových spaľovákov. Vyvstávajú otázky ohľadom životnosti, spoľahlivosti a robustnosti riešenia. S kompresným zapaľovaním benzínu si mnohé automobilky vylámali v minulosti zuby. V súčasnosti na ňom pracuje Mazda s technológiou SkyActiv-X, ktorá však necháva zapaľovacie sviečky pre kontrolu procesu a nejde tak o čistokrvný „vznetový motor na benzín“
Kvôli absencii komponentov ako napr. hlava valcov a ventily dokáže byť nový motor o 1000 dolárov lacnejší ako konvenčný porovnateľný diesel. Firmu finančne podporuje americká vláda, firma Delphi a Aramco. Posledná menovaná je americká odnož gigantickej „olejárskej“ spoločnosti Saudi Aramco. Peniaze im nechýbajú a je predpoklad, že projekt môže byť nakoniec úspešný, akokoľvek sa nám to v túto chvíľu nemusí pozdávať.
Revolúcia v reálnej premávke alebo faux-pas?
Ide o revolúciu spaľovacích motorov alebo o projekt, ktorý zapadne prachom? Uvidíme, ako sa motor uchytí v reálnej premávke a či potvrdí teoretické kvality. V plnom „záprahu“ na nich budú jazdiť vodiči spoločnosti Aramco. Achates si verí a je na dobrej ceste.
Zdroj: RoadShow, greencarreports.com