V rokoch 2018 až 2021 americké úrady zaznamenali viac ako desiatku zvláštnych dopravných nehôd, pri ktorých Tesly jazdiace v čiastočne autonómnom režime narazili do áut záchranných zložiek. Spoločným menovateľom týchto havárií bol fakt, že pri všetkých mali sanitky, policajné či hasičské automobily spustené majáky.
„Od začiatku bolo jasné, že nehody môžu súvisieť s rozsvietenými výstražnými svetlami,“ hovorí Ben Nassi, výskumník kybernetické bezpečnosti a strojového učenia na Ben Gurionovej univerzite v rozhovore pre internetovú stránku Wired. „Hasičské a policajné autá i sanitky majú rôzne tvary a veľkosti, takže to zjavne nebol typ vozidla, ktorý spôsoboval toto chovanie,“ dodáva.
Digitálna epilepsia
Práve týmito správami v médiách sa inšpirovali vedci Ben Gurionovej univerzity v Izraeli a japonskej technologickej firmy Fujitsu Limited. A ich nová štúdia ukazuje, že niektoré systémy automatizovaného riadenia, presnejšie povedané tie, ktoré sú založené na kamerách, nemusia s istotou identifikovať objekty na cestách, ak sú vystavené blikajúcim svetlám.
Vedci tento stav nazvali „digitálnym epileptickým záchvatom“. Problém je v tom, že systémy cvičené umelou inteligenciou nemusia byť spoľahlivé, alebo inak povedané, „ich účinnosť kolíše vo chvíli, keď na ne pôsobí blikanie núdzových svetiel“. A podľa výskumníkov sa tento efekt prejavuje najmä v tme.
S výhradami...
Núdzové svetlá skrátka môžu spôsobiť, že automatizované systémy riadenia nebudú mať istotu, že prekážka v tvare auta pred nimi je v skutočnosti auto.
Aj keď sú zistenia vedcov alarmujúce, Weird správne dodáva, že k nim má nejaké výhrady. Tou hlavnou je, že výskumníci netestovali svoju teóriu na žiadnom konkrétnom automobile, napríklad na spomínanej Tesle. Namiesto toho použili štandardizované systémy zabudovaných do palubných kamier, ktoré sú dostupné na internete. Autori štúdie okrem toho priznávajú, že nevedia, či automobilky skutočne používajú vo svojich modeloch testovanú techniku. A pripúšťajú, že väčšina vozidiel je proti výstražným blikajúcim svetlám imúnna.
Pomôže softwarový paracetamol?
Stránka Wired oslovila v súvislosti so závermi novej štúdie Teslu, ale tiež výrobcov testovaných bezpečnostných systémov z firiem HP, Pelsee, Azdome, Imagebon a Rexing. Žiadna z nich však na dotaz nereagovala.
Pozoruhodné tiež je, že zamestnanci Ben Gurionovej univerzity a Fujitsu Limited zároveň prišli so softwarovou opravou spomínaného problému s blikajúcimi svetlami. Nazvali ho Caracetamol, čo je spojenie slov „car“ a „paracetamol“. Ich program má byť špeciálne vyškolený tak, aby dokázal vozidlá s blikajúcimi majákmi správne identifikovať.
zdroj: Wired