Renault Megane II RS 

Francúz v prehľade nesmie chýbať. Minule sme predstavili Clio Renault Sport, dnes je čas aj na Megane. A to hneď v prvej generácii. Rýchly "hatch" nižšej strednej triedy prišiel v roku 2004. A ako to tak u RS býva, postupne sa vyvíjal cez rozličné verzie. Základom bol model Mégane RS 225 s dvojlitrovým turbobenzínom, 225 koňmi (165 kW) pri 5500 ot/min a 300 Nm pri 3000 ot/min. Na stovku zrýchlil za 6,1 s a maximálka bola 240 km/h. Prvé recenzie doby pôsobili trochu rozporuplne. Renault zareagoval a priniesol 225 Cup s lepším podvozkom, brzdami a 10 kg ušetrením hmotností. Táto verzia už zdieľala ovácie publika aj motoristických novnárov.

Diamant postupne brúsili, prišli skvelé verzie s dlhočiznými názvami Renault Sport 230 Renault F1 Team R26 (r. 2006) a Renault Sport 230 Renault F1 Team R26.R (r. 2009). Obe mali 230-koňový motor a pohrali sa tiež s podvozkom. R26.R je atlét s odľahčením o 123 kg oproti R26, z ktorého vychádza. Mégane RS ceníme za podvozok, ovládateľnosť, silný motor s výrazným stredným pásmom. Zamrzelo len nepresné radenie 6-stupňového manuálu. Nástupca v ďalšej generácii je právom považovaný za jeden z absolútne najlepších rýchlych hatchbackov. 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Mazda 3 MPS

Nechýba ani Mazda 3 MPS z rokov 2006 - 2008. Určite nešlo o absolútne najlepší hothatch svojej doby. Aj keď bola charizmatická, mala veľa menších alebo väčších mínusov. Oproti slabšiemu Focusu ST bola menej vyvážená a tvrdšia, silný motor neznel tak, ako by sa patrilo a Mazda tiež vedela ťahať výrazne za volant torque steerom. Netešili ani nevýrazné sedačky a málo výrazný vzhľad oproti verzii 2,0 Sport. Pomerne veľký prepĺňaný 2,3-litrový benzíniak s priamym vstrekom paliva však dával 260 koní pri 5500 ot/min a 380 Nm pri 3000 ot/min, a to všetko len na prednú nápravu. Silák doby s mimoriadne výrazným stredným pásmom od 2000 - 4000 ot/min vystrelil Mazdu 3 MPS na stovku za 6,1 s a maximálka bola 250 km/h. Rovnaký motor bol pod kapotou úžasnej Mazdy 6 MPS s pohonom 4x4.

Je veľká škoda, že Mazda pripravila už len jednu generáciu trojky MPS a na šestku sa vykašľala. Navyše od generácie typov 3 a 6 SkyActiv s rýchlymi modelmi rezignovala úplne. Pritom sa automobilka pýši zameraním na vodiča a zážitky za volantom. Dúfam, že v budúcnosti sa rýchlej trojky a šestky dočkáme opäť. :) Prvú generáciu Mazdy 3 MPS zoženiete od 5000 eur. TOP kusy sa pohybujú okolo cenovky 10 000 eur. Asi nikdy nebude takou legendou ako napr. Megane RS, ale v súčasnosti je dostupnejšou alternatívou. V r. 2009 ju nahradila druhá generácia trojky MPS s rovnakým motorom a na chlp totožnými dynamickými parametrami.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Ford Fiesta ST

Z kategórie slabších rýchlych hatchbackov bez preplňovaného motora je Ford Fiesta ST z rokov 2005 - 2008. Logicky nie je najrýchlejšia, ale vyvažuje to charakterom. Spĺňa pôvodnú filozofiu hothatchov, ktoré neboli šialene rýchle. Pod kapotou má 2,0 l atmosféricky motor zo spoločného vývoja Fordu a Mazdy. Dáva 150 koní pri 6000 ot/min a 190 Nm pri 4500 ot/min. 1,1-tonovú Fiestu zrýchli na stovku za 8,4 s a maximálka je 208 km/h. To nie sú čísla, z ktorých by jeden padol na zadok. Tu však išlo o iné. STčko je staré dobré mechanické dievča. Hravý, vyvážený a tuhý podvozok vás poteší v každej zákrute. Má skvelé riadenie s ostrými reakciami na povely volantu. Nejde o auto na pohodovú jazdu. Cítite každý „kamienok“ na ceste, ale taká rýchla Fiesta má byť. Navyše, iba 5-stupňová prevodovka má krátke prevody, a tak vás poteší hlukom pri vyšších rýchlostiach.

Interiér môže s kruhovými výduchmi ventilácie pôsobiť športovo, ale materiály sú lacné. Reputácia Fiesty ST medzi znalcami je vysoká. Ani ďalšie generácie malého STčka nepokazili DNA, ako to môžeme vidieť pri niektorých konkurentoch, práve naopak. Fiestu ST kúpite od 4500 eur. Za TOP kúsok skvelého hothatchu dáte 7000 eur. Je ideálom aj pre tých, ktorí majú hlbšie do vrecka. Atmosférický motor je spoľahlivý, auto pomerne jednoduché a tiež nie je problém zohnať náhradné diely.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Zdroj a foto: Jamie FYD, carwow, parkers, netcasrhow, caligious, carthrottle, nicewall, autoevolution, motor1,