Dnes (16. júna) skončil 92. ročník najznámejších vytrvalostných pretekov, 24 hodín Le Mans. V celkovom poradí zvíťazilo (v najvyššej triede Hypercar) opäť Ferrari, druhú priečku obsadila Toyota a tretie miesto putuje tiež do Maranella.
Ford sa tentokrát rozhodol, že ovládne najnižšiu triedu LMGT3 s okruhovými špeciálmi Mustang GT3, nie náhodou podobnými civilnému Mustangu GTD. Americká automobilka si brúsil zuby hlavne na skalpy Porsche, lenže na okruhu de la Sarthe si tie zuby tak trochu vylámala. Obsadila síce tretie a štvrté miesto, lenže zlaté vavríny brala práve 911 GT3 R a za ňou sa ešte vtesnalo BMW M4.
Bez ohľadu na výsledok Ford využil víkendové Le Mans ako príležitosť na zverejnenie európskych cien Mustangu GTD, ktoré sú skutočne závratné. Od 360 do 455 tisíc eur, aj keď sme teda všetky krajiny, v ktorých boli zverejnené konkrétne čísla, detailne nekontrolovali.
Podstatné sú tiež ďalšie detaily. Objednávkové okno bolo otvorené štvrtok, 13. júna, o 13 hodine a zatvára sa už 19. júna, teda najbližšiu stredu o 23:59 GMT, inak povedané, o desiatej večer stredoeurópskeho času. Ak dovtedy nestihnete registráciu a objednávku, máte smolu.
Prihlásenie sa do systému navyše nezaručuje, že sa k autu skutočne dostanete. Ford síce neoznámil, že vyrobí len limitovaný počet áut, ale len v Spojených štátoch má údajne 7500 objednávok. Aj preto je možné, že v záujme zachovania exkluzivity časť zákazníkov odmietne.
Výroba áut pre Európu začína začiatkom roka 2025 a je spojená s kurióznou informáciou. Auto zatiaľ nemá európsku homologizáciu a Ford ju pre istotu ani nesľubuje. Inak povedané, pre istotu si necháva zadné vrátka, ktoré znamenajú, že zaplatíte za civilné auto za najmenej 360 tisíc eur, ale nemáte istotu, že s ním budete môcť vyraziť na bežné cesty. Táto informácia má byť ešte upresnená.
Zaujímavé tiež je, že doteraz nie sú známe detailné technické parametre motora. Teda... vieme, že ide o preplňovaný 5,2-litrový osemvalec s maximálnym výkonom „viac ako 800 koní“, kombinovaný s 8-stupňovou dvojspojkovou automatickou prevodovkou pri zadnej náprave, ale to je zhruba všetko.
Čo Ford naopak konečne odhalil, je interiér a schytáva zaň minimálne v USA slušnú sprchu. Priaznivcom sa nepozdáva a tvrdia, že je na auto za 325 tisíc dolárov príliš obyčajný. Pravdou je, že sedadlá Recaro nevyzerajú nijako zvláštne a palubná doska s veľkým displejom je prevzatá z bežného Mustangu, akurát má upravenú grafiku a zobrazované funkcie. Automobilke ale zase tak veľmi nekrivdíme...
Ak sa pozriete na náš predchádzajúci článok, v ktorom GTD rozoberáme do detailov, tento Mustang je hlavne o technike ukrytej pod upravenou karosériou. A aby vám Ford kúsok z nej ukázal, vyhodil z auta zadné sedadlá a vďaka polykarbonátovému oknu budete mať možnosť pozrieť sa z kabíny na zadné unikátne zadné odpruženie typu push-rod.
Zaujímavé sú tiež páčky radenia pod volantom vyrobené z titanu na 3D tlačiarni, alebo otočný ovládač voľby jazdných režimov, ktorý by mal byť tiež z titanu, ale z vyradených starých bojových stíhačiek.
Ring pod 7 minút? Potrebujete dva pakety...
Ešte lepšie je, že Ford až teraz predstavil príplatkový paket Performance, ktorý obsahuje napríklad nelakované panely karosérie, aby bolo vidieť štruktúru uhlíkových vlákien a pár ďalších vecí, aby GTD zvládlo Nürburgring pod 7 minút. Ide o prvky aktívnej aerodynamiky, ľahšie horčíkové disky a upravený nárazník s prídavnými bočnými lamelami na zvýšenie prítlaku.
Balíček Performance okrem toho obsahuje i paket Lightweight, ktorý odstraňuje časť akustickej izolácie. Čo poviete, stačí to na ospravedlnenie, respektíve obhájenie ceny?
zdroj: Ford