Štúdia načrtne najlepšiu alternatívu

Tender vyhrala spoločnosť Tarosi, c.c., s.r.o., ktorá zabezpečí štúdiu realizovateľnosti za sumu 163 tisíc eur (predpokladná hodnota zákaky bola 235 tisíc eur). Na jej vypracovanie vrátane posudzovania vplyov na životné prostredie (EIA) má firma 10 mesiacov. Štúdia má detailnejšie porovnať viaceré varianty pre druhú rúru Braniska a takisto rekonštrukciu tej existujúcej, ktorej sa Slovensko nevyhne.

Po spracovaní zámeru EIA bude nasledovať proces zabezpečenia projektovej dokumentácie, územného a stavebného konania. Nie je však jasné, kedy presne druhú rúru Braniska postavia a odovzdajú do užívania motoristom, no vyzerá to tak, že to nebude otázka najbližších rokov. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) na druhej strane upokojuje situáciu s tým, že s týmto stavebným projektom sa reálne počíta a je v príprave.

Dobrou správou je, že výstavba ľavej rúry sa dá realizovať tak, aby v prevádzke ostala dnes fungujúca pravá rúra. V opačnom prípade by to znamenalo odstávku, resp. uzáveru a zásadné obmedzenia pre motoristov.

Tunel Branisko má už 20 rokov, do prevádzky ho uviedli v roku 2003. Má dĺžku necelých päť kilometrov. Je v ňom dovolená najvyššia rýchlosť 80 kilometrov za hodinu. Za 24 hodín ním priemerne prejde okolo 16 tisíc áut. Štat považuje takúto intenzitu za dostatočnú na to, aby postavil aj druhú rúru Braniska. Doprava v tuneli by tak bola následne rozdelená a každý smer jazdy by mal k dispozícii „vlastnú“ rúru.

Zdroj/foto: Národná diaľničná spoločnosť