Umelá inteligencia sériovo integrovaná do hlasového ovládania, pokročilé audiosystémy, rozšírená realita, priehľadné displeje... To sú v skratke novinky, ktorými sa na výstave spotrebnej elektroniky chvália VW, Mercedes, BMW či Continental.
Automobilových premiér je výrazne menej a ak si odmyslíme koncepty, ich počet je skutočne skromný. Jednou z výnimiek je aj turecký Togg, ktorý v Las Vegas odhalil nový elektrický sedan s označením T10F.
O dizajn novinky sa okrem iného postaralo tiež svetoznáme štylistické štúdio Pininfarina, ktoré spolu s vývojovým oddelením automobilky odviedlo slušnú prácu. Tým nemáme na mysli subjektívne vnímaný šmrnc, ale zaujímavý koeficient aerodynamického odporu Cd 0,23.
A pôsobivé sú i ďalšie zverejnené parametre. Detaily všetkých verzií nepoznáme, zástupcovia značky ale z technických údajov vypichli napríklad výkon 320 kilowattov, teda 435 koní špičkového prevedenia Long Range AWD s dvomi elektromotormi a pohonom oboch náprav. Tento model by mal zvládnuť štandardnú akceleráciu z miesta na stovku za 4,6 sekundy.
Trakčná batéria má kapacitu 88,5 kilowatthodiny a prinajlepšom zabezpečí sedanu dojazd 600 kilometrov. Nabíjanie by potom malo byť tiež relatívne rýchle. Z 20 na 80 percent by to malo trvať menej ako 30 minút.
T10F by malo dostať najmodernejšie asistenčné systémy a Togg tiež sľubuje vysoké bezpečnostné štandardy a päť hviezdičiek v nárazových testoch Euro NCAP. Nie náhodou. Turci netaja ambície ísť s týmto autom do Európy, pričom prvým trhom, kde bude chcieť zaujať je podľa očakávania Nemecko. Práve tu žije najväčšia turecká diaspóra v EÚ, ktorá má asi tri milióny členov a Togg pomerne dosť spolieha na ich patriotizmus aj pri výbere auta.
Nasledovať bude Švédsko, Francúzsko, Taliansko a Holandsko a ďalšie štáty, otázka ale znie, ako sa budú motoristi tváriť na fakt, že tureckej automobilke zatiaľ chýba dílerská sieť a minimálne zo začiatku chce spoliehať na internetový predaj. Diskutabilná je tiež neskromná základná cena, ktorá je odhadovaná na 45 tisíc eur.
zdroj: Togg