Ekologické palivá: Emisie CO2 ako podmienka

Brusel si stále necháva otvorené akési zadné dvierka, ktoré môže „otvoriť“ a zabezpečiť tak ďalší rozvoj spaľovacích motorov aj po roku 2035. Ide o takzvané syntetické palivá, ktoré dokážu využívať spaľovacie motory prevádzku, zatiaľ čo zapríčiňujú menej emisií CO2. Stále majú šancu dostať označenie ako klimaticky neutrálne palivo, čo im umožňuje rozvoj minimálne na trhu EÚ.

Vieme, že v roku 2026 plánuje Brusel prehodnotiť, či budú spaľovacie motory poháňané syntetickými palivami naozaj povolené.

 

Tieto alternatívne palivá sa vyrábajú aj z obnoviteľných zdrojov energie – ak sa naprieč celým dodávateľským a výrobnom reťazcom podarí vybalansovať množstvo emisií CO2 na nulu, aj spaľovací motor ako druh pohonu by mohol spadať medzi klimaticky neutrálne alternatívy. Na technologickej realizovateľnosti takéhoto prístupu sa nateraz nezhodnú ani experti.

Čo sú syntetické palivá? Chýba jednotná definícia

Platí, že stále nepoznáme konečný výsledok rokovaní o syntetických palivách na pôde európskych inštitúcií. Problematická zostáva ich detailná a jednotná definícia po právnej stránke. Aj keď na nej bude panovať zhoda, nebude to automaticky znamenať skutočné zavedenie syntetických palív do praxe, keďže ich ešte čakajú mnohé implementačné výzvy.

Viacerí vplyvní nemeckí politici prezentujú syntetické palivá ako technológiu, ktorá má koexistovať popri elektrickom pohone. Podporuje ich napríklad aj šéf BMW Oliver Zipse, ktorý predikuje v opačnom prípade konkurenčnú nevýhodu pre EÚ v globálnej konkurencii.

Pomer ceny a výkonu pri syntetických palivách však naďalej vyvoláva otázky: niekoľko výrobných závodov sa nachádza v zámorí, ako napríklad v Čile. Dlhé prepravné trasy zvyšujú uhlíkovú stopu a tiež cenu PHM.

To, čo však v súčasnosti asi najviac podnecuje diskusiu o syntetike, sú slabé predaje elektromobilov. Ale nejde len o tie. Ponechať spaľovacie v hre môže byť napokon motivované aj zištnými dôvodmi EÚ a automobiliek v nej pôsobiacich. Napríklad tradiční nemeckí výrobcovia áut generujú so svojimi luxusnými autami najväčšie tržby na veľkých trhoch, ako je Čína.

Zdroj: Merkur.de / foto: cz.depositphotos.com