To, že Európska únia tlačí na rýchle zavedenie elektromobility, je zrejmé už asi každému. A keďže to nepôjde po dobrom, prichádzajú reštrikcie a opatrenia, ktorých cieľom je ľudí vysadiť z áut so spaľovacími motormi a posadiť do elektrických áut. A tu je problém, ako sa totiž ukazuje, elektrické autá sú príliš drahé a nedostupné (nehovoriac o neschopnosti EÚ vyrábať dostatok "zelenej" elektrickej energie), dokonca až tak, že to nakoniec skončí zdražením mobility ako takej a znížením počtu vozidiel v premávke. EÚ preto mení taktiku a začína nahlas hovoriť o prospešnosti cyklistiky, zdravej chôdzi, užitočných elektrických kolobežkách a iných nezmysloch ako o plnohodnotnej alternatíve pre modernú civilizáciu. A do toho všetkého prichádza populistický plán Fit for 55 vo forme balíka prísnych opatrení, ktoré musíme v EÚ splniť.
Slováci nie sú výnimkou
V atmosfére tohto nátlaku sa Slovensko prihlásilo k Nariadeniu Európskeho parlamentu a Rady o znižovaní emisií CO2 z dopravy, takže máme ako krajina záväznú povinnosť znížiť emisie CO2 z dopravy medzi rokmi 2020 – 2025 o 15 %. Tým to však nekončí, ak vyjde ďalší plán EÚ, do roku 2030 príde povinné zníženie o nezmyselných 55 %. Odborníci krútia hlavami a ekologickí aktivisti tlieskajú. Sami však akosi netušia, ako splniť ciele bez toho, aby sa pritom európska ekonomika nezosypala úplne na kolená.
A ako sme na tom na Slovensku s registráciami elektrických áut? V roku 2021 sa u nás predalo len 1104 elektrických a 1167 plug-in hybridných áut. Spolu teda 2271 „zelených“ vozidiel, čo sú len 3 % z celkového počtu 75 700 nových áut zaregistrovaných na Slovensku v roku 2021. Len pre úplnosť, hybridných áut (bez možnosti dobíjania z externého zdroja) sa zaregistrovalo 20,01 % (15 148 ks) a ostatných (benzín, nafta, CNG, LPG) až 77 % (58 280 ks). S týmto počtom elektrických áut ciele na rok 2025 nesplníme ani náhodou, štát preto bude musieť niečo vymyslieť. Inak nás čakajú sankcie za nesplnenie záväzku vyplývajúceho z uzatvorených dohôd. Iba ak do roku 2025 predáme na Slovensku ďalších 45 000 nízkoemisných vozidiel (EL + PHEV).
Opäť Škoda
V rebríčku najpredávanejších elektromobilov vedie značka Škoda. V rámci jej portfólia elektrických a plug-in hybridných áut je suverénom model Enyaq iV, ktorý je zároveň najpredávanejším elektrickým autom na Slovensku za rok 2021. Druhú priečku obsadil sesterský Volkswagen a tretiu Mercedes-Benz (Daimler AG).
Najpredávanejšie značky elektrických a plug-in hybridných áut (Slovensko, 2021)
1. Škoda (203 ks)
2. Volkswagen (163 ks)
3. Mercedes-Benz (110 ks)
4. KIA (94 ks)
5. Hyundai (68 ks)
6. Peugeot (62 ks)
7. Dacia (56 ks)
8. Opel (52 ks)
9. Audi (49 ks)
10. BMW (48 ks)
zdroj: ZAP SR