Chevrolet Camaro i Dodge Challenger v posledných generáciách skončili, takže by sa mohlo zdať, že ide o ideálnu situáciu pre Ford a jeho Mustang. Jeden by si mohol dokonca myslieť, že jeho predaje aj kvôli uvedeniu novej generácie na trh vystrelia minimálne v Spojených štátoch do závratných výšin. Až na to, že sa stal pravý opak. Najznámejší „pony car“ Ford Mustang má za sebou na domácom trhu historicky najhorší rok! Keďže Ford Mustang má 60 ročnú históriu, je to veľké haló...
A aby sme priaznivcom klasickej techniky prisypali trochu soli do rany, môžeme dodať, že plne elektrický crossover Mustang Mach-E, ktorý tak trochu parazitoval na image originálu, prekonal predaje tradičného kupé a kabrioletu. Nie však prirodzenou cestou, američania snáď okrem Tesly neprepadli EV ošiaľu.
Nová generácia nepresvedčila?
Puristi samozrejme dodajú, že Mach-E nie je žiadny Mustang, takže len ťažko môžeme hovoriť o prekonávaní auta so spaľovacím motorom jeho elektrickou verziou. Pravdou ale je, že meno „Mustang“ momentálne ťahá hore batériový model.
Už v roku 2022 malo kupé/kabrio náročný rok. Jeho predaje vtedy spadli v USA až na dno, keď automobilka zaznamenala „len“ 47 566 registrácií. Predvlani tradičný Mustang opäť prevzal žezlo kráľa medzi „americkými svalmi“, keď so 48 605 predanými kusmi predstihol Dodge Challenger. Lenže odvtedy veci nabrali smer, s ktorým sa vo Forde tak ľahko asi nezmieria.
Meno Mustang ťahá elektrika
Za celý rok 2024 totiž modrý ovál predal doma iba 44 003 Mustangov so spaľovacími motormi, čo predstavuje medziročný prepad o 9,5 percenta. Inak povedané... predajne dva najhoršie roky tohto auta Ford zaznamenal v priebehu troch rokov. Mal by to byť pre neho varovný signál, pretože automobilka začala v roku 2023 vyrábať úplne novú siedmu generáciu s interným typovým označením S650.
Záchrana hospodárskeho výsledku značky i mena Mustang prišla z trochu nečakaného smeru, ale zdá sa, že severoamerickí zákazníci konečne zobrali na milosť elektrický Mustang Mach-E. Kým v roku 2023 sa ich predalo 40 771 kusov, vlani jeho predaje o dosť poskočili. Konkrétne o 26,9 percenta, keď automobilka vyrobila a dodala 51 745 vozidiel. Môžete namietnuť, že za tým stoja dotácie či daňové úľavy na elektromobily a máte pochopiteľne pravdu, stále však ide o pôsobivý výsledok.
Tým skôr, že Mach-E doma v roku 2024 zatienil aj stálicu, ako je Ranger (46 205 kusov) a nechytal sa ani (tiež elektrický) pick-up F-150 Lightning, ktorého sa vlani v USA predalo len 33 510 kusov.
zdroj: Ford