Elektromobily majú v Nórsku celý rad výhod. Napríklad daňové zaťaženie. Zatiaľ čo daň za autá so spaľovacím motorom extrémne stúpla a tie vozidlá predražila, elektromobily boli od daňového zaťaženia oslobodené. K tomu prirátajme viacero ďalších výhod, ktoré majú elektrické vozidlá v Nórsku a je zrejmé, že konvenčné autá sa Nórom skrátka neoplatia. Teda, aspoň z finančného hľadiska. Tlak na prechod k elektromobilom je veľký a vláda na jeseň 2021 dokonca vyhlásila, že autá so spaľovacím motorom zakážu už v roku 2025. Znie to však dosť pokrytecky s ohľadom na fakt, že minulý rok Nóri otvorili nové ropné pole Johan Sverdrup, pomenované po prvom premiérovi. Ako sa hovorí „za všetkým hľadaj peniaze“ a ťažbou ropy im v priebehu 50 rokov pribudne do štátnej kasy odhadom takmer 90 miliárd eur.
Práve vďaka obrovskému množstvu financií tečúceho z ťažby ropy si Nóri mohli dovoliť umelo zvýhodňovať elektromobily. Zdá sa však, že tomu bude čoskoro koniec a Nórsko bude skvelým príkladom toho, že umelé zvýhodňovanie elektromobilov nemôže trvať donekonečna.
Postupný koniec elektromobilového raja?
V septembri sa v Nórsku konali parlamentné voľby, ktoré vyhrala strana práce, pričom sa očakáva, že nová vláda pritiahne elektromobilovému raju opasok. Áno, hovorím o zdanení elektrických vozidiel. Konkrétne sa hovorí o 25 % dani na nové vozidlá, ktoré prekračujú cenu 600-tisíc nórskych korún (59 055 eur). Niektoré elektromobily ako napríklad Tesla Model Y či Model 3, by tak tomuto zdaneniu nepodliehali, no vozidlá ako Tesla Model S, Model X, Porsche Taycan či niektoré elektrické modely Mercedesu alebo Audi áno. Predstavitelia novej vlády zároveň tvrdia, že daň prinesie do štátnej kasy dodatočné peniaze a zároveň predstavuje spravodlivosť. Šéf Labouristickej strany pre daňovú politiku Svein Roald Hansen tiež tvrdí, že túto daň treba „brať ako dotáciu. A čím drahšie auto je, tým väčšia je aj dotácia.“ Zároveň dodal, že na trhu je stále veľa nových modelov a ľudia si môžu vyberať. Kto chce využiť výnimku z daňového zaťaženia tak má stále na výber z viacerých áut.
Šéfka nórskej asociácie pre elektromobily Christina Bu však tvrdí, že daň pre luxusné elektrické vozidlá spomalí elektrifikáciu v krajine. S tým na jednej strane súhlasím, no na druhej strane sa čudujem, čo iné vlastne čakali? Skôr či neskôr toto umelé zvýhodňovanie elektromobilov štátna pokladnica pocíti. Podpora elektromobilov tak pravdepodobne v Nórsku postupne skončí a toto bol prvý krok. Čo bude ďalej sa ukáže až časom.
Zdroj: Reuters