Tých zaujímavostí je na novom automobilovom startupe NamX a ich projekte nazvanom HUV pomerne dosť, tak na to poďme postupne. Samotné označenie auta spája obvyklú skratku SUV s chemickou značkou vodíka (H, z latinského hydrogenium).
V skutočnosti ide o dnes vcelku bežný, takzvaný crossover-coupé, ktorý v tomto prípade navrhlo svetoznáme štylistické štúdio Pininfarina.
Predná časť môže pripomínať luxusné kórejské kreácie od Genesisu, ktorý zhodou okolností pred dvoma rokmi predstavil koncept nazvaný X, marocko-francúzsky stroj však v spolupráci s talianskymi dizajnérmi dotiahol toto písmeno ešte o kus ďalej.
Návrhári ho zakomponovali nielen do predného nárazníka, ale „X“ zdobia tiež oba boky v podobe výrazných prelisov. Asi najzaujímavejším štylisticko-funkčným prvkom sú vodíkové moduly, presnejšie povedané šesť kompozitových nádrží na vodík integrovaných do priestoru medzi batožinovým priestorom a zadnou nápravou.
Výhodou tohto riešenia je, že ich môžete vymeniť za plné v priebehu pár sekúnd. To je nepochybne zaujímavý nápad, aj keď by nás samozrejme zaujímalo, ako si tento konkrétny konštrukčný prvok poradí s nárazovými testami.
Ako sme už spomínali, tvorcovia sa inšpirovali americkou triedou muscle cars. Zakladateľ firmy, Faouzi Annajah, hovorí, že sa rozhodli pre vodíkový spaľovací motor z troch dôvodov. V prvom rade sa chceli vyhnúť ťažkým batériám. Maročan považuje ich výrobu za neekologickú. Druhým dôvodom je podľa Annajaha fakt, že Európa má viac ako storočné skúsenosti s vývojom spaľovacích motorov a je škoda také znalosti zahodiť. A nakoniec hovorí, že vodíkový spaľovací agregát zachováva „vášeň pre šoférovanie“.
NamX plánuje ponúknuť zákazníkom dve verzie. V základe dostanete model GT s výkonom 300 koní, schopnosťou zrýchliť na stovku za 6,5 sekundy a firma si túto zostavu cení na 75 tisíc eur. Vyššia výbava GTH dostane osemvalec naladený na 550 koní, ktorý zvládne akceleráciu z 0 na 100 km/h za 4,3 sekundy a bude stáť 95 tisíc eur. Obe prevedenia pritom sľubujú dojazd 800 kilometrov.
Crossover by mal byť v sériovom stave hotový v priebehu budúceho roka, prví zákazníci by potom mali dostať vodíkové HUV najneskôr koncom roka 2026.
zdroj: NamX