Administratíva Donalda Trumpa zavedie už od utorka (2. apríla) až 25-percentné clo na dovoz všetkých automobilov a autodielov vyrobených mimo USA. Americký prezident už podpísal príslušný exekutívny výnos, ktorý bude mať pre Slovensko veľmi nepríjemné dôsledky.
Naša krajina sa na glóbuse možno stráca, pokiaľ ale ide o výrobu automobilov, skutočne patríme medzi svetové veľmoci. A to nielen v prepočte na jedného obyvateľa. Verte tomu alebo nie, ale Slovensko je siedmym (!) najväčším vývozom áut do Spojených štátov.
Slovensko je veľmoc, teraz to ale bude skôr na škodu
USA vlani doviezli automobily v celkovej hodnote 219,5 miliardy dolárov z celkovo 84 krajín. Najviac ich dorazilo z Mexika, Japonska, Južnej Kórey, Kanady, Nemecka, Veľkej Británie a... áno, zo Slovenska. Presný počet automobilov nepoznáme, ale ich hodnota je 6,305 miliardy dolárov, takže „držíme“ takmer trojpercentný podiel na všetkých autách dovezených do Spojených štátov.
Ak sa mýlime, opravte nás, ale malo by ísť o Porsche Cayenne, Audi Q7 a Q8 a dvojicu Land Roverov, teda Discovery a Defender z Nitry. To však nie je všetko, pretože okrem iného vyrábame tiež množstvo komponentov pre automobilové koncerny, takže celková hodnota nášho exportu do USA bude určite vyššia.
Ferrari a ďalší už reagujú
Podľa denníka SME predstavuje export áut do USA až 2,5 percenta slovenského hrubého domáceho produktu, zatiaľ čo v prípade zvyšku Európskej únie je to 0,3 percenta HDP.
V tejto chvíli samozrejme nedokážeme odhadnúť, o koľko budú musieť v Spojených štátoch zdražiť spomínané modely. Je dosť možné, že časť nového 25-percentného cla budú schopné kompenzovať automobilky či lokálni importéri, ale Ferrari už včera oznámilo, že v reakcii na americké clá bude zdražovať.
Dopad bude tvrdý
Netýka sa to vozidiel dovezených pred 2. aprílom. Navyše Ferrari sľúbilo, že udrží ceny modelov 296, SF90 a Roma na doterajšej úrovni. V prípade Purosangue, 12Cilindri a F80 však pôjdu cenovky zhruba o desať percent vyššie, takže odhadom zdražia v priemere o zhruba 50 tisíc dolárov.
Čo môže spôsobiť zavedenie 25-percentného cla na autá a komponenty dovážané do Spojených štátov so slovenskou ekonomikou? Nemáme vešteckú guľu, takže úprimne povedané, netušíme. Ale mnohí analytici tvrdia, že dopad môže byť „veľmi tvrdý“.
Spolu s Nemeckom dopadneme najhoršie
Napríklad susedné Česko je medzi exportérmi áut do USA až na 30. mieste, s hodnotou vlani vyvezených vozidiel 2,23 miliardy dolárov.
Tamojší viceprezident Zväzu priemyslu a dopravy, Radek Špicar, v rozhovore pre Český rozhlas však varuje: „V našom prípade bude úder skutočne tvrdý, pretože sme exportne orientovaná ekonomika. Automobilový priemysel patrí k pilierom českého priemyslu a celej českej ekonomiky a medzi hlavných obchodných partnerov patrí Nemecko a Slovensko. Práve Nemecko a Slovensko budú medzi najviac zasiahnutými krajinami,“ predpovedá Radek Špicar.
Genius či blázon?
Ak si nedokážete presne predstaviť, ako ten konkrétny dopad môže vyzerať, viceprezident Zväzu priemyslu a dopravy ČR má odpoveď. „V praxi to bude znamenať veľký tlak na prepúšťanie. Niektoré subdodávateľské firmy sú naviazané na koncern Volkswagen, ak sa zníži dopyt po ich komponentoch, potom by to ovplyvnilo zisky a schopnosť udržať pracovné miesta alebo zvyšovať platy,“ upozorňuje Špicar.
Ak v tejto chvíli preklínate Trumpa a jeho politiku slona v porceláne, nebudeme vás presviedčať o opaku. Nemusíme mať rovnaký názor. Mali by sme však pripomenúť, že svoje povestné maslo má na hlave tiež Európska únia.
Európa bola hluchá, teraz nesie následky
Problém je v tom, že Trump robí v tomto konkrétnom prípade relatívne logický krok. V Európskej únii totiž máme na autá dovážané zo Spojených štátov clo 10 percent. Lenže v USA uplatňujú na naše vozidlá predávané u nich len 2,5-percentné clo. To je štvornásobok v neprospech Spojených štátov (!), pričom „bruselská úderka“ bola k ich pripomienkam doteraz slepá a hluchá.
Aby náhodou nedošlo k omylu, Trumpovo rozhodnutie neobhajujeme. Spomínaná relativita jeho rozhodnutia je totiž postavená na fakte, že tým ohromným spôsobom skomplikuje situáciu domácim americkým automobilkám. Tie totiž dovážajú obrovské množstvo komponentov z celého sveta, ale tiež väčších konštrukčných celkov, ako sú napríklad motory, zo susednej Kanady, predovšetkým potom z okolia Detroitu, ktorý leží rovno na hranici so severným susedom.
Želajte si niečo, akcie padajú
Stránka Euronews cituje analytika spoločnosti Goldman Sachs, Marka Delaneyho, podľa ktorého by kvôli novému 25-percentnému clu mohli ceny dovážaných áut zdražieť o 5000 až 15 000 dolárov. Lenže stúpnuť by mali tiež ceny áut montovaných v USA, konkrétne o tri až osem tisíc dolárov! Práve kvôli komponentom zo zahraničia.
Reakcie trhu asi neprekvapia. Akcie Porsche padli o 5,4 percenta, Mercedesu o 4,8 percenta, Ferrari o 4,7 percenta, BMW odpísalo 3,7 percenta a VW 2,9 percenta. Ešte horšie reagujú domáce koncerny. Akcie Fordu klesli o 7 percent, GM už v stredu stratil 8 percent. Tieto čísla sa pochopiteľne priebežne menia a môžu sa čiastočne stabilizovať, ale smer ich výkyvu je zrejmý. Tento začiatok obchodnej vojny má zatiaľ len čierne pravdepodobné budúce scenára. A nevyhne sa mu ani Slovensko.
zdroj: iRozhlas, Novinky, Worldstopexports, sieť X (účet POTUS), iRozhlas, Automobilwoche, SME