Ulice plné elektromobilov v najbližších rokoch u nás nehrozia.
Nemecké Centrum pre výskum slnečnej energie a vodíka uviedlo, že v minulom roku sa v porovnaní s rokom 2012 zvýšil na cestách počet elektromobilov o 100 % na 400 000. Nemecká vláda na poslednom prelome desaťročí prezentovala plán, že do roku 2020 chce mať na svojich cestách milión elektromobilov. Podľa evidencie ich však v súčasnosti jazdí len 12 000 plus 85 000 hybridov. Toto číslo predstavuje len 1,6 % všetkých registrovaných áut.
Elektromobily sú úspešné tam, kde ich majitelia dostávajú finančné úľavy. Nemci však touto cestou nejdú. Ekologickí vodiči v tejto krajine môžu v prípade potreby využívať pruhy vyhradené pre autobusy alebo môžu parkovať na vyhradených miestach.
Ekologickým autám sa najviac darí v Nórsku, Holandsku, Číne, Japonsku alebo v USA. Nórsko je dokonca jedinečné do takého stupňa, že predaj Tesly Model S rozvalcoval jeho trh. Mánia prepukla do takých rozmerov, že ľudia sú ochotní zaplatiť za jazdenú Teslu viac ako za novú. Výrobca totiž nedokáže uspokojovať dopyt a tento spôsob je jediný, ako sa dostať k danému elektromobilu relatívne rýchlo.
Napriek rôznym snahám je podiel elektrických áut veľmi malý. Dobrou správou pre ekológov je fakt, že ich počet stúpa.
Hlavnou nevýhodou elektrických áut je ich cena v kombinácii s dojazdom.
Záujem o Model S v danej krajine vôbec nie je prekvapujúci. Majitelia týchto áut v Nórsku môžu zadarmo parkovať, zadarmo dobíjať batérie na verejných miestach, bezplatne využívať diaľnice alebo jazdiť v pruhoch pre verejnú dopravu a taxíky. K tomu všetkému im vláda samozrejme dá štedrú dotáciu na kúpu elektromobilu. Nóri majú evidentne cit pre dizajn a vyberajú si to najkrajšie čo trh poskytuje.
Situácia vo svete je však iná. Lídrom na trhu s elektromobilmi je Nissan, ktorý nasleduje General Motors a Toyota. Tesla je celkovo až na štvrtom mieste.
Elektromobily nie sú pre automobilky z finančného hľadiska vôbec zaujímavé. Ich vývoj zhltne miliardy eur a slabý dopyt veľa zisku neprináša. Aj napriek tomu v budúcom roku chcú nemecké automobilky na trh uviesť 16 typov týchto vozidiel. Prečo? Za všetko môžu superkredity, ktoré umožňujú celkom legálne obchádzať emisné limity. Na TopSpeede sme sa o nich už niekoľkokrát zmienili.
Aká teda čaká tieto vozidlá budúcnosť? Drahé batérie sú stále lacnejšie. Ľudí však máta aj nízky dojazd priemernej dĺžky cca 200 km. Väčšina Nemcov však podľa dostupných údajov denne prejde približne 40 km. Ak teda cena elektromobilov bude klesať, dojazd vďaka novým batériám narastať a zároveň stúpať štátna podpora na ich kúpu, môžu tieto vozidlá preraziť a stať sa serióznym súperom áut so spaľovacími motormi.
Dnes však za elektrický Golf musíme zaplatiť 34 950 eur. Základná výbava BMW i3 bude stáť rovnaké peniaze. Nissan Leaf má cenovku 28 780 eur. Za dané sumy si však môžeme kúpiť oveľa zaujímavejšie autá.
Do pozornosti dávam dokumentárny film Who Killed the Electric Car, ktorý nájdete v pripojenom videu. Ak nerozumiete po anglicky, fim bol nadabovaný aj do čestiny. Musíte si ho však nájsť mimo služby YouTube. Dokument ponúka úplne odlišný pohľad na vývoj elektromobilov. Názor si už všetci musíme utvoriť sami.
Zdroj: sme.sk
Prečítajte si aj: Porscheho prvé auto bol elektromobil