HVO má podľa metodiky známej ako „od zdroja ku kolesám“ až o 90 percent nižšiu uhlíkovú stopu v porovnaní s bežnou naftou vyrobenou z fosílnych zdrojov. Práve kvôli nižšej ekologickej záťaži začína byť toto palivo stále zaujímavejšie pre ďalších a ďalších výrobcov, ktorí ho začínajú používať pri prvom tankovaní na výrobných linkách.

Nižšia dymivosť, aj kultivovanejší prejav

Dnes môžete HVO natankovať samozrejme aj na Slovensku, napríklad na čerpacej stanici OMV v Ivanke pri Dunaji. Toto palivo má v porovnaní s klasickou naftou výrazne vyššie cetánové číslo (70 oproti 51), a vďaka tomu je účinnosť spaľovania vyššia. Potvrdzujú to viacerí majitelia z rôznych fór, ktorí toto palivo tankujú dokonca do starších vozidiel, aj keď ho výrobcovia pre ne oficiálne nehomologovali. Vďaka vyššiemu cetánovému číslu beží motor kultivovanejšie, ľahšie štartuje a ešte k tomu produkuje nižšie emisie a menej dymí. Nevýhodou je vyššia cena HVO.

Ale späť ku Škode. Tej dodáva HVO štátny podnik ČEPRO a je vyrobené pomocou chemického procesu z odpadných tukov a olejov. Automobilka ďalej uvádza, že oficiálne môžu toto palivo tankovať všetky jej vozidlá vybavené vznetovým motorom, konkrétne od modelového roka 2022, teda od 25. týždňa 2021.

zdroj: Škoda