ThyssenKrupp a Maxion Wheels spoločne vyvíjajú hybridný karbónovo-hliníkový disk, ktorý by mal byť o 40% ľahší ako kovaný hliníkový disk. Chcú ho dodávať ako originálne príslušenstvo priamo automobilkám. Zaujímavosťou je, že pri testovaní spolupracujú s VW Group, čo napovedá kto bude výsledný produkt ponúkať na svojich autách.
Disk CR-9 od austrálskej firmy Carbon Revolution spôsobil v roku 2012 senzáciu. Bol totiž jednodielny a celokarbónový. Tomu zodpovedá aj jeho cena.
Nevravím, že by boli karbónové disky úplnou novinkou, no momentálne sú výsadou iba niekoľkých výrobcov s veľmi exkluzívnou cenovkou. Celé to odštartovala austrálska firma Carbon Revolution, ktorá v roku 2012 uviedla na trh celokarbónový jednodielny disk s označením CR-9. Senzáciou pri tomto produkte je ako tušíte hmotnosť a cena. Firma vyrába disky CR-9 s priemerom 19" v štyroch šírkach: 8,5; 9,5; 10,5 a 12 palcov. Najväčší rozmer, teda 12x19" pritom váži iba 7,9 kg. Za set si ale vypýtajú sumu začínajúcu približne na 21 000 €. Mimochodom, práve tento disk môžete vidieť na úvodnej fotke k článku obutý na Porsche 911. Carbon Revolution však rozhodne nie je jediná firma, ktorá sa výrobou karbónových diskov zaoberá. Približne v rovnakom období totiž priniesol na trh svoj karbónový disk aj Koenigsegg. Po prvý raz sa objavil na type Agera R pre rok 2013, ktorý mal svoju premiéru na autosalóne v Ženeve v roku 2012. Koenigsegg sa tak stal prvým výrobcom áut, ktorý priniesol karbónové disky na svojich vozidlách. Nižšie môžete vidieť aj video, v ktorom nás samotný Christian von Koenigsegg nechá nahliadnuť na samotný proces výroby. Doležité časti procesu si samozrejme nechá pre seba, no aj tak je to, najmä pre nezasvetených, krásna ukážka toho ako vzniká karbónový disk na Koenigsegg. Zaujímavosťou je v tomto prípade aj to, že Koenigsegg už svoje disky nelakuje ani priehľadným lakom, čo kladie veľké nároky na kvalitu povrchu foriem. Hlavnou výhodou je opäť hmotnosť. Agera R má disky rozmerov 10x19 palcov vpredu a 12,5x20 palcov vzadu. Už pôvodný kovaný, hliníkový, predný disk bol veľmi ľahký a vážil iba okolo 10 kg. Jeho karbónový ekvivalent však váži 5,9 kg, čo znamená približne 40% úsporu hmotnosti a hlavný dôvod, prečo to robia.
Nelakovaný 19" karbónový disk, vážiaci iba 5,9 kg, alebo dielo majstra von Koenigsegga
Ford Mustag Shelby GT350R dostal karbónové disky, výrobca si však prácu zjednodušil a nalakoval ich nepriehľadnou farbou. Zakryl tak drobné nedokonalosti a znížil nároky na proces výroby.
Budú karbónové disky častejšie využívané?
Doba však pokročila a vyzerá to, že sa karbónové disky stanú dostupnejšími. Veď už začiatkom roka sme mohli vidieť karbónové disky na Forde Mustang Shelby GT350R. Niežeby to nebolo dosť exkluzívne auto, no Američania si výrobu diskov v tomto prípade pomerne zjednodušili tým, že disk nalakovali nepriehľadným lakom grafitovej farby. Výhoda? Výroba nepohľadového karbónového dielca je menej náročná na nástroje, keďže povrch dostane ešte lak, ktorý prekryje aj menšie nedokonalosti. Nič to však neuberá na ich vlastnostiach ako je nízka hmotnosť, či väčšia pevnosť. Popasovať sa z výrobou karbónových diskov však chcú aj menej exkluzívni výrobcovia. Jedným z nich je aj BMW, ktoré v poslednej dobe využíva karbónový kompozit naozaj v hojnej miere a okrem vozidiel i3 a i8 ho použil aj v skelete nového BMW 7. Nečudo, že práve BMW ohlásilo spustenie výroby karbónových diskov už od roku 2016. V ich prípade navyše vzhľadom na investície, ktoré do tejto technológie v poslednom období vložili, môžeme očakávať aj vyšší stupeň automatizácie. Nemci pritom už majú dva typy diskov, ktoré práve prechádzajú procesom schvaľovania pre cestnú premávku. Prvý je čisto karbónový a sľubuje úsporu hmotnosti 35% oproti rovnakému kovanému hliníkovému disku a druhý je hybridný s úsporou hmotnosti 25% oproti porovnateľnému kovanému disku. Hybridný v tomto prípade znamená, že disk bude mať karbónový ráfik a hliníkový stred. Výhoda karbónových diskov nie je iba v nízkej hmotnosti, ale aj väčšej pevnosti a odolnosti. Znesú napríklad silnejší náraz do obrubníka ako hliníkový disk, ktorý sa začne skôr deformovať. Rovako je to aj s prejazdom výtlkov. Na druhej strane sa však karbónový disk nedeformuje ako kov a pri poškodení príde k zlomeniu. Prípadná oprava je teda oveľa náročnejšia, treba však povedať, že na poškodenie treba aj väčšie sily. Testy totiž ukázali, že náraz, ktorý už na hliníkovom disku spôsobí deformáciu, ktorej výsledkom je vyfučanie pneumatiky, karbónový disk nepoškodí.
Hybridný disk od BMW
Niet sa preto čomu diviť, že by podobný doplnok chceli mať v portfóliu aj iné automobilky. Najmä ak sa jedná o gigantov ako je koncern Volkswagen Group, do ktorého patria napríklad aj Bugatti, Lamborghini, Bentley, či Audi a Porsche, ktoré by karbónové disky vedeli nie len využiť, ale aj predať. Aj preto sa VW potichu zapojil do projektu firiem ThyssenKrupp a Maxion Wheels. Tieto dve spoločnosti sa totiž spojili za účelom vyvinúť nový ľahký disk. Podľa ich spoločného vyhlásenia, však nepôjde o čisto karbónový disk. Namiesto toho pracujú na hybridnom disku, ktorý kombinuje karbón a hliník. Spoločnosti chcú pritom znížiť hmotnosť svojho disku až o 40% oproti porovnateľnému kovanému hliníkovému disku. Dosiahnuť by to chceli skombinovaním technológie výroby karbónových dielcov, ktorú poskytne ThyssenKrupp a technológiou "tekutého kovania", ktorú pre zmenu dodá Maxion Wheels. Aj tu môžeme očakávať väčší podiel automatizácie. Výsledný produkt chcú totiž spolupracujúce firmy predávať priamo automobilkám ako originálne príslušenstvo. Kooperácia už podľa oficiálnej správy priniesla aj prvé ovocie a ThyssenKrupp a Maxion Wheels už testujú prototypy. V laboratóriách Maxion Wheel ich skúšajú pre použitie na luxusných vozidlách a SUV. A práve pri testoch na reálnych vozidlách spolupracujú ThyssenKrupp a Maxion Wheels s Volkswagen Group, čo dáva tušiť, že v ich portfóliu neskôr nájdeme aj výsledný produkt. Je preto celkom možné, že nový hybridný disk uvidíme na nástupcovi Bugatti Veyron, ale automobilka môže prekvapiť a ponúknuť tento typ disku napríklad pre niektoré z chystaných SUV.