Za 25 rokov sa stala z lokálneho výrobcu uznávaná medzinárodná automobilka. Na začiatku 90. rokov nemala značka Škoda dobre renomé, najmä z pohľadu kvality. Dnes je situácia úplne iná. Produkty automobilky Škoda sú populárne po celom svete.
Škoda Favorit

Favorit mal modernú koncepciu, ale zaostával kvalitou

Za 25 rokov sa stala z lokálneho výrobcu uznávaná medzinárodná automobilka. Na začiatku 90. rokov nemala značka Škoda dobre renomé, najmä z pohľadu kvality. Dnes je situácia úplne iná a produkty automobilky sú populárne aj na západných trhoch. Škoda predáva viac ako milión áut ročne na viac ako 100 trhoch po celom svete.


Ihneď po vstupe do firmy začal Volkswagen pracovať na vylepšení Favorita. Výsledkom bola Felicia, ktorá prišla na trh v roku 1994. Prvým naozaj kompletne novým vozidlom so znakom Škody pod krídlami VW bola až Octavia I. generácie, ktorú ukázali v roku 1996. Neskôr pokračovali ďalšie úspešné typy ako Fabia, či Superb... Dnes má Škoda Auto v ponuke až 6 samostatných typov.

Škoda Felicia

Felicia prišla v roku 1994 pod taktovkou VW Group, ako výrazne modernizovaný Favorit

„ŠKODA sa za uplynulých 25 rokov zmenila z regionálnej značky na medzinárodne veľmi úspešného výrobcu. Rozhodujúcu úlohu pri tom zohrala profesionálna podpora koncernu Volkswagen, ktorý pred štvrťstoročím vstupom do automobilky ŠKODA preukázal rozhodnosť a podnikateľský nadhľad. Úspešný rozvoj našej značky je v automobilovom priemysle ojedinelý,“ hovorí Bernhard Maier, predseda predstavenstva spoločnosti ŠKODA AUTO.


Škoda vďaka VW ožila

Začlenenie automobilky ŠKODA do koncernu Volkswagen patrí k najúspešnejším príkladom privatizácie československého štátneho majetku na začiatku 90. rokov. Ročná kapacita výroby vtedy predstavovala necelých 200 000 automobilov. Modelový program tvorili iba dva rady - dožívajúce a zastarané typy s motorom vzadu a pohonom zadných kolies a v roku 1987 predstavený model Favorit vo verzii hatchback a kombi (Forman). Dnes Škoda ponúka rozsiahlu paletu viac ako 40 modelových variantov, siahajúcich od malého automobilu Citigo až po priestranný Superb.

Česká vláda pri privatizácii automobilky založenej už v roku 1895 a patriacej k značkám s najbohatšou históriou na svete vyberala z ponúk niekoľkých záujemcov z krajín západnej Európy i zo zámoria. Do celého procesu sa zapojilo veľa politických aj hospodárskych špičiek a v roku 1991 kúpil automobilku Volkswagen. VW Group bol už vtedy najväčším výrobcom automobilov v Európe a o mladoboleslavskú značku a československý trh prejavoval záujem dlhodobo.


Už v roku 1987 boli vo Wolfsburgu v rámci uvažovanej spolupráce realizované skúšky prototypu nového radu Favorit s pohonom predných kolies. Práve sľubný potenciál konkurencieschopného vozidla patril k hlavným dôvodom záujmu koncernu Volkswagen o spoločnosť Škoda. Nemci však po vstupe do firmy museli výrazne zapracovať na kvalite.

Škoda Octavia 1

Octavia bola prvým moderným vozidlom značky a odštartovala úspešné ťaženie aj na západných trhoch

Dôležité rozhodnutie českej vlády padlo 9. decembra 1990. Za strategického partnera pre spoločnosť Škoda zvolili Volkswagen. Zmluvu o vstupe spoločnosti s novým názvom ŠKODA, automobilová akciová spoločnosť, do skupiny Volkswagen podpísal 28. marca 1991 vtedajší minister priemyslu českej vlády Jan Vrba a predseda predstavenstva spoločnosti Volkswagen Carl Hahn. Dokument nadobudol účinnosť 16. apríla 1991. Doplnila ho zmluva o kapitálovom vklade a zmluva medzi akcionármi. V roku 1991 získal koncern Volkswagen za vklad 620 miliónov mariek celkom 31 % akcií mladoboleslavskej spoločnosti. Svoj podiel vo firme postupne navyšoval, až sa 30. mája 2000 stal držiteľom 100 % akcií.

Dynamický rozvoj firmy počas uplynulých 25 rokov bol možný vďaka komplexnému investičnému programu, ktorý Nemci koordinovali s ďalšími značkami koncernu. Od roku 1991 do marca 2016 investovala značka Škoda do nových modelov, výskumu a vývoja aj do rozširovania výrobných kapacít v Českej republike viac ako 300 miliárd českých korún (viac ako 11 mld. eur). Kým na jar 1991 malo mladoboleslavské vývojové oddelenie spoločnosti Škoda 600 pracovníkov, v roku 2015 ich bolo takmer 2000.


O globálnom úspechu firmy svedčí fakt, že z 1 055 500 automobilov, dodaných zákazníkom v roku 2015, ich zhruba 85 000 zamierilo k českým zákazníkom a 92 % produkcie predali v zahraničí. Najväčším odbytiskom automobilov Škoda sa v uplynulých rokoch stala Čína, kde v roku 2015 predali až 281 700  vozidiel. Firma už 7 rokov v rade figuruje na pozícii najúspešnejšieho dovozcu na vysoko konkurenčnom nemeckom trhu. Vlani tu Škoda predala 158 700 automobilov, čo predstavuje 5,6 % trhový podiel. Od začiatku tohto roka do konca februára vzrástli dodávky automobilov zákazníkom o 4,5 % na 170 300 automobilov, čo je za uvedené obdobie najlepší výsledok v histórii firmy.

Zdroj: tlačová správa