Na úvodnej fotografii je elektrický Ford F-150 Lightning v európskej špecifikácii. Mnohí sú presvedčení, že jeho batériový pohon vám pred zelenými aktivistami „zaručí beztrestnosť“, to je ale omyl.
V lepšom prípade sa vám niektorí prilepia na asfalt pred nárazníkom alebo vám vypustia pneumatiky, horšie však je, že si podobné auto časom možno vôbec nekúpite a je jedno, či bude mať benzínový alebo elektrický pohon. Ako je to možné?
Zastavte americké pickupy!
Spomínaná európska lobingová federácia Transport & Environment (T&E), Európska rada pre bezpečnosť dopravy (ETSC), Európska cyklistická federácia (ECF), Medzinárodná federácia chodcov (IFP) a ďalšie pridružené organizácie sa najnovšie rozhodli, že zakážu takzvaný „smrteľný americký import“!
To je doslovný citát, ktorým James Nix z T&E popisuje veľké pickupy zo Spojených štátov. Kým pre vás a mnohých iných motoristov je Ford F-150, Dodge RAM alebo Chevrolet Silverado pracovný nástroj či stelesnením slobody, pre uvedené spolky je to „plytvanie zdrojmi a pompéznosť“.
Výzva k orgánom EÚ
A to je podľa nemeckej stránky Automobilwoche tým hlavným dôvodom, prečo spomínané združenia aktuálne žiadajú ukončenie výnimiek pre veľké pickupy v EÚ, čím by de facto zastavili ich neoficiálny import z USA a tým pádom aj predaj.
„Vyzývame EÚ, aby zrušila medzery, ktoré umožňujú predaj nebezpečných pickupov amerického typu v Európe,“ uvádza sa vo výzve spolkov adresovanej orgánom Európskej únie, ktorú zverejnili tento štvrtok. „Smrteľný americký import si nachádza cestu na európske cesty,“ burcuje James Nix a dodáva: „EÚ zakazuje dovoz vecí, ako sú chlórované kurčatá, ale stále necháva otvorené zadné dvere pre príšerné pickupy, ktoré u nás nespĺňajú bezpečnostné ani environmentálne normy!“
„Nechceme zadné vrátka“
Federácii Transport & Environment (T&E) či Európskej rade pre bezpečnosť dopravy teda neprekážajú len väčšie rozmery alebo vyššia spotreba, ale vadí im tiež, že vodič nemá spoza volantu výhľad priamo pred auto. Tvrdia, že tieto modely obchádzajú európske predpisy individuálnym schvaľovacím procesom, vďaka ktorému dostávajú výnimky. Prekáža im zároveň aj to, že americké pickupy neplnia normy týkajúce sa emisií CO2, teda že majú vysokú spotrebu.
„Regulačné orgány by mali zaviesť jednotnú bezpečnostnú a environmentálnu normu pre celý trh EÚ, aby sa vylúčila možnosť dovozu nevhodných a nebezpečných áut,“ pripomínajú environmentálne skupiny.
Asi by sme mohli k aktuálnej výzve ešte dodať, že vlani sa v celej Európe predalo zhruba 6800 amerických pickupov (slovom šesťtisíc osemsto), takže v skutočnosti tvoria len zlomok vozového parku.
Predpokladáme, že vás neprekvapíme ani tým, keď povieme, že aktivisti svoj apel na orgány EÚ akosi zabudli podložiť konkrétnou štatistikou nehodovosti, z ktorej by bolo zrejmé, či majitelia amerických úžitkových áut jazdiacich v Európe sú alebo nie sú zodpovední za vyšší počet zranení či smrteľných nehôd v porovnaní s inými bežnými automobilmi.
Môže prípadný zákaz otvoriť stavidlá?
Rovnako Transport & Environment, Európska rada pre bezpečnosť dopravy, Európska cyklistická federácia a Medzinárodná federácia chodcov vynechali zo svojej výzvy fakt, že veľká časť amerických pickupov je využívaná v poľnohospodárstve, v záhradníckych, prípadne stavebných firmách alebo v nich jazdí lesná správa... Inak povedané, majú svoj jasne daný pracovný účel.
Pripúšťame, že to možno vidíme v zbytočne čiernych farbách. Vážne si ale niekto myslí, že tu ide len o „zákaz amerických pickupov“? Aký je rozdiel medzi týmto typom vozidla a americkým SUV? A keď už sme pri tom, aký je rozdiel medzi (trebárs) Chevroletom Tahoe a BMW X7? A X7 a X5? A X5 a elektrickým iX?
Považujte nás za paranoidných, ale niečo nám hovorí, že ak EÚ zakáže americké pickupy, neskončí to len nimi. Bude to precedens, ktorý otvorí stavidlá ukričaných ľavicových fanatikov, ktorým ide (namiesto riešenia skutočných problémov v spoločnosti či prírode) len o zákazy postavené na závisti a sociálnom inžinierstve, nad ktorým by možno hlavou krútil už i Marx.
zdroj: Automobilwoche