Problémy vyplývajúce z vojnového konfliktu medzi Ukrajinou a Ruskom treba vnímať komplexne a v prípade automobilovej výroby rozhodne nejde o len o to, že automobilky nebudú mať chvíľu čo predávať. Problémy v zásobovaní a z nich vyplývajúce odstávky výroby spôsobujú veľké problémy v oblasti personálnej politiky (nútené dovolenky, výplaty za reálne nevykonanú prácu a pod.), ale aj emisnej politiky automobiliek. Každá totiž pravidelne platí tzv. „emisné“ pokuty za nadlimitnú produkciu CO2. A práve tá sa odvíja od áut, ktoré sa automobilke podarilo reálne predať. Čím „špinavšie“ sú ich papierové emisie, tým viac na konci dňa automobilka do pokladnice EÚ zaplatí. To je napríklad hlavný dôvod, prečo sa marketingovo tak intenzívne pretláčajú najmä plug-in hybridné modely a elektromobily. Čím viac ľudí si ich kúpi, tým menej neskôr výrobca na pokutách zaplatí.
Končíme, nie sú káble
Problémy s káblovými zväzkami a vodičmi potrebnými pre nabíjanie trakčných akumulátorov pochádzajúcich od ukrajinských subdodávateľov donútili koncern VW k pozastaveniu výroby nielen čisto elektrických, ale aj hybridných modelov. Podľa dostupných informácií sa výrobou káblových zväzkov zaoberalo až 38 výrobných závodov na Ukrajine, pričom Ukrajina pokrývala 7 – 10 % potrieb týchto komponentov zo strany všetkých európskych automobiliek. Volkswagen oznámil, že pozastavuje výrobu plug-in hybridných verzií modelov Touareg, Tiguan, Passat, Golf a Arteon. Problémy s nedostatkom káblov však ohrozujú aj konvenčné verzie so spaľovacími motormi, to sa samozrejme týka všetkých koncernových značiek.
zdroj: ČTK, Reuters