V Sydney si prichystali ďalší bič na vodičov. Na skúšku nainštalovali 2 kamery, ktoré okrem iného nazerajú do áut. Kamery fungujú za každého počasia, za každých svetelných podmienok. Z kamery sa automaticky posielajú fotky od centrály, kde sa porušenie predpisov vyhodnocuje. Tieto kamery sú umiestnené vyššie ako klasické radary a fotia pod iným uhlom. Vďaka tomu vidia pod predné sklo, čo robí vodič, avšak jeho tvár asi zjavne zachytená nie je. Aké výsledky priniesli? Za mesiac nafotili 11 000 priestupcov! Enormné číslo, nemyslíte?
Samozrejme, tento počin zo strany represívnych orgánov neostal len tak nepovšimnutý. Veľa ľudí sa už obrátilo na právnikov, keďže sa domnievajú, že ide o zásah do súkromia.
Kompetentní sa však už nechali počuť, že tieto kamery do konca mája pracujú len na skúšku. Dovtedy priestupcovia dostanú len varovný list. Inak za tento priestupok hrozí vodičovi pokuta 337 austrálskych dolárov a 5 trestných bodov. Používať ho môžu iba so systémom HandsFree za predpokladu, že telefón nie je umiestnený vo výhľadovom poli vodiča. Rovnako môže hrať z neho hudba alebo môže byť používaný ako GPS, avšak musí byť v držiaku.
Ak sa ukáže, že tak získaný dôkaz na sankcionovanie priestupcov postačí, krajina nakúpi viac kamier. Kamery sú však umiestnené na známych miestach. Je predpoklad, že svoje konanie vodiči zmenia len v snímaných úsekoch.
Skúsili ste si niekedy všímať, čo všetko robia vodiči počas jazdy? Telefonovanie za volantom bezpochyby rozptyľuje, avšak nalejme si čistého vína. Oveľa viac rozptyľuje obsluha smartfónu, kedy sa využívajú jeho všemožné funkcie. Zrak vodiča – telefonistu tak hodnú chvíľu v krátkodobých intervaloch padá na zariadenie namiesto toho, aby sledoval situáciu v cestnej premávke. A ozaj stačia sekundy, a nehoda je na svete.
Na jednej strane vodičov všade tlačia do zákazov používania telefónov za volantom, na druhej strane sa však vyrábajú autá, ktoré vyžadujú väčšiu pozornosť, resp. multimediálne systémy áut a displeje, ktorých existuje nespočetné množstvo. K tomu zložité, priam chaotické ovládanie v spojení s neprehľadnosťou a masou informácií doslova vyžadujú zastavenie. Napriek tomu sa namiesto toho iba objaví nápis s upozornením, prípadne niektoré funkcie, ako pozeranie videa a i. je blokované. Ale ako vieme, všetko sa dá odblokovať... V minulosti sa dali rôzne funkcie vozidiel nastaviť intuitívne. To v dnešných autách nie je poväčšine možné. Vždy to vyžaduje krátkodobé odvrátenie zraku na obrazovku alebo na ovládací mechanizmus.
Foto: abc.net.au, shutterstock