Jano_1987
12.06.17 18:36
J
@Jano_1987Možno som Bratislavčan, ale mám rodinu a množstvo známych a priateľov z východu a stredu. Z 170 ľudí v ročníku na výške sme boli 4 z BA (rátam tam ešte aj Pezinok), tak niečo o tom viem.
1) ja neosudzujem tých ľudí, čo tak robia, len poukazujem na to, že niektorý ľudia sa sťažujú, že nemajú peniaze, pritom každý mesiac nechajú o viac ako 200€ na palivo, ako keby išli vlakom. O tom, či to je rýchlejšie, výhodnejšie zaleží od konkrétnej situácie. Inak to bude vychádzať niekomu, kto žije v KE a kto žije Ruskom Hrabovci.
2) viem o zdielanej doprave, isto ju veľa ľudí využíva
3) Problémov v doprave cez republiku je niekoľko
a) cesty a mestá nie sú nafukovacie. Z praxe už je odskúšané, že ak pridáte 1 pruh, doprava sa v krátkom čase dokáže zvýšiť o viac ako 50%, takže vlastne situácia bude stále tá istá
b) Slovensko má hustú železničnú sieť, žiaľ využíva sa z nej len malá časť, vyťaženosť hlavných ťahov je na cca 60%. Tam je problém v železnici a lokálnych dopravcoch SAD, ktorý sa nevedia rozumne dohodnúť. Navyše, koľkokrát si sama SAD robí grafikon, lebo jej to tak vyhovuje a ignoruje potreby ľudí a VUC ako objednávateľ dopravy to ignoruje, alebo mu to je jedno. Veľakrát nastáva situácia, že vlak na hlavnej trase príde do stanice 10 minút neskôr, ako autobus ktorý mal rozviesť ľudí po okolí. Alebo autobus príde 10 minút po tom, ako vlak odišiel. Ale nie vďaka meškaniu, ale majú taký grafikon. Tam je ten bordel. Mám veľa známych, čo pravidelne cestujú vlakom BA-KE, aj v dopravnej špičke. 50% cestujúcich na trase BA-KE vystúpi po ceste medzi BA a Trenčínom (všetko sú to ľudia pravidelne dochádzjúci každý deň do roboty vlakom). Podobná situácia je aj na D1 medzi BA-TT, kde smerom z BA za TT pokračuje už iba cca 30% vozidiel.
4) Osobne nie som proti vozidlám, som ich fanúšik. Ale pokiaľ by sa skvalitnila verejná doprava, ktorá by reálne aj vedela reflektovať potreby cestujúcich (samozrejme že nie úplne všetkých, to je reálne nemožné, vždy budú nejaké výnimky, s tým sa nedá nič robiť), tým pádom by množstvu ľudí odpadla potreba cestovať autom a presunuli by sa na verejnú dopravu, tak by to odľahčilo aj cestám a neboli by nutné zbytočné megaparkoviská, 8 pruhové diaľnice a 145 kolektorov.
5) V prípade, že by sa v BA a okolí dajme tomu 50km (hranice Malacky, Trnava, Šaľa Dunajská Streda) vyriešila integrovaná doprava, niečo ako Frankfurt nad Mohanom, ktorý má podobnú veľkosť ako BA ( je o niečo väčší, ale nie až o toľko) vhodnou kombináciou vlak-lokálny autobus- a niečo ako S(U)-Ban, tak sa predpokladá, že počet áut dochádzajúcich do BA by klesol zo súčasných skoro 80 tisíc na cca 20 tisíc. Podobné riešenie sa dá aplikovať aj na iné mestá, napríklad KE, Prešov a podobne. Vedľajším faktorom by bolo aj skvalitnenie životného prostredia (menej výfukových plynov, menší hluk, menej prachu, viac miesta v mestách pre peších, možnosť mať cyklotrasy atď.)
O to mi ide. Je proste nereálne stále len pridávať a rozširovať pruhy.
6) už len troška jednoduchej matematiky. Jeden 13,5m diaľkový autobus má cca 50 miest na sedenie. Bezpečná vzdialenosť medzi autobusmi/kamiónmi je 70m. Takže na dĺžke 100m sa dokáže odviezť 100 ľudí. Pri aute je to v rýchlosti 130km/h tiež cca 70m, ale dajme tomu že sa to ignoruje a autá sú od seba vzdialené cca 1 sekundu, čo je cca 35m. Takže na 100m úsek sa zmestia 3 autá, aj keby boli plne obsadené, čo je 15 ľudí, čo sa málokedy stáva, reálnejšie to je tak že 1 auto je cca 1 človek, hlavne v okolí miest, kam ľudia prichádzajú za prácou, takže na 100m cesty máme tak 3-4 ľudí v autách. To znamená, že 2 autobusy prepravia toľko ľudí, čo cca 80-90 áut. Skúste si zrátať, koľko miesta tie autá na ceste zaberú priestoru. Nehovoriac o tom, koľko priestoru zaberú, keď budú parkovať. Autobus je možné odparkovať na istý čas a potom znova ide na cestu a prepravuje znova ľudí, tým pádom, nepotrebuje až také parkovacie kapacity ako osobné auto.
Odpovedať